Krijg in 2 dagen alle basics in marketing onder de knie

  • Werkt u vaak samen met marketingcollega's of hebt u omzetverantwoordelijkheid?
  • Zet u uw eerste stappen in een marketingfunctie?
  • Krijgt u regelmatig te maken met één of ander marketingaspect?
  • Zijn de verschillende marketingprincipes voor u niet helemaal duidelijk?

In deze tweedaagse training verwerft u inzicht in de denkwereld, de taal en het jargon van marketeers, zodat u efficiënter kunt samenwerken met marketingprofessionals.

U leert de basisprincipes van marketing aan de hand van een concrete productlancering. Stapsgewijs leert u waaruit een marketingplan bestaat, hoe u een marktanalyse uitvoert en waaruit een goede marketingmix bestaat. Theorie wordt afgewisseld met oefeningen en cases uit de praktijk, zodat u uw kennis meteen kunt toepassen.

Pluspunten

  • U krijgt een compleet overzicht van alle actuele en relevante marketingtermen en -technieken.
  • U verwerft praktische en bruikbare kennis: u krijgt voorbeelden recht uit de praktijk en gaat u zelf aan de slag met praktijkoefeningen en cases.
  • Al uw vragen worden beantwoord. Luister en leer. Maak de oefeningen. Worstelt u met vragen? Dan krijgt u meteen een juist en concreet toepasbaar antwoord.

Uw resultaten

  • U leert denken in klantvoordelen i.p.v. in productvoordelen.
  • U krijgt inzicht in marketingstrategieën en de meest gebruikte modellen die marketeers inzetten.
  • U leert hoe u een marktanalyse en marktsegmentatie uitvoert.
  • U krijgt inzicht in koopgedrag en de impact ervan op uw marketingstrategie.
  • U krijgt aandacht voor het belang en de noodzaak van marketing.
  • U krijgt inzicht in de denkwereld en het jargon van de marketingmix.
  • U leert hoe u een SWOT-analyse uitvoert.
  • U ervaart de keuzes die bedrijven moeten maken inzake product- en merkenbeleid.
  • U weet hoe een prijs-, distributie- en communicatiebeleid wordt opgebouwd.

Bestemd voor

  • startende marketingmedewerkers
  • sales- en accountmanagers
  • commerciële medewerkers
  • binnendienstmedewerkers
  • projectmanagers of -medewerkers
  • administratieve of financiële medewerkers

Deze opleiding richt zich tot professionals die niet uitsluitend met marketing bezig zijn of die geen marketingopleiding gevolgd hebben.

"

Deze opleiding was voor mij een goede, korte en krachtige opfrissing van de basisconcepten van marketing afgewisseld met veel voorbeelden uit de praktijk. De trainer benadrukte de belangrijkste punten zeer goed.

"
Bianca Kerwyn-Delmotte, Flanders Investment & Trade
"

Zelfs als je al wat ervaring hebt in marketing is deze 'marketing voor niet-marketeers' een absolute aanrader. De docent haalt de oogkleppen bij je weg en maakt dat je doet wat je moet doen als marketeer: je stoute schoenen aantrekken, met je klant spreken en denken vanuit je klant.

"
Davy De Laeter, coördinator, Cultuurnet Vlaanderen
"

Zeer leerrijke ervaring. De praktijkvoorbeelden maken het concreet en boeiend.

"
Veerle Marinus, franchising account manager, Jetaircenter
"

Marketing voor niet-marketeers was een tweedaagse cursus gedoceerd aan een kleine groep door een expert ter zake. Ik ontdekte dat marketing een boeiende materie is waarover ik zeker nog meer wil weten.

"
Veerle Moureau, uitgever, Davidsfonds Uitgeverij
"

Met deze cursus wordt duidelijk dat marketing zoveel meer is dan gewoon verkoop. Pol Vanaerde staafde de theorie zeer frequent met voorbeelden uit eigen praktijkervaring. Gewoon klasse.

"
Luc Tops, specialist Interne Audit, Stater Belgium

Programma

1. Reflectie over marketing …

  • Waaraan herkent u een marketinggedreven bedrijf?
  • Hoe doen marketeers het?
  • Wat is ‘waarde’ voor de klant?
  • Hoe creëert u (meer)waarde voor de klant: het marketingconcept

2. Over de marketingmix met 7P’s

product, proces, place, people, physical evidence, promotion en prijs

3. De kern van marketing: als mentaliteit en als vak

  • Het verschil met verkoop
  • Naar een sociaal verantwoord marketingconcept
  • Marketingprocessen: innovatieproces, go-to-market proces, planning

4. Begrijp uw markt

  • Hoe definieert u de markt?
  • Van generieke naar productspecifieke markt

5. Begrijp uw context

  • DEPESTL-analyse
  • Porteranalyse
  • Concurrentie-analyse
  • Swot-analyse en confrontatiematrix

6. Begrijp uw ‘road to market’

  • Ketenanalyse: krijg inzicht in de krachten en evoluties in de keten
  • Het verschil tussen push & pull

7. Begrijp uw klant

  • Wie is uw kernklant?
  • Inzicht in de DMU (wie en hoe is de invloed?)
  • Inzicht in verschillend koopgedrag: klassiek, dissonant en low-involvementkoopgedrag
  • De gevolgen voor het marketingbeleid

8. Segmenteren

  • Gedragsegmentatie
  • Behoeftesegmentatie
  • Life cycle segmentatie
  • Waardesegmentatie

9. Positioneren en branding

  • Prijs/waarde positionering
  • Differentiërende merkpositie
  • Keuzes in merkstructuur/toepassing

10. Pricing

  • De impact van pricing op uw winstgevendheid
  • Hoe zet u ‘de juiste prijs’?

11. Go to market

  • Product life cycle: lessons learned
  • Adoptiecurve van Rogers: lessons learned

12. Effectieve marketingacties

  • Hoe bereidt u een effectieve marketingactie voor?
  • 8 essentiële vragen ter voorbereiding van een marketingactie
  • Succes meten a.h.v. kpi’s
mabegnb_shutterstock_415464790

Docent(en)

cr-00002767

Pol Vanaerde

Pol Vanaerde is senior consultant met een sterke, internationale, track record in market(ing) strategy, product management en pricing projecten in B2B als B2B2C markten bij VanaerdeConsulting - een team van market strategy+pricing consultants. Hij was eerder verantwoordelijk voor de Europese lancering van het merk Alpro en verkozen tot eerste product manager van het jaar in België. Hij werkte als European Marketing Manager voor Mc Bride (private labels) en Conoco US. Product Management, Market(ing) Strategy en Pricing/Monetization waren steeds sleutelverantwoordelijkheden. Pol is ook initiator en voorzitter van het European Pricing Platform, een membership organisatie van pricing & monetization managers. Daarnaast is hij een ervaren trainer en coach in diverse (internationale) product management, market(ing) strategy en pricing programma’s voor oa EPP, Kluwer Opleidingen, Antwerp Management School (B), Esade (ESP), Stockholm School of Economics (S) en in talrijke in-company programma’s.

Praktische informatie

Prijs: 1 471 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

8/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Abonnees op ‘Tijdschrift voor marketing’ krijgen 10% korting.

Inschrijven

Data