Brief en e-mail zijn vaak de enige kennismaking van de lezer met uw bedrijf. Maken deze een slechte indruk, dan kan dit uw bedrijf klanten kosten. Een verzorgd en goed geformuleerd bericht daarentegen zorgt ervoor dat de lezer u meteen vertrouwen schenkt.

Het is dus belangrijk dat uw berichten goed overkomen bij de lezer en dat ze de aandacht vasthouden. Ze moeten dus niet alleen leesbaar en boeiend zijn, maar ook relevant én duidelijk.

Tijdens deze schrijftraining leert u hoe u uw brieven en e-mails levendiger en klantgerichter kunt opstellen. Een moderne, frisse stijl is immers essentieel voor een positieve indruk.

Pluspunten

De docent biedt u een buitengewone service: u stuurt vooraf uw eigen teksten op die hij voor u beoordeelt. Een unieke kans om feedback te krijgen, aangevuld met concrete tips om uw brieven en e-mails te optimaliseren.

Bestemd voor

Deze schrijftraining is bestemd voor iedereen die een zakelijke correspondentie voert met interne en externe klanten, of het nu gaat om brieven, e-mails of faxen:

  • managementassistants
  • (directie)secretaresses
  • officemanagers
  • administratieve medewerkers
  • medewerkers communicatie
"

Bij het buitengaan wil je onmiddellijk beginnen schrijven en al de standaardbrieven binnen de firma corrigeren!! Het is fijn om een bevestiging te krijgen dat vlotte, moderne communicatie ook echt kan, zonder 'oude' clichés!!

"
Daisy Seghers, sales assistant, Akzo Nobel Decorative Coating
"

Bij Kluwer heb ik één van de interessantste opleidingen gekregen, die ik tot nu toe gekregen heb. De cursus werd heel interessant gegeven door de docente Femke. De voorbeelden die naar voren kwamen, waren zeer nuttig. Ik kom met plezier terug!

"
Rika Mertens, IBO advisor, Telenet
"

Voor mij was dit één van de beste opleidingen die ik tot nu toe kreeg in mijn carrière (5 jaar).

"
Daphne Vennekens, Electrabel Netten Vlaanderen
"

Cursus is zeer praktisch, met de vele voorbeeldbrieven. Op eenvoudige manier worden de belangrijkste aandachtspunten weergegeven.

"
Sabine De Smet, junior manager CSC, Nationale Loterij
"

Korte maar heel bruikbare opleiding. Voor een bedrijf én zijn medewerkers is het belangrijk dat de correspondentie bij de tijd blijft.

"
Ingrid van Schoor, management assistant, P&V Verzekeringen

Programma

1. Hedendaagse normen voor correspondentie

  • Moderne briefindeling volgens de nieuwe Belgische norm (NBN)
  • Moderne briefstijl en formulering
  • Strategieën voor klantvriendelijke, servicegerichte brieven en e-mails
  • Praktische tips voor klachten-, weiger- en goodwillbrieven

2. Aan de slag met uw eigen teksten

Breng zo veel mogelijk eigen voorbeelden van brieven en e-mails mee, om ze tijdens de opleiding onder begeleiding te herschrijven.

  • U licht uw brieven uit de eigen onderneming kritisch door.
  • U herschrijft uw brieven en e-mails volgens de gegeven strategieën en adviezen.
  • U bespreekt herschrijvingen in groep.

Docent(en)

cr-00007119

Stijn Verdickt

Stijn Verdickt is een taalcoach die ervoor zorgt dat u teksten schrijft die hun doel bereiken. Op basis van haalbare principes die hij zelf - als actieve copywriter - dagelijks gebruikt. Hij gaf jarenlang les aan de Xios Hogeschool in Hasselt. En werkte op kranten- en tijdschriftenredacties. Tel al die ervaringen bij elkaar op en u begrijpt waar de doorleefde trainingsaanpak vandaan komt.

Praktische informatie

Prijs: 787 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Documentatie:

Als deelnemer krijgt u ook de brochure 'NBN-normen - efficiënte communicatie'. Een handig naslagwerk met duidelijke richtlijnen om uw communicatie, publicaties en brieven uniform op te stellen!

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘VVZC’ krijgen 10% korting. Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting. Kortingen zijn niet cumuleerbaar.

Inschrijven