Management assistant? Duizendpoot!

Als management assistant hebt u uw handen vol. En wat is in uw job nu het belangrijkste?

  • meesterlijk organiseren
  • glashelder communiceren
  • zelfstandig werken
  • gestructureerd plannen
  • problemen oplossen

Alles in één? Dan bent u vast management assistant. Want uw functie is uitgebreid en overkoepelt heel wat vaardigheden: hard én soft skills. Leer ze bij, fris ze op en vul ze aan, in de praktische opleiding ‘Management assistant van A tot Z’. Up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen in uw job en afgestemd op uw taken als duizendpoot. De dagen zijn intensief, dynamisch, interactief en erg leerzaam. U staat versteld van het resultaat! U oefent uw functie met meer plezier en professionaliteit uit.

Opleiding management assistant: topdocenten stomen u klaar

In 7 dagen stomen ervaren topdocenten uit ‘het veld’ u klaar om meteen aan de slag te gaan. Ze kennen uw functie door en door, en geven gericht advies voor problemen die u dagelijks tegenkomt als management assistant. U krijgt dus geen droge theorie, maar persoonlijke anekdotes, praktische tips en een stevige duw in de rug. En dat alles toegespitst op ú: zo stuurt u voor de module ‘Brieven schrijven’ vooraf uw brief naar de docent, en hij bouwt de sessie op rond uw tekst.

Pluspunten

Waarom is netwerking vandaag zo belangrijk? Simpelweg omdat u veel kunt leren van collega’s. Ervaringsuitwisseling, het toetsen van werkwijzen, het doorgeven van interessante tips, een klankbord, ... Als u alleen in uw bureau blijft zitten, blijft u geïsoleerd verder werken. Deze opleiding biedt u een prachtige kans om uw netwerk uit te bouwen. Het is trouwens één van de pluspunten die telkens weer door de deelneemsters aangehaald wordt.

Door zeven dagen intensief met elkaar samen te werken, ontstaat een hechte groep en een waardevol netwerk. De ervaringsuitwisseling en de contacten worden vaak na de opleiding verder gezet. Zo kunt u altijd op iemand terugvallen die zich in eenzelfde situatie bevindt.

De rol van een managementassistant is zeer divers, dit blijkt ook uit volgend filmpje waarin onze trainer Sabine Tobback letterlijk illustreert wat voor een administratieve duizendpoten managementassistants zijn.

Uw resultaten

All-in-opleiding voor elke management assistant

U leert alles over assertiviteit, communicatie, selfmanagement, samenwerken en conflicthantering. U krijgt meer inzicht in bedrijfscommunicatie, eventplanning en basisbegrippen in hr. U traint uw skills in brieven schrijven, noteren bij vergaderingen en efficiënter online werken. Het resultaat?

  • U kent uw eigen sterktes en verbeterpunten, en weet hoe u eraan werkt.
  • U verruimt uw horizon in alle aspecten van managementsupport en netwerkt met interessante mensen uit uw sector.
  • U communiceert overtuigend en zelfverzekerd en werkt zo efficiënt samen met collega’s en leidinggevenden.

Kortom: u verrijkt uzelf niet alleen als management assistant. U doet ook skills op die u meeneemt in uw privéleven.

Bestemd voor

  • management assistants
  • (directie)secretaresses
  • office managers
"

De opleiding 'Management Assistant van A tot Z' is een heel leerrijke en op de werkelijkheid geënte cursus. Ik kan deze cursus aan alle management assistants aanraden, je leert zoveel uit je eigen gedrag en werkzaamheden. Elk onderdeel wordt getoetst aan je eigen ervaringen en je krijgt een beter zicht op je eigen functioneren en verbeterpunten. Je krijgt ook veel kapstokken om je valkuilen weg te ruimen en met een goede planning kan ik stress omzetten in positieve energie.

"
Maria Debruyn, management assistant, ABN AMRO Bank nv
"

Heel compleet. Je kunt 'alles' onmiddellijk toepassen op het werk. Sommige onderwerpen hadden meer uitgediept kunnen worden. Heel tevreden!

"
Deborah Cahay, administratief assistente, Cofinimmo
"

Een jaar op voorhand je inschrijven voor deze cursus, enkel en alleen omdat ik zo'n goede referenties had doorgekregen en ik wou deze cursus absoluut niet missen. Zo'n cursus volg je maar 1 keer in je carrière en is zeker een aanrader voor elke directie-assistente ! Een pluspunt: de verschillende facetten die aan bod komen - het netwerken met andere assistants.

"
Mauricette Engelbosch, secretaresse commercieel directeur, Facq
"

Deze opleiding motiveert je zowel op privé- als professioneel vlak. Het feit dat je bijna alles kan toepassen in je job, maakt van deze opleiding een must voor alle Management Assistants!

"
Sylvie De Mey, executive assistant, ING België
"

Zeer volledige cursus die je een duidelijk beeld geeft over verschillende vakgebieden. Je krijgt veel tips mee. Het is ook een fijne ervaring om enkele dagen door te brengen met mensen die dezelfde job uitvoeren. Op die manier kan je ook weer tips en tricks uitwisselen.

"
Joke Andries, administratief medewerkster, Karel de Grote Hogeschool

Programma

DAG 1 en 2

Communicatie

  • Samenwerken zonder te communiceren: vergeet het!
  • De kunst van het actief luisteren
  • Hoe voorkomt u misverstanden? Herformuleren helpt.
  • Kritiek geven en kritiek krijgen op een constructieve manier!
  • Klantvriendelijk communiceren: hoe efficiënter u helpt, hoe meer u wordt gewaardeerd.

Assertiviteit

  • Poeslief, agressief of assertief? Wat is assertiviteit in de werksituatie?
  • Uw zelfbeeld: de spiegel van uw zelfvertrouwen
  • Hoe bent u nu? En wat hebt u nodig om assertiever te reageren?
  • Het vijfstappenplan om stapsgewijs steviger in uw schoenen te staan

Samenwerken

  • Samenwerken met collega's op eenzelfde niveau
  • Werken voor uw baas, met uw baas
  • Werken voor verschillende managers: hoe pakt u het aan? Hoe vermijdt u conflicten?
  • Hiërarchie begrijpen en ermee omgaan
  • Omgaan met moeilijke mensen

Selfmanagement

  • Kent u uw kwaliteiten? Gebruikt u ze allemaal?
  • Hoe kunt u uw potentiële, verborgen kwaliteiten ontwikkelen?
  • Een positieve ingesteldheid maakt het leven zoveel makkelijker. Hoe werkt u eraan?
  • Stress: we worden er allemaal het slachtoffer van. Hoe gaat u ermee om?
  • Hoe kunt u negatieve stress tijdig herkennen?
  • Welke technieken past u toe om negatieve stress te voorkomen?
  • Hoe gaat u op een positieve manier om met stress?
  • Hoe stelt u zich weerbaarder op bij belangrijke veranderingen?

Leidinggeven en delegeren

  • Hoe de principes van situationeel leidinggeven u helpen bij leidinggeven en leiding krijgen
  • Delegeren als onderdeel van de taak van een management assistant: hoe en wanneer?

Conflicthantering

  • Het ene conflict is het andere niet. Welke soorten onderscheiden we?
  • Conflictbronnen: hoe ontstaat een conflict?
  • Conflicten herkennen: soms weet u niet eens dat er iets sluimert...
  • Conflicten voorkomen: nog altijd beter dan genezen...
  • Van conflicten oplossen naar conflicthantering

Docente: Sabine Tobback, trainer/coach, ST Management

DAG 3

Basisbegrippen bedrijfscommunicatie

1. Principes

  • Wat is de rol van (bedrijfs-)communicatie binnen de organisatie?
  • Wat is het onderscheid met andere communicatietechnieken, doel, nut, domeinen en trends?
  • Basisbegrippen en modellen bedrijfscommunicatie onder de loep
  • Relatienetwerk en publieksgroepen
  • Welke soorten relaties zijn er in een communicatieproces?
  • Hoe organiseert u bedrijfscommunicatie en een communicatiestructuur?
  • Praktijkoefening relatienetwerk

2. Rol van de management assistant

  • Welke rol kunt u als vertrouwenspersoon spelen in het communicatieproces in uw organisatie?

3. Tools

  • Enkele communicatiemiddelen (o.a. social media) nader bekeken en hoe ze inschakelen ter ondersteuning van het bedrijfsbeleid?
  • Vaardigheden in bedrijfscommunicatie: mediarelaties, financiële relaties, interne relaties, omgevingsrelaties, …
  • Hoe communiceren naar de pers?
  • Casestudy

Docent: Pieter Soete, lector communicatiemanagement, coördinator keuzetraject public relations & events, Howest Hogeschool West-Vlaanderen

DAG 4 - deel 1

Event planning

  • Concrete aanpak: wat komt er allemaal kijken bij de organisatie van een evenement?
  • Praktische checklist en to do’s bij iedere fase
  • Creativiteitstechnieken om originele events te bedenken
  • Zelf aan de slag: ontwikkel een aantrekkelijk eventconcept
  • Evaluatie van de verschillende voorstellen

Docent: Jo De Bruyn, zaakvoerder, In Concreto

DAG 4 - deel 2

Basisbegrippen hrm

  • Hrm en personeelsadministratie: twee taken van een personeelsdienst
  • De belangrijkste hrm-werkterreinen en de nieuwe tendensen op vlak van hrm
  • Personeelsplanning
  • Rekrutering, selectie en aanwerving
  • Onthaal en introductie
  • Opleiding en loopbaanbeheer
  • Personeelsevaluatie en verloning
  • Outplacement
  • De rol van de management assistant in het optimaliseren van het hrm-gebeuren

Docente: Ann Moreels, HR Consultant - trainer - coach, M&L Management Services

DAG 5

Brieven en e-mails schrijven

  • De nieuwe Belgische norm (NBN): een must, maar ook een hulp
  • Moderne briefstijl en formulering: strategieën voor klantvriendelijke, servicegerichte brieven
  • Overeenkomsten en verschillen tussen brieven en e-mails
  • Praktische tips voor klachten-, weiger-, goodwillbrieven, ...
  • U toetst uw eigen brieven en e-mails aan de gegeven strategieën en adviezen
  • U verbetert en herschrijft uw eigen brieven en e-mails. Geen onherkenbare voorbeelden, maar toelichtingen op basis van uw eigen materiaal dat u vooraf aan de docente bezorgt.

Docent: Stijn Verdickt, Freelance copywriter en trainer, Schrijf.be en Schrijftraining.be

DAG 6 - deel 1

Verslaggeving bij vergaderingen

  • Bij elke soort vergadering hoort een ander soort notulen
  • Uw taken en rechten als notulist: voor, tijdens en na de vergadering
  • Tips voor vlot leesbare notulen: overzichtelijke indeling en heldere formulering
  • U toetst uw eigen notulen aan de vereisten voor goede, overzichtelijke notulen

Docent: Stijn Verdickt, Freelance copywriter en trainer, Schrijf.be en Schrijftraining.be

DAG 6 - deel 2

Snel en efficiënt gebruik maken van het internet

  • Het internet als onuitputtelijke informatiebron, maar hoe vindt u wat u zoekt?
  • Hoe gebruikt u optimaal de zoekmogelijkheden van o.a. Google?
  • Welke mogelijkheden bestaan er om het 'invisible web' te ontginnen?
  • Hoe past u uw browser aan om zo optimaal mogelijk te werken?
  • Web 2.0: wat is het en hoe beïnvloedt het ons online gedrag?

