Het geheim van een succesvolle verkoper

Een vlotte babbel en een aanstekelijke lach? Natuurlijk horen die bij de kwaliteiten van een sales representative, accountmanager of commercieel medewerker. Zo eentje die klanten er zonder woorden van kan overtuigen dat hij hun ontbrekende puzzelstukje in de aanbieding heeft. Aangeboren talent? Waarschijnlijk. Het geheim van een goede eerste indruk en een rugzak vol verkooptechnieken? Nog net iets waarschijnlijker. Laat dat precies hetgene zijn wat u na onze vierdaagse salestraining mee naar huis neemt.

Doelstellingen

Resultaten halen, daar draait het om in sales. En die van onze salestraining zijn duidelijk. Na vier intensieve dagen vol verkooptheorieën, video-oefeningen en rollenspelen start u vol vertrouwen aan uw salescarrière. Op het einde van de rit spreekt u de taal van de klant. Wat zoveel betekent als het volgende: 

  • U komt assertief en empathisch over.
  • U stelt de juiste vraag op het juiste moment. Timing is alles.
  • U doorgrondt uw klant in 1-2-3 en weet het ontbrekende puzzelstukje te vinden.
  • U speelt hierop in en vertelt de klant precies wat die wilt horen, zowel face-to-face als online. Solution selling is dan ook uw stokpaardje.
  • U countert met gemak bezwaren en klachten.

 

 

Pluspunten

Tijdens dit vierdaags traject werkt u samen met twee gepassioneerde lesgevers. Op een interactieve manier leren ze u de knepen van solution en social selling. Verwacht u aan heel wat praktijksimulaties, waarmee u een stevige commerciële basis kweekt. U sluit de dag telkens af met een persoonlijk actieplan om uw groeicurve de volgende trainingsdag én de rest van uw loopbaan te blijven garanderen.

Bestemd voor

  • junior sales professionals
  • sales executives
  • verkopers
  • vertegenwoordigers
  • commercieel verantwoordelijken
  • verkoopverantwoordelijken

 Deze opleiding is voor iedereen die zijn of haar commerciële reflex en skills wilt trainen, om vol overtuiging aan een commerciële loopbaan te beginnen.

"

Qua inhoud is de training een ideale kapstok om je verkoopsgesprek aan op te hangen. Na deze opleiding beschik je over een concreet actieplan met praktische tips & tricks.

"
Niki Claes, Technical Department manager, Wago Belux
"

De cursus laat inzien dat een goed verkoper vooral iemand is die goed kan luisteren en gerichte/nuttige vragen stelt. Pas dan kan je de potentiele klant overtuigen van de meerwaarde van jouw product. Ook bevat de cursus heel wat handige trucjes die mij niet enkel helpen in de verkoop maar ook in het gewone leven.

"
Michel Hubau, BASF Belgium Coordination Center
"

Leerrijke, praktisch gerichte opleiding die je onmiddellijk in de praktijk kan omzetten.

"
Tanita Swysen, junior accountmanager, Globe Union Germany GmbH & Co. KG
"

De ideale training voor de startende sales. Op een begrijpelijke manier worden alle domeinen die te maken hebben met sales aangeraakt.

"
Wouter Beeck, sales advisor, Wolters Kluwer Belgium
"

Praktijkgericht. Tussen de eerste 3 dagen en de laatste cursusdag zit voldoende tijd om de opgedane leerstof in de praktijk te kunnen omzetten en deze voorbeelden mee te nemen naar de laatste dag.

"
Leendert Dierckx, accountmanager, Oleon

Programma

1. Uw commerciële mindset

Als verkoper bent u iemand die inspireert, overtuigt en anderen ook effectief aanzet om iets te ondernemen, zowel online als offline. De mindset of commerciële flair die hiervoor nodig is, is de basis van uw commerciële rol. Denk aan verbale en non-verbale communicatie en gesprekstechnieken om hierop in te spelen.  

  • Invloed van digital sales
  • Het belang van lichaamstaal
  • Zelfzeker (durven) communiceren
  • Onmisbare communicatietechnieken
    • vraag- en luistertechnieken
    • dieptevragen met het oog op opportuniteiten
    • terugkoppelingtechniek

 

2. De kracht van social selling

Het internet is vandaag de grootste bron van informatie. En die wordt alleen maar groter. Maar hoe kunt u de digitale tools nu inzetten om uw business te versterken? Tijdens onze training haalt u de social seller in uzelf naar boven en leert u digital tools inzetten om leads te genereren en opportuniteiten te detecteren. Zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen natuurlijk. Wedden dat u zich straks afvraagt hoe de wereld het ooit zonder social selling deed?

