Verkoop en salesmanagement in volle evolutie

Sales zit u in het bloed. Zoveel is zeker. En om uw rol en verantwoordelijkheden helemaal af te stemmen op de gewijzigde klantrelatie en de sterke opkomst van digitale en technologische mogelijkheden is deze ‘Masterclass Sales Management’ uw ideale vertrekpunt.  

 

Sales Manager van de toekomst

Deze opleiding, die inspeelt op nieuwe trends en opportuniteiten, is bestemd voor (toekomstige) sales managers die een betekenisvolle rol willen spelen in verkoop en in relatie tot de klant. Zo gaat u aan de slag met initiatieven om klantbeleving te maximaliseren, u focust op activiteiten om duurzame bedrijfsgroei te realiseren, u ontwikkelt de vaardigheden om een klantgerichte organisatie te installeren en om strategische partnership te negotiëren.

Daarnaast bouwt deze masterclass ook aan uw people management skills waardoor u in de nabije toekomst ook complexe, multifunctionele, remote teams kunt aansturen en coördineren.

Inzicht in uw persoonlijk teammanagementprofiel (Margerison-McCann)

Wat zijn uw sterke punten? En hoe kunnen die de samenwerking met uw team bevorderen? Dankzij een persoonlijk teammanagementprofiel krijgt u meer zicht op uw werkvoorkeuren en die van uw teamleden. Hierdoor hebt u een krachtige tool in handen om de teamwerking te optimaliseren en tot betere prestaties te komen.

Uw resultaten

Deze opleiding biedt ideeën, methoden en werkwijzen om sales management te vernieuwen, in een context van snel veranderende klantrelaties, digitale en technologische innovaties. Op een gestructureerde en pragmatische manier leert u om:

  • de nieuwe taken en rollen van een sales manager beter te begrijpen en overeenkomstig te handelen.
  • salesstrategieën te ontwikkelen, en gebruik te maken van nieuwe customer centric strategieën en modellen.
  • een actieve rol op te nemen in het creëren van nieuwe klantwaarde en in het initiëren van bedrijfsontwikkelactiviteiten (business development management).
  • een inspirerend people manager en coach te zijn voor individuele medewerkers en een team.
  • verkoop- en multifunctionele teams samen te stellen.
  • verkoop succesvol te organiseren m.b.v digital sales tools.
  • verkoop prestaties te analyseren en hierop te coachen.
  • financiële en risico aspecten in klantrelaties te beoordelen en juiste beslissingen te nemen.

Bestemd voor

Iedereen die strategisch mee verantwoordelijk is voor omzet, groei en verkoop in een bedrijf en die leiding geeft aan een verkoopteam, zoals:

  • (toekomstige) sales managers/directie
  • commercieel managers
  • sales & marketing managers
  • (inter)national key account managers

Programma

1.      Sales management 4.0

  • Evoluties en commerciële innovatie
  • Nieuwe sales management framework
  • Margerison McCann Team Management Profiel
  • Nieuwe rollen, opdrachten en missie voor de sales manager

 

2.      De sales manager als strategisch en innovatief leider

  • Salesstrategieën
    • Sales- en pricingstrategieën
    • Business model innovatie
    • Marketing & sales alignering
    • Saleskanalen
  • Klantwaarde creatie
    • Belang en creatie van klantwaarde
    • Customer journey mapping
    • Sales- en klantprocessen ontwerpen
    • Business development management

 

3.      De sales manager als inspirerend people manager en coach

  • De sales manager als coach
    • Sales coach, mentor, consultant of trainer
    • Universele principes van succesvol coachen
    • Fatale coaching fouten en barrières voor het coachen van een sales team
    • Intern coaching programma en coaching PLA
    • Coachen van veranderingen
  • Ontwikkeling en coaching van teams
    • Rollen en taken van de team coach
    • Assessment: groeipotentieel en coachbaarheid
    • Bouwen en ontwikkelen van succesvolle teams (incl. team charter)
    • Productieve en motiverende sales meetings
    • Het team coaching plan
    • Multidisciplinaire en remote teams
  • De sales manager als persoonlijke coach
    • Rollen en taken
    • Coaching assessment
    • Sales coaching proces en plan
    • Coaching op het terrein
  • Coaching methoden en middelen

 

4.      De sales manager als sales organisator en talent scout

  • Organisatievormen en het organisatieproces
  • Profielbepaling voor het samenstellen van succesvolle teams
  • De ideale sales persoon: karakteristieken en competenties van top-performers
  • Sociale media en video recruiting
  • Het opzetten van een succesvol werving- en selectieproces

 

5.      De sales manager als actie- en prestatiegericht aandrijver

  • Performance management
    • Formuleren van doelen
    • Het sales management dashboard
    • CRM en performance management
    • Sales metrics
    • Sales performance improvement
  • Financieel management
    • Sales forecasting
    • Budgetteren
    • Business case en scenario
    • Risico en financiële analyse

 

6.      Wrap-up en intervisie

  • Bespreking Individuele cases
  • Koppeling met Margerison McCann Team Management Profiel
  • Integrale praktijkcase
  • Persoonlijk actieplan

 

 

 

Docent(en)

d_03825

Chris Delvaux

Chris Delvaux is senior consultant en zaakvoerder van THRUST. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in ad interim sales managementfuncties en in het begeleiden van organisaties op vlak van commerciële strategie, go-to-market optimalisatie, business model innovatie en service design. Chris begeleidt en coacht sales managers en verkoopdirecteuren bij commerciële transformaties en bij de verbetering van commerciële effectiviteit. Zijn focus ligt op klantrelaties, verkoop en teams. Zijn klanten zijn bedrijven uit diverse sectoren, zoals verzekeringen, farma, medical devices, voeding, textiel, machinebouw, computers en financiële diensten. Chris is getraind in service design thinking (Amsterdam) en in business model innovatie (St. Gallen).

Praktische informatie

Prijs: 4 655 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Documentatie:

Als deelnemer ontvangt u een uitgebreid en persoonlijk Margerison – McCann teammanagementprofiel. Dit profiel wordt bepaald obv 64 vragen die u op voorhand online invult. Verdere bespreking van uw profiel volgt tijdens de cursus.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner

Inschrijven

Data

Download uw brochure Masterclass Sales Management

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.