Starten met een online community kan iedereen. Maar hoe zorgt u voor engagement en participatie bij de leden? Hoe houdt u de dynamiek van zo'n community gaande en wanneer spreekt men van een succesvolle groep die meerwaarde biedt voor uw onderneming of uw merk?

De opleiding 'Communities op social media' richt zich naar communitymanagers, communicatie- en marketingmedewerkers die actief aan de slag willen met een eigen externe online community, met impact op lange termijn en verankerd in de diverse afdelingen van een organisatie.

Bestemd voor

  • communitymanagers
  • social media managers
  • communicatie- en marketingmedewerkers
"

Deze opleiding laat je toe even kritisch vanop afstand naar je eigen communicatie te kijken. Hierdoor is het makkelijker om sterke en zwakke punten te onderscheiden en de uitdagingen voor de toekomst te definiëren. Deze opleiding biedt een meerwaarde voor iedereen die een strategie en een structuur achter bedrijfscommunicatie via social media wil uitbouwen. De opleiding geeft niet enkel meer inzicht in het bepalen van je doelstellingen en het analyseren van de resultaten van je acties maar biedt ook een meerwaarde naar contentcreatie en planning om uiteindelijk het engagement van je doelgroep te verhogen.

"
Ariane Expeels, planning officer, Challenge-MC
"

Tijdens deze opleiding krijg je niet enkel theorie maar kijk je ook hoe je dit praktisch in de organisatie kan omzetten. De training was heel duidelijk. Davy geeft veel uitleg en voorbeelden die zeker bruikbaar zijn.

"
Els Maes, community manager, Stad Turnhout

Programma

1. Community building: een community bouwen

A. Wat is een goede community?

  • Welk publiek?
  • Welk platform?
  • Welke middelen?
  • Welke verwachtingen?

B. Wat is een communitymanager?

  • Kennis en vaardigheden
  • Taken & verantwoordelijkheden

C. Hoe start ik mijn community?

  • Voorbereiding & planning
  • Go live

2. Communitymanagement: een community beheren

A. Hoe promoot ik mijn community?

  • Online promotie
  • Offline promotie
  • Referentieprogramma
  • Social media monitoring

B. Hoe beheer ik de inhoud binnen mijn community?

  • Hoe bepaal ik welke inhoud geschikt is voor mijn community?
  • Waar haal ik inspiratie voor mijn inhoud?
  • Hoe creëer ik voldoende inhoud?
  • Hoe zorg ik voor een duidelijke planning van mijn inhoud?

C. Hoe stimuleer ik de interactie binnen mijn community?

  • Hoe zorg ik voor meer likes, shares & comments?
  • Hoe zorg ik voor meer engagement?
  • Hoe zorg ik voor co-creation & collaboration?

D. Hoe beheer ik de conversatie binnen mijn community?

  • Hoe start ik conversaties?
  • Hoe reageer ik op andere conversaties?
  • Hoe ga ik om met positieve of negatieve commentaren?

3. Community ROI: de meerwaarde van een community

A. Hoe meet ik het succes van een community?

  • Wat moet ik meten?
  • Welke tools zijn er beschikbaar?

B. Wat is de meerwaarde van een community?

  • Customer feedback
  • Customer intimacy
  • Customer loyalty
  • Datacaptatie

Laat u inspireren

community-building

Docent(en)

cr-00173010

Anke Van Oosterhout

Anke van Oosterhout startte haar carrière in 1997 bij USG People in Nederland na een studie journalistiek. Ze maakte de switch in 2001 naar België en heeft daar alle HR, Sales en Management rollen doorlopen. De laatste jaren van haar USG People tijd bij Secretary Plus was zij verantwoordelijk voor de Social Media strategie en zette ze Secretary Plus op de digitale kaart. In 2015 startte ze C Moore, waar ze zich bezighoudt met de begeleiding van bedrijven in hun digitale strategie. Enkele van haar klanten zijn Tiense Suiker, T-Groep, Actief Interim, VRT, KBC, Crelan, Worldline, Hilti en USG People. Maar ook vele kmo’s die worstelen met hun digitale vindbaarheid, social selling, content strategie en employer branding doen een beroep op haar expertise.

Praktische informatie

Prijs: 787 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Meer lezen over community building? In dit artikel ontrafelt Kluwer trainer Davy Vandevinne welke concrete acties je kan ondernemen om je community levend te houden.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Drie maanden lang gratis abonnement op de publicaties van Media Marketing (digitaal & papier)

mediamarketing

Inschrijven