U bent de communicatieprofessional van uw organisatie. Een job die bij u past. Maar die soms ook heel complex is. Zo veel te doen en hoe geeft u er sturing aan? Met deze opleiding 'Communicatiemanagement' groeit u in uw rol als communicatieprofessional.

Naar een uitgekiende communicatieaanpak in vier dagen

Geen communicatie zonder uitgekiende strategie en plan. Weet u niet hoe u eraan begint? Tijdens 4 opleidingsdagen doorloopt u alle aspecten en past u actuele modellen toe die echt werken.

  • Dag 1: maak kennis met een strategisch communicatieplan
  • Dag 2: leer meer over interne communicatie en verandermanagement
  • Dag 3: ontdek alles over online communicatie en contentstrategie
  • Dag 4: neem de rol van adviseur op en presenteer de aanpak van uw communicatieplan

Laat u persoonlijk begeleiden.

De opleiding is er om úw specifieke vragen en uitdagingen onder de loep te nemen. Daarom start de cursus al voor de eerste cursusdag.

  • Intake – Wat verwacht u van de cursus?
  • Facebook-groep – U hebt toegang tot een gesloten groep. Hét platform om vragen te stellen, artikelen te lezen en kennis te maken met medecursisten en de trainers.

Pluspunten

Voor elke deelnemer ligt ook een exemplaar van het 'Communicatie Handboek' van Wil Michels klaar!

Bestemd voor

  • U bent een communicatiemedewerker
  • U bent een assistant en medeverantwoordelijk voor de communicatie
  • U bent een hr-professional en verwelkomt nu communicatie in uw takenpakket
"

Deze opleiding is voor velen 'the next step' in de ontwikkeling en uitbouw van hun communicatiedienst binnen hun bedrijf. Zeer persoonlijk en zeer praktijkgerichte opleiding met de nodige verdiende aandacht voor zelfontwikkeling. Er wordt een zeer breed scala van zaken aangehaald en de zeer flexibele lesgevers schikken zich helemaal naar de groep.

"
Mieke Van Aerde, Internal Communications Officer, Moore Stephens Belgium
"

De sterke punten zijn het feit dat er verschillende docenten met elk hun eigen expertise aan bod komen en dat je je eigen case kan uitwerken en voorstellen.

"
Véronique Evrard, communication manager, Ferranti Computer Systems
"

De sterkte van deze opleiding zit in de volledigheid, logische opbouw en de afwisseling tussen theorie en praktijk. De kleine groep en persoonlijke coaching waren eveneens een zeer groot pluspunt. Ik was dan ook zeer aangenaam verrast door deze opleiding - helemaal geen dertien-in-een-dozijn-opleiding! Boeiend van het begin tot het einde met zeer gepassioneerde docenten die hun vak door en door kennen. Ik zou deze opleiding zeker aanraden aan collega's, vrienden en kennissen!

"
Gaël Gori, personal assistant to the managing director, ManpowerGroup Solutions
"

De sterke punten van dit programma waren voor mij de aandacht voor interne communicatie en de focus op de praktische toepasbaarheid van de leerstof.

"
Tina Lenaers, directie-assistente, Bewel

Programma

Dag 1: Uw strategisch communicatieplan

Een sterke reputatie bouwt u op basis van waardevolle relaties. Dit staat of valt met een strak plan. Hoog tijd dus om in de rol van strateeg te kruipen! Ontdek welke elementen een plan bevat én hoe u deze elementen verbindt.

  • Wat zijn de nieuwste trends in de communicatiewereld?
  • Wie zijn uw belangrijkste stakeholders?
  • Hoe pakt u uw corporate communicatie en uw huisstijl aan?
  • Wat hebt u aan modellen zoals de corporate identitymix en Golden Circle?
  • Hoe versterkt u de identiteit en de reputatie van de organisatie?

Dag 2: Uw interne communicatie

Extern winnen is intern beginnen. Dat vereist een draagvlak in de organisatie voor de uitