Tijdens deze opleiding leert u alles over het binnenmilieu: thermisch comfort, verlichting, akoestiek en andere factoren die het binnenmilieu kunnen beïnvloeden.

 

Een gezond binnenmilieu op kantoor is onontbeerlijk: werknemers presteren beter en voelen zich gelukkiger en fitter.

Op 21 juni 2012 verscheen het KB van 4 juni 2012 betreffende de thermische omgevingsfactoren, waarin aangegeven staat dat een risicoanalyse dient opgemaakt te worden. Als preventieadviseur is het belangrijk dat u de juiste risicoanalyse maakt, en maatregelen neemt voor een gezond binnenmilieu.

En dat is precies wat u in deze opleiding leert. Ze komt dan ook in aanmerking voor de verplichte bijscholing voor de preventieadviseur (KB van 29 januari 2013).

Binnenmilieu: uitdagende materie

Het welzijn van werknemers hangt sterk samen met hoe ze het binnenmilieu en de luchtkwaliteit in de kantoorruimte ervaren. Vaak is die ervaring subjectief: wat voor de ene te warm of te donker is, is voor de andere te koud of te licht. En dus staat de preventieadviseur voor grote uitdagingen. Want hij verenigt verschillende spelers met tegenstrijdige belangen, behandelt klachten over het binnenmilieu, en steunt bij al zijn handelingen op een gespecialiseerde kennis.

De opleiding is de kers op de taart voor wie dagelijks met binnenmilieu bezig is en zijn kennis wil verdiepen: preventieadviseurs, milieucoördinatoren, facility managers, …

Alles over binnenmilieu in één dag

In één dag vervolledigt u uw kennis over de belangrijkste aspecten m.b.t. binnenmilieu op de werkvloer:

  • U leert alle aspecten van het KB van 4 juni 2012: de verplichtingen, richtlijnen en gevolgen voor uw bedrijf.
  • U krijgt praktijkgericht advies: hoe harmoniseert u het binnenmilieubeleid met de belangen van alle betrokkenen?
  • Welke andere factoren kunnen het binnenmilieu beïnvloeden?
  • Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten inzake verlichting?
  • Hoe kan men problemen met akoestiek en geluid binnen kantooromgevingen voorkomen?

Pluspunten

  • U krijgt concrete en praktische informatie over deze complexe problematiek en concrete oplossingen voor de issues waarmee u in de praktijk geconfronteerd wordt.
  • Uw trainer heeft meer dan 10 jaar praktijkervaring met deze materie en deelt al zijn expertise met u.
  • U krijgt inzicht in de normering, technische informatie en ergonomische criteria die relevant zijn voor het binnenklimaat.

Uw resultaten

Na deze opleiding:

  • weet u wat een gezond binnenklimaat en thermisch comfort is
  • kent u de wettelijke vereisten en de belangrijkste normen voor binnenmilieu
  • weet u hoe een binnenmilieu kunt evalueren
  • weet u hoe u klachten over het binnenmilieu kunt aanpakken
  • weet u hoe u met kennis van zaken met de verschillende spelers kunt communiceren en onderhandelen

Bestemd voor

  • veiligheid- en preventieadviseurs
  • leden van het comité voor preventie en bescherming op het werk
  • milieucoördinatoren
  • milieuadviseurs
  • facility managers
  • afdelingsverantwoordelijken
  • directies
  • gebouwenbeheerders
"

Zeer praktijkgerichte training. De lesgever heeft duidelijk veel praktijkervaring. Na de cursus kan je de theorie in praktijk omzetten.

"
Kathleen Verbraeken, preventieadviseur, IMEC
"

Alle belangrijke onderdelen van het thema worden behandeld.  Goede mix van theorie en praktijk.

"
Marc Hannon, Tooltechnic systems

Programma

  • Thermisch comfort

    • Wetgeving en normen
    • Praktische voorbeelden
  • Ventilatie

    • De verschillende systemen
    • Aandachtspunten
  • Andere factoren

    • Chemische factoren
    • Biologische factoren
  • Verlichting

    • Belangrijkste kenmerken aan de hand van concrete voorbeelden
    • Wetgeving en normen
  • Akoestiek

    • Belangrijkste valkuilen
    • Wetgeving en normen

Docent(en)

Griet Daminet

Griet Daminet, preventieadviseur veiligheid-hygiëne, Attentia

Praktische informatie

Prijs: 622 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Data