Onderhandelen creëert spanning: enerzijds wil je liefst van al de deal binnenhalen, anderzijds wil je vermijden dat dit ten koste gaat van je eigen rendabiliteit.

De definitie van een goede deal ? Een goede deal levert meerwaarde op voor beide partners, hypothekeert de relatie met je klant niet en komt zo efficiënt mogelijk tot stand. 

In deze training verdiep je je inzichten in hoe je een goede deal bereikt, ontwikkel je vaardigheden die daarvoor cruciaal zijn en versterk je je zelfvertrouwen.

Doelstellingen

Steviger in je schoenen bij commerciële onderhandelingen

In deze 2-daagse leer je:

  • de onderhandeling ook door de ogen van je onderhandelingspartner te bekijken
  • je standpunten kracht bij te zetten en je belangen te verdedigen
  • de standpunten van de onderhandelingspartner in de juiste context te plaatsen en hierdoor de wederzijdse belangen beter te begrijpen
  • om te gaan met spanning, druk en manipulatie en hierop passend te reageren
  • het ‘voor wat hoort wat’ principe met de glimlach toe te passen
  • lichaamstaal als een belangrijke deel in de communicatie te zien

Pluspunten

Onderhandelen is een vaardigheid die je kan leren. In deze opleiding ligt de nadruk dan ook op zo veel mogelijk praktische toepassing:

  • een doorgedreven oefening rond een concrete case brengt alle essentiële onderdelen van een geslaagde onderhandeling op de voorgrond.
  • de analyse van de bijhorende video-opname helpt je heel concreet om je aandachtspunten in kaart te brengen en je zo verder te ontwikkelen als professionele onderhandelaar.
  • met een handige checklist en een persoonlijk 'onderhandelingsdagboek' blijf je je skills verder ontwikkelen, ook na de training.
  • dankzij extra coaching rond stresserende of moeilijke onderhandelingen leer je hier gepast mee omgaan.
  • het werken op eigen cases en bespreken van reële situaties maken de oefeningen nog relevanter.  

Bestemd voor

Deze training is bijzonder geschikt voor alle commerciële medewerkers, die hun onderhandelingen nog meer kracht willen bijzetten:

  • verkopers
  • sales- en areamanagers
  • accountmanagers
  • commerciële binnendienstmedewerkers
  • salescoaches
"

De docent zorgt voor een gepersonaliseerde, praktische aanpak, heel concreet, en een aantal leuke 'tips and tricks' waardoor je deze extra kennis onmiddellijk in de praktijk meeneemt.

"
Frederick Vertraete, key account manager, Samsung Electronics Belgium
"

Zeer bruikbare 'tips and tricks', 'do's-and-dont's', en interessante praktijkoefeningen. Ongetwijfeld een nuttige basiskennis die me toelaat om met meer vertrouwen onderhandelingen aan te vatten.

"
Bob Fransman, contractmanager, Wallenius Wilhelmsen Logistics
"

Het grote belang van voorbereiding voor en zelfreflectie na een onderhandeling werden verweven in de opleiding en achteraf concluderend komt dit zeer goed naar voor. Ook het omgaan met toegevingen tov aankoper werd uitvoerig behandeld. Goede opbouw met veel mogelijkheid voor interactie.

"
Peter Luyckx, accountmanager-verzekeraar, TVM Belgium
"

Zeer interessant, zeer praktijkgericht en tegelijk wordt er voldoende gerefereerd naar de theorieën inzake onderhandelen. Bekwame docent.

"
Pascale Goudvis, productmanagement & marketing analysis, BMW Belgium Luxembourg
"

Zeer goede opleiding. Perfecte uiteenzetting van docent met een psychologische benadering. Praktische oefeningen gekoppeld aan theorie.

"
Jurgen Latte, accountmanager, Sagamgraphic

Programma

1. Kenmerken van een doeltreffend onderhandelaar

  • De 4 basispijlers van een win-winonderhandeling
  • De voornaamste hinderpalen voor win-win
  • Principes van resultaatgericht onderhandelen

2. Ken uw onderhandelingspartner

  • Het persoonlijkheidsprofiel van uw onderhandelingspartner: hoe denkt en handelt de ander?
  • Hoe past u zich aan de ander aan?
  • De inkoper als professionele onderhandelingspartner

3. De 5 basisactiviteiten van de onderhandeling

  • De uitwisseling over de inhoud
  • De soepele sturing van het verloop
  • Het onderhouden van de relaties en het gespreksklimaat
  • De beïnvloeding van de machtsverhoudingen
  • De dialoog met de achterban

4. Praktijkcase: de essentiële onderdelen van een geslaagde onderhandeling 

  • Voorbereiding
  • Bepalen van de tactische aanpak
  • Bewust aanwenden van de eigen onderhandelingsstijl in functie van het te bereiken doel
  • Continu blijven focussen op de belangen van de onderhandelingspartner én op de eigen belangen
  • Nastreven van een evenwicht in de machtsverhouding en het ontwikkelen van het vermogen om invloed te hebben op de andere
  • Nabespreking van de video-opnames

5. Chronologisch verloop van succesvolle onderhandelingen

6. Onderhandelingstactieken voor moeilijke of stresserende situaties

Docent(en)

D_00245.jpg
Patrick De Bodt

Patrick De Bodt heeft als zelfstandig trainer-consultant elke dag te maken met onderhandelen: onderhandelen van contracten, budgetten, objectieven, werkwijzen, ... Zijn carrière als Fundraising Manager bij de MS Liga, als trainer-consultant en directeur bij Jouret Management Center, als Training and Development Manager Benelux bij Rhône-Poulenc Rorer (nu Sanofi-Aventis) en als zelfstandig trainer-consultant bij De Bodt Training & consulting bieden dé ideale combinatie van ervaring, inzicht en gezond verstand om van deze training een leerrijke en boeiende belevenis te maken. Patrick De Bodt zorgt als docent voor veel interactiviteit: discussies, praktische opdrachten in subgroepen en ervaringsuitwisseling. Ook werkt hij concreet een onderhandelingsproces uit aan de hand van een case, inclusief rollenspel, video-opname van de case en feedback over kritische houdingen en gedragingen. Ook kritische observatie van video-illustraties van onderhandelingssituaties hoort tot het afwisselende en boeiende programma.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Data