Wat maakt een organisatie succesvol vandaag en morgen? Niet alleen een topproduct, een uitgekiende marktstrategie of ervaren medewerkers? Neen, meer en meer groeit het besef dat het welzijn van medewerkers hier voor een groot stuk toe bijdraagt. En dat is nét het domein waar een impactvolle interne communicatie op inspeelt.

Interne communicatie: succesfactor voor organisaties

Zo is een goed doordachte interne communicatie een waardemeter voor de betrokkenheid van medewerkers in het bedrijf: mensen worden immers gemotiveerd door wat ze horen of lezen, ze raken geïnspireerd door hun managers of collega’s, het schept een vertrouwensband.

Communicatie is bovendien de belangrijkste voedingsbodem voor elke bedrijfscultuur. Wie veranderingen wil doorvoeren, kan best van tevoren een doordachte communicatiestrategie uitdokteren.

Speerpunten van interne communicatie

  1. Welke factoren en communicatiemiddelen zijn vandaag de dag bepalend voor een succesvol intern communicatiebeleid en hoe beïnvloedt u ze?

  2. Welke organisatiestructuren zijn van belang: van inventarisatie van de diverse activiteiten en competenties tot een sterk strategisch plan.

  3. Hoe ondersteunt en begeleidt interne communicatie veranderingsprocessen (reorganisaties, overnames, internationalisering, ...)?

  4. U leert de situatie in uw bedrijf inschatten en krijgt concrete tips om het beleid en uw intern communicatieplan bij te sturen.

Bestemd voor

Deze advanced opleiding richt zich naar professionals met minstens 1 jaar effectieve ervaring in een intern communicatiedepartement:

  • verantwoordelijken communicatie
  • verantwoordelijken human resources
  • medewerkers communicatie en human resources, verantwoordelijk voor het implementeren van de interne communicatieplannen
"

Zeer praktijkgerichte opleiding! Ervaren docenten.

"
Erik Adang, communicatieverantwoordelijke, FOD Defensie
"

De zeer gemotiveerde docenten hebben hun enthousiasme en overtuiging kunnen overbrengen. Dankzij deze opleiding ben ik mij veel meer bewust van wat het draagvlak van IC is en moet zijn binnen een onderneming. De docenten zijn erin geslaagd om mij te inspireren om een gerichter en effectiever IC in te bouwen.

"
Joyce Casteleyn, interne communicatiecoordinator, Innogenetics
"

Ik vond het een erg leerrijke en boeiende ervaring. Niet alleen door de kwaliteit van de docenten en de leerstof, maar ook door de leerrijke interacties tussen de deelnemers. Ook na de opleiding zullen deze uitwisselingen erg nuttig blijven.

"
Greet Deckers, communicatieverantwoordelijke, LCM Landsbond Christelijke Mutualiteiten
"

Via de mogelijkheid tot kennisuitwisseling werden mijn verwachtingen ingelost. Ik vind de inhoud van de opleiding boeiend, zeker wanneer dit vanuit een praktische insteek benaderd werd (meer dan algemene theorieën).

"
Ariane Van Houdt, consulent communicatie, Stadsbestuur Antwerpen
"

Met kennis en kunde zijn de docenten erin geslaagd om mij te inspireren om een gerichter en effectiever IC-beleid uit te bouwen. De leerrijke interacties van de kleine groep deelnemers zorgde voor de noodzakelijke toetssteen tussen theorie en de praktijk van een belangrijk managementinstrument als IC.

"
Wendy Opbrouck, stafmedewerker Interne Communicatie, Bond Moyson Oost-Vlaanderen

Programma

Dag 1

A. Toegevoegde waarde van interne communicatie: waar maakt u het verschil?

  • Het speelveld van interne communciatie 
  • Onze toegevoegde waarde - benchmark data 

B. Communicatieactiviteiten en -competenties: vermijd te veel aandacht voor de 'dagelijkse routine'.

  • De veranderende rol van de communicatieverantwoordelijke
  • Van operationeel naar adviserend
  • Communicatiecompetenties

C. Een efficiëntere interne communicatie met tools en applicaties

  • Nieuwe communciatietrends
  • Bepalen van de middelenmix en contentstrategie
  • Apps, online en offline tools
  • Aandacht voor engagement en interactie op de verschillende platformen

 

Dag 2

A. Hoe laat u visie en waarden leven? De impact van IC op bedrijfscultuur.

  • Uitdragen van visie/missie/waarden
  • Verschillende bedrijfsculturen (Hofstede)
  • De impact van een drastische cultuurwijziging
  • Casestudy – cultuurwijziging bij Cytec

 B. Strategisch communciatieplan: het waarom en hoe.

  • Strategisch plan
  • Do's en dont's
  • Casestudy: interne communicatiestrategie

C. Hoe overwinnen we weerstand tegen verandering? Aandacht voor curves en hoekstenen.

  • Over verandering en gedrag van medewerkers
  • Verschillende stadia van de communicatiecurve
  • Handige tools & middelen en voorbeelden

D. Waarom is meten zo belangrijk? Meten is weten.

  • Hoe meten we de toegevoegde waarde van communicatie?
  • Belang van communicatie-KPI‘s

E. Overtuigen en beïnvloeden

  • Hoe verkoop je jouw plan en prioriteiten

Docent(en)

D_03645.jpg

Martine Van Driessche

Martine Van Driessche is zelfstandig adviseur Communicatie en directeur van vonk (voorheen BVIC - Belgische Vereniging voor Interne Communicatie). De afgelopen 25 jaar combineerde ze interne en externe communicatie bij diverse internationale bedrijven. Zo was zij onder andere hoofd Strategische Communicatie bij het Amerikaanse chemiebedrijf Cytec, later omgedoopt tot Allnex. Als zelfstandig adviseur Communicatie ondersteunt zij organisaties zoals Switch, VRT, stad Aalst, Colruyt Group, etc. bij hun communicatievraagstukken. Enkele voorbeelden: de opbouw van een nieuwe identiteit (visie, missie, waarden, naam, logo, huisstijl), leiderschapscoaching en -advies, efficiënt inzetten van communicatiemiddelen en begeleiden van grote veranderprojecten. Martine is eveneens gastdocente aan verschillende hogescholen en universiteiten

Praktische informatie

Prijs: 1 471 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Partner(s)

Inschrijven

Data