 

  • Wat is social selling (niet)?
  • Mindset en vaardigheden van de futureproof verkoper
  • De invloed van social selling op het beslissingsproces
  • Hoe prospects contacteren?
  • Hoe waarde creëren met conversatie en content?
  • Hoe uzelf profileren als expert in uw vakgebied?
  • Het belang van het menselijke in een digitale wereld
  • Social selling tools
    • Leads genereren
    • LinkedIn Sales Navigator
    • Beslissingsnemers in kaart brengen en benaderen
    • Triggers en opportuniteiten detecteren

 

3. Concrete verkoopdoelen mét stappenplan

Het is zover, uw eerste klantenbezoek komt dichterbij! Een goede voorbereiding is key. Onze expert deelt met plezier zijn best practices en vertelt hoe u vooraf uw doel en methode bepaalt. En dat zowel voor een B2B als een B2C omgeving.  

  • Ben ik een product- of solutionseller?
  • Bepaal het hoofd-, deel- en reservedoel van uw bezoek
  • De logische fasen van een verkoopgesprek
  • Welke bezwaren kunt u verwachten?

 

4. De eerste indruk

Enkele seconden of in het beste geval enkele minuten. Zo veel (of net weinig) tijd hebt u om een professionele indruk te maken. Gelukkig leert u tijdens de training hoe u meteen de juiste snaar raakt, om dan te scoren met een elevator pitch op niveau.

 

  • Het ideale script bij telefonische prospectie
  • Zo maakt u een klant warm voor een afspraak
  • En zo weerlegt u afspraakbezwaren
  • Een geslaagde kennismaking
  • Het nut van social talk en een gespreksagenda
  • De elevator pitch om uzelf en uw bedrijf voor te stellen en te verkopen via uw USP's
  • Businesskansen zien én grijpen

 

5. Het verkoopvoorstel

Nu u weet hoe u één voet binnen zet, is het tijd voor de volgende stap: een verkoopvoorstel op maat. En dat begint met wat opzoekwerk en een grondige analyse. U leert behoefte-opportuniteiten opsporen én er professioneel mee omgaan.

 

  • Model SPIN en trechtertechniek
  • Rationele versus irrationele gespreksturing
  • Welke voorwaarden sturen de beslissing van de klant?
  • Hoe de USP’s tot hun recht laten komen in uw voorstel of offerte

 

6. Uw top 5-argumenten

Het moment van de waarheid breekt aan wanneer u uw klant overtuigt: u kent dé oplossing voor zijn probleem. Al gelooft die dat enkel als u de juiste kaarten bovenhaalt. Dus leert u op de juiste manier argumenten met added value inzetten om uw USP’s hard te maken.

 

  • Sellogram als argumentatietechniek
  • Hoe USP’s kwantificeren met de zero-based techniek
  • Het geheim van storytelling

 

7. Bezwaren tackelen en afsluiten

Dat u dagelijks met koopbezwaren en afwijzing te maken zult hebben staat buiten kijf. Het belangrijkste om toch een deal te bekomen? Dat u leert omgaan met tegenwind en die moeiteloos weet om te buigen in een compromis.

 

  • Meeveertechniek: hoe koopbezwaren weerleggen
  • Omgaan met prijsbezwaren
  • Detecteren van en inspelen op koopsignalen
  • Met succes om een deal vragen
  • Besluiteloosheid counteren
  • Een effectieve (offerte)opvolging

Laat u inspireren

leonardo-dicaprio

Docent(en)

D_02791.jpg

Jan Van Eekelen

Jan Van Eekelen is senior trainer bij Kluwer Opleidingen. Daarvoor was hij ruim 20 jaar salesmanager, coach en trainer bij een internationale financiële groep. Hij specialiseerde zich enerzijds in het ontwikkelen van verkoop- en onderhandelingsprogramma's en anderzijds in trainingen rond coaching, leidinggeven en communicatie. Deelnemers aan zijn opleidingen waarderen zijn mensgerichte aanpak en herkenbare voorbeelden.

cr-00175000

Kathleen Cools

Kathleen Cools is sales trainer en coach bij Attitudo en blikt terug op ruim 20 jaar ervaring als verkoper en sales manager in de ICT sector. Kathleen laat stoffige old school verkooptechnieken achterwege en brengt een vernieuwende kijk op het vlak van verkopen. De verkoopcyclus is omgevormd tot een aankoopproces dat wordt geleid door de klant. Vanuit de psychologie, NLP, systeemdenken en coaching heeft zij een aanpak met vaardigheden en attitudes die fundamenteel zijn voor de verkoper van de toekomst.

Praktische informatie

Prijs: 2 325 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Extra:

Draait al een paar jaar mee in B2B sales en zoekt u verdere verdieping in uw salesaanpak, zowel via on- als offline kanalen? Zodat u in staat bent om in elke klantinteractie waarde te creëren? Dan biedt de 2-daagse advanced salestraining u de juiste tools om te verkopen op een hoger niveau.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Data

Download de brochure

 

Download uw brochure Sales: training voor starters

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.