Dankzij data analytics kunnen marketeers hun klanten beter begrijpen en op een gerichte manier actie ondernemen. In deze tweedaagse opleiding 'Marketing Analytics' verdiept u zich in de analytische methodologieën en technieken om met uw data aan de slag te gaan en de ROI van uw marketinginspanningen te verhogen.

U krijgt een helder beeld van de rol en mogelijkheden van marketing analytics in het landschap van artificial intelligence (AI), Machine Learning (ML) en Deep Learning (DL). Daarnaast zoomt u ook in op wat dit nu specifiek betekent in het marketingdomein en krijgt u tal van praktische voorbeelden van segmentation, profiling, churn prediction, market basket analysis, …

Bestemd voor

  • Professionals in marketing of IT
  • Iedereen die met klantenbeleving en/of klantendata in aanraking komt en zich wil verdiepen in de uitgebreide mogelijkheden van marketing analytics

Voorkennis: een zekere affiniteit met kwantitatieve analyse is nodig.

"

De opleiding, docente en cursusmateriaal, het klopte allemaal. Expertise die ook nog eens actionable insights opleverde. Aan te raden aan iedereen die dieper in de data wil duiken, welk niveau dan ook.

"
Tom Matheussen, marketinganalist, Argenta Spaarbank
"

Dit is gewoon een heel sterke opleiding, en zeker iets om op verder te bouwen.

"
Klaas Luyckx, Communication & Marketing Specialist, Ecowater Systems Europe

Programma

Setting the scene

  • Inleiding tot marketing en evoluties in het marketing domein
  • AI, Machine Learning & Deep Learning : vanwaar de hype?
  • Waarde van marketing analytics

Analytics in het algemeen

  • Overzicht van het hedendaags data landschap
  • Kadering in de bredere context van Information Management
  • Beschikbare software en tools voor analytics

Methodologieën en technieken

  • Inleiding tot de analytics cyclus
  • Data exploratie en transformatie
  • Predictieve modellering: Churn Predictie, Targeted Marketing, …
  • Descriptieve modellering: Klantensegmentatie en Profiling, Market Basket Analysis, …
  • Process mining
  • Advanced topics: Social Network Analysis, Sentiment Analysis, …

Concreet stappenplan

  • Hoe begint u concreet met het toepassen van marketing analytics in uw organisatie?
  • Welke domeinen binnen marketing kunt u identificeren waarin analytics een meerwaarde kan bieden (vb. direct marketing, next best offer)?
  • Hoe gebruikt u de resultaten van de analyse in deze domeinen?
  • Hoe creëert u betrokkenheid bij stakeholders?
  • Hoe kunt u uw data verrijken met externe data?

Docent(en)

cr-01828413

Davy Sannen

Davy Sannen studeerde af als Licentiaat Informatica in 2004 en als Master of Artificial Intelligence in 2005. Hij startte zijn professionele carrière als onderzoeker aan de KU Leuven. Hij behaalde zijn doctoraat in de Ingenieurswetenschappen (specialisatie data mining) in 2010 en ging nadien verder met meer toegepast onderzoek binnen dit domein. Davy ging daarna aan de slag als business consultant, met een focus op de implementatie van geavanceerde plannings- en forecastingapplicaties. Sinds 2014 is hij senior consultant bij AE, in de rol van data scientist. In deze rol voert hij analytics projecten uit bij klanten om meer inzichten te halen uit de beschikbare data of om de operationele efficiëntie te verbeteren.

Praktische informatie

Prijs: 1 471 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Extra:

Tijdens deze cursus wordt vooral gekeken naar data die intern aanwezig en beschikbaar is in het bedrijf. Deze cursus gaat niet in op analyse van webdata vb SEO, Google Analytics, ...

Documentatie:

In deze cursus gebruikt u voor de oefeningen en demo’s de kosteloze en vrije software R en de interface Rattle.

De aangeleerde methodes zijn echter software onafhankelijk. 

Voor deze opleiding moet u uw eigen laptop meebrengen.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data