Auteur en management guru Peter Drucker wist jaren terug de impact van een organisatiecultuur op de strategie bondig samen te vatten in de bekende one liner ‘Culture eats strategy for breakfast’. En zoveel jaren later lijkt dit nog atlijd een gegeven te zijn: implementatie van een strategie zonder rekening te houden met de aanwezige organisatiecultuur heeft veel veranderingstrajecten faliekant doen mislukken.

Maar wat is dan een organisatiecultuur precies? En waarom is het zo moeilijk deze cultuur te managen en te doen evolueren? Hoe gaat u te werk om een cultuur van samenwerking te creëren in uw organisatie? Wat zijn voor- en nadelen van een veranderingscultuur in een organisatie/onderneming? En hoe gaat u om met de vertaalslag van corporate guidelines naar de lokale organisatiecultuur?

Doelstellingen

Hefboom voor cultuurverandering

Met deze 2-daagse deep dive komt u meer te weten hierover en leert u op interactieve manier de verschillende componenten van een organisatiecultuur kennen. U ontdekt hefbomen die de heersende cultuur kunnen helpen gepast te evolueren en wat manieren zijn om dit regelmatig te evalueren. Op dag 2 van deze masterclass krijgt u de kans om op interactieve manier een eerste praktische toepassing te ervaren aan de hand van een nuttige case.

Kortom, u verwerft inzichten en praktisch bruikbare kennis die een houvast bieden bij het managen van het kostbare goed in een bedrijf of instelling: de organisatiecultuur.

Uw resultaten

U verwerft inzicht en begrip in de basiselementen van de organisatiecultuur en begrijpt de impact ervan op medewerkers, klanten en andere belanghebbenden. U krijgt praktisch hanteerbare begrippen en aan de hand van oefeningen leert u dit concreet toepassen. Op basis van een case, leert u de ‘do’s en don’ts’ in het managen van organisatiecultuur. Kortom, u leert deze belangrijke dimensie te vatten en integreren in het dagelijkse management van een organisatie.

Bestemd voor

Deze cursus is geschikt voor eenieder die meer praktisch inzicht wil verwerven in deze materie en levert als dusdanig een stevige basis voor wie aan veranderingsmanagement doet of wie mee wil sleutelen aan het engagement van de medewerker en de loyaliteit van de klant. Deze cursus is zowel voor de publieke als private sector ontwikkeld. 

  • CEO van een kmo
  • HR-functies (leadership & development, employee engagement, hr business partner, …)
  • Marketing- en communicatiemanagers
  • CSR-managers

 

 

Programma

  • Wat is organisatiecultuur nu precies? Welke zijn de verschillende soorten organisatieculturen?
  • Waarom is organisatiecultuur zo belangrijk en welke is de impact van een negatieve organisatiecultuur?
  • Hoe kunt u organisatiecultuur meetbaar maken en managen?
  • Praktische cases en oefeningen
  • Hoe gaat u te werk met centraal gestuurde organisatiecultuur en de vertaling nationaal?
  • Hoe creëert u een cultuur van samenwerking in uw organisatie?

Docent(en)

d_01615

Christine Vanormelingen

Christine Vanormelingen leidt een managementadvies-, coaching- en trainingsactiviteit om lokale en internationale organisaties in staat te stellen hun communicatiestrategie op maat te ontwikkelen. Daarnaast is ze gespecialiseerd in de begeleiding van bedrijven om meer inzicht te krijgen in de impact van bedrijfscultuur op het behalen van langetermijndoelstellingen en wat nodig is om deze culturen te managen. Tot september 2018 trad ze op als Global Head of Communication, Digital en CSR bij Euroclear. Ze leidde ook het wereldwijde reputatieprogramma van het bedrijf. Daarvoor leidde Christine de marketing-, communicatie- en/of CSR-teams bij BNP Paribas Fortis Private Banking, de farmaceutische koepelorganisatie pharma.be en bij AXA Bank en Verzekeringen. Tijdens deze jarenlange bedrijfscarrière heeft ze veel communicatie- en marketingprofessionals voor Wolters Kluwer getraind en gecoacht en was ze gastdocent bij onder andere HUB en de Universiteit van Gent. Ze behaalde ook recentelijk een certificaat in reputatiemanagement bij Saïd Business School in Oxford.

Praktische informatie

Prijs: 1 421 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data