Docent: Joris Verstraeten, IT-trainer, Xylos

DAG 7

Timemanagement

  • "Waren er maar 36 uren in een dag!" Een veelgehoorde verzuchting waar u geen stap verder mee komt.
  • Efficiënt omgaan met uw beschikbare tijd en die van uw manager
  • Krijg grip op de massa en complexiteit van uw dagelijkse activiteiten dankzij de kerstboomfilosofie
  • Meten om te weten en om te verbeteren: boordtabellen als basis van uw persoonlijk actieplan
  • Drie soorten tijd op het werk. En dat dan combineren met uw gezins- en privétijd…
  • Het verschil tussen dringend en belangrijk in het bepalen van uw prioriteiten
  • Tijdvreters: laat ze uw leven niet regelen maar pak ze systematisch aan!

Persoonlijk actieplan: 'the way forward'

  • Round-up van de opleidingscyclus
  • Uw persoonlijk actieplan

Docente: Sabine Tobback, trainer/coach, ST Management

Docent(en)

cr-00007119

Stijn Verdickt

Stijn Verdickt is een taalcoach die ervoor zorgt dat u teksten schrijft die hun doel bereiken. Op basis van haalbare principes die hij zelf - als actieve copywriter van Schrijf.be - dagelijks gebruikt. Hij gaf jarenlang les aan de Xios Hogeschool in Hasselt. En werkte op kranten- en tijdschriftenredacties. Tel al die ervaringen bij elkaar op en u begrijpt waar de doorleefde trainingsaanpak vandaan komt.

D_00444.jpg

Ann Moreels

Ann Moreels is managing consultant van M&L Management Services en gespecialiseerd in het brede hr-gebeuren. Ze is docente aan de KU Leuven, KH Leuven, Lessius Hogeschool en de Flanders Business School. Zij doctoreert aan de Universiteit van Tilburg op het vlak van 'onboarding van nieuwkomers'. Ze schrijft geregeld een boek over een actueel hr- en organisatiethema. Zo schreef ze over de introductie van nieuwe medewerkers in haar boek 'Welkom ! Het onthaal van nieuwe medewerkers'.

cr-00004094

Sabine Tobback

Sabine Tobback is zelfstandig MCC certified coach, gespecialiseerd in executive coaching, leadership en loopbaanbegeleiding. Zij biedt een unieke mix aan van theorie en levensechte praktijkvoorbeelden. Ze deed internationale bedrijfservaring op tijdens een jarenlange carrière bij Exxon Mobil in België, Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten, en werkte er als Expatriate Team Leader en European Employee Development Advisor.

D_01163.jpg

Jo De Bruyn

Jo De Bruyn (licentiaat Germaanse filologie RUG en postuniversitaire opleiding Marketing EHSAL) ontwikkelt al een kwarteeuw direct marketing concepten. Hij werkte voor een aantal communicatiebureaus uiteenlopende direct marketing campagnes uit. Hij leidt het no-nonsense communicatiebureau In Concreto en geeft vaak trainingen rond direct marketing. De essentie van deze aanpak draait rond het impactvol en hartveroverend overtuigen van specifieke doelgroepen en met hen een persoonlijke relatie aangaan. Voor deze uitdaging heeft hij een brede waaier van technieken ter beschikking.

D_02314.jpg

Pieter Soete

Pieter Soete is actief als lector bij Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen. Sinds 2005 is hij als lector verbonden aan de bacheloropleiding Communicatiemanagement. Hij is daarbij verantwoordelijk voor het keuzetraject Public Relations. Vanuit deze expertise verzorgde hij aanvankelijk ook de externe communicatie en de mediarelaties van het departement.

cr-01828775

Joris Verstraeten

Joris Verstraeten is een heel ervaren trainer die van zijn passie zijn job heeft gemaakt. Zijn missie? Eindgebruikers helpen om hun dagdagelijkse taken efficiënter en effectiever uit te voeren. Nederlands, Frans, Engels: hij spreekt het allemaal even vlot. Hij heeft een passie voor nieuwe technologieën die u het leven gemakkelijker maken: Skype for business, SharePoint, OneNote, Office 365, applicaties in de cloud, ... Daarnaast leeft Joris zich uit in het geven van webinars.

Praktische informatie

Prijs: 3 239 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Download uw brochure Management assistant van A tot Z

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.