“Schrijven is praten met een scherm ertussen.”

  • Hoe schrijft u een tekst voor een website?
  • Wat is het verschil met tekst op papier?
  • En hoe bekijkt uw lezer zijn scherm?

In deze opleiding krijgt u een antwoord op deze en andere vragen over schrijven voor het web. Opzet: uw eigen webtekst interactiever, toegankelijker en doeltreffender maken.

Doelstellingen

Het internet is een interactief en vluchtig medium. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop uw lezers naar uw schermtekst kijken: de kijker scant zijn scherm. Zigzaggend gaat hij op zoek naar interessante plekjes om te blijven hangen. Of om op te klikken. In deze opleiding maakt u kennis met verschillende manieren om uw lezer dieper in uw site te lokken. Of om hem weg te jagen.

Pluspunten

Als toemaatje krijgt elke deelnemer het laatste nieuwe boek 'Scanbaar schrijven' van Mark Van Bogaert. Een boek boordevol "do's en don'ts voor teksten met plakfactor".

Uw resultaten

  • Onder de deskundige leiding van de docent maakt u stap voor stap een kritische analyse van uw eigen website of intranet.
  • Zo krijgt u een duidelijk zicht op sterke en zwakke punten. Van uzelf en van uw medecursisten: dat inspireert.
  • U krijgt een schat aan concrete, direct toepasbare tips om uw schermteksten meer impact te geven.

Bestemd voor

Deze schrijftraining is bedoeld voor iedereen die webteksten schrijft:

  • Internetcopywriters
  • Webmasters
  • Redacteurs en eindredacteurs
  • Communicatiemedewerkers
  • E-marketingverantwoordelijken
  • Iedereen die schrijft voor interactieve media
"

Gepersonaliseerde feedback voor iedere cursist, tegelijk leerrijk voor de anderen. Geen onderdeel van het cursusthema bleef onverlet.

"
Pascale Goossens, freelance eindredacteur
"

Een prima opleiding met een aangename, ervaren docent die concrete tips geeft. En die de teksten van de cursisten zelf ook verbetert. Tastbaarder kan het bijna niet worden.

"
Gaelle Cools, copywriter, Argenta
"

Er zijn verschillende voorbeelden teruggekomen uit een eerdere workshop die ik gevolgd heb bij Kluwer: Do's-and-don'ts voor een efficiënt intranet. Deze 2 opleidingen sluiten goed bij elkaar aan, en dat vond ik plezant en positief. En als surplus heb ik ook hier veel tips gekregen om webteksten beter te schrijven of te corrigeren. Ik ga alles zeker kunnen toepassen bij ons in het bedrijf.

"
Heleen Grootaers, marketingassistent, Vandersanden Group
"

Zeer uitgebreid, goed toepasbaar, veel nieuwe inzichten gekregen.

"
Valerie Verduyckt, marketingassistant, Grohe
"

Inhoud sloot perfect aan bij mijn verwachtingen, veel praktische en nuttige tips. Met veel humor gegeven door een enthousiaste docent. 10/10!

"
Eva De Fraye, advertising campaigne adviser, Nationale Loterij

Programma

1. Wat zoekt de beeldschermlezer op zijn pc?

Internet = interactief en vluchtig

2. Hoe bekijkt de lezer uw tekst?

  • De kijker ‘scant’
  • Waar en wanneer gaat de kijker lezen? Tips voor schrijven in zapklare brokjes
  • Belang van homepage, pagina-url’s, paginatitels, tussentitels, links en lokzinnen

3. Schermschrijftips

  • Kies voor schermwoorden en schermzinnen
  • Schrijf kort en krachtig, actief en dynamisch
  • Schrijf in 1-2-3’tjes (en leer andere leesversnellers kennen)

4. Usability testing

  • Resultaten van splitruntests: tekst voor hyperlinks, knoppen en kleur
  • Pick the winner: SEO-tips om hoger te scoren in Google of in andere zoekmachines

5. Extra ‘post-it’ checklist

Een beknopte checklist om uw eigen schermteksten snel te checken en te versterken

Docent(en)

D_03353.jpg

Mark Van Bogaert

Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Hij won de prestigieuze Gouden Veer en een boekenplank vol andere prijzen. Behalve teksten voor (e-)mailings maakt hij magazines en schrijft hij webteksten. Hij werkt voor grote bedrijven zoals VRT, t-groep (t-interim en Ascento) en KBC Bank & Verzekeringen. Door in e-mailings en websites alternatieven te testen, kwam hij te weten wat werkt en wat niet werkt in schermteksten. Zijn ervaring en kennis bundelt hij in zijn boek 'Met woorden verleiden' (schrijftips voor uw mailings, presentaties en andere wervende teksten, LannooCampus).

Praktische informatie

Prijs: 818 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Documentatie:

Elke deelnemer krijgt een gratis exemplaar van het boek 'Met woorden verleiden' van Mark Van Bogaert. Een handig naslagwerk met schrijftips voor presentaties, mailings  en andere wervende teksten.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van 'Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)' krijgen 10% korting.

Inschrijven

Data