Is de informatie die op uw website staat vooral gebaseerd op interne doelstellingen en meningen?

Waarschijnlijk wel. Dat is jammer want uw website is er voor uw klanten en toekomstige klanten. Niet voor u.

Wat u denkt en vindt over uw website is eigenlijk niet belangrijk. U moet weten wat uw bezoekers en klanten willen en inspelen op die verwachtingen.

  • Wat willen uw klanten en bezoekers? Wat verwachten ze van uw website?
  • Welke informatie willen ze? Wat vinden ze overbodig?
  • Wat zijn hun belangrijkste beslissingscriteria?
  • Welke woorden gebruiken ze zelf? Begrijpen ze wat u hen wilt vertellen?
  • Waar willen ze die informatie zoeken?
  • Hoe kijken uw bezoekers naar uw webpagina’s?

In deze praktische opleiding leert u hoe u op basis van feiten kunt beslissen welke informatie op uw website moet staan, hoe uw website moet ingedeeld worden en welke basislay-outs het beste werken.

Doelstellingen

Neen aan het buikgevoel en het kopiëren van concurrenten.

Ja aan het ontdekken van en inspelen op de noden en het mentale model van uw klanten en bezoekers.

In een notendop:

  • Hoe achterhaalt u welke informatie bezoekers en klanten verwachten op uw website?
  • Hoe neemt u beslissingen op basis van feiten in plaats van meningen?
  • Hoe maakt u een gebruikersgerichte structuur?
  • Welke zijn de voor- en nadelen van verschillende soorten navigatiesystemen?
  • Wat zijn de basisregels voor de opbouw van homepages, overzichtspagina’s en detailpagina’s?
  • Test u de boomstructuur, terminologie en lay-out nog voor u het lastenboek uitstuurt?

Uw resultaten

U bent klaar om met uw webbouwer, designer of IT-afdeling te gaan praten over de realisatie van uw website waarvan u zelf het grondplan hebt gemaakt. Proficiat!

Bestemd voor

Deze niet-technische opleiding richt zich tot projectverantwoordelijken zowel in grote als kleine bedrijven:

  • marketingmanagers
  • e-businessmanagers
  • contentmanagers
  • projectmanagers
  • medewerkers betrokken bij een websiteproject
"

Door het enthousiasme van de lesgever en de praktijkgerichte indeling van de dag kan je bijna direct aan de slag. En als je na enkele dagen de finesses zou vergeten zijn, dan is er nog de uitgebreide extra documentatie. Een schoolvoorbeeld ...

"
Didier Van Coppenolle, internal communication officer, Securex International EESV
"

Mijn eerste dag weer op kantoor heb ik meteen een deel van de opgedane kennis in praktijk omgezet, na mijn collega's te hebben verteld wat er tijdens de opleiding allemaal besproken was.

"
Greet Vandenbulcke, communicatieconsulent, Lokale Politie Antwerpen
"

Doelgerichte opleiding die onmiddellijk in de praktijk kan omgezet worden. Bovendien een praktijkgericht en aangename, deskundige trainer.

"
Steven Van Den Eede, Mio Technology
"

Heel gevat en duidelijke opgevat! De trainer is bovendien een boeiende spreker dankzij zijn vakkennis en humor.

"
Steven Vandendriessche, communication specialist, Atos Worldline
"

De opleiding heeft mij heel veel praktische tips gegeven, tot zelfs een concreet stappenplan. Ik had verwacht dat ik meer technische achtergrond zou nodig hebben, maar dat bleek helemaal niet het geval. Er zijn heel veel bruikbare voorbeelden aan bod gekomen ondanks het diverse profiel van de deelnemers. Ik heb veel goesting gekregen om te starten!

"
Lies De Wever, marketingcoördinator, iFacto Business Solutions

Programma

1. Inleiding

  • Een goede structuur: de basis van elke succesvolle website
  • Drie zaken die u moet weten over surfen
  • Vaak voorkomende fouten op websites en hoe ze te vermijden
  • Werken met doelgroepen: een ramp!

2. Wat moet er op uw website staan?

  • Hoe achterhalen wie uw website bezoekt?
  • Wat verwachten bezoekers van uw website?
  • Wat kunt u leren uit de analyse van logfiles en zoekopdrachten?
  • Hoe leert u uw bezoeker grondig kennen via een enquête?
  • Praten met en luisteren naar klanten. Wat kunt u leren uit telefoongesprekken en interviews?
  • Gebruikerstesten: de heilige graal voor een goede website. Hoe pakt u dit aan?

3. Indelen en benoemen van informatie

  • Hoe maakt u een navigatiestructuur die voor alle bezoekers meteen duidelijk is?
  • Tips om de juiste terminologie te bepalen
  • Uw structuur en navigatie testen vooraleer uw website gemaakt wordt dankzij card sorting en gebruikerstesten

4. Zelf een basislay-out maken van uw website

  • Voor- en nadelen van een linker- en topnavigatie
  • Wat moet er op uw homepage staan en wat niet? Drie basisschema’s die werken voor elke website.
  • Rubriek- en overzichtspagina’s die werken. Hoe moet het?
  • Detailpagina’s: wat moet waar staan? Drie templates, bruikbaar voor elke website.

Laat u inspireren

webstrategie-1170x804

Docent(en)

cr-01842825

Jente Kasprowski

Jente is zaakvoerder van Inventis Web architects, een webbureau gespecialiseerd in de ontwikkeling van websites. Daarnaast is hij ook medezaakvoerder van Netvits - een bedrijf waarbinnen verschillende online content projecten worden uitgebaat en geëxperimenteerd wordt met tactieken en strategieën op vlak van webdevelopment, SEO, SEA en contentmarketing. Jente is eveneens medezaakvoerder van Blabloom.com, een online en offline winkel in baby- en kinderproducten. Door alle best practices op gebied van webdevelopment, usability en internet marketing te combineren groeide Blabloom.com van 0 tot 1 miljoen euro omzet per jaar in minder dan 3 jaar tijd. Blabloom.com is de ultieme testcase van Inventis waarmee aangetoond wordt dat ze hun beloftes ook waarmaken in de praktijk. Jente is ook een veelgevraagd spreker op conferenties over internet marketing en conversie.

Praktische informatie

Prijs: 787 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

8/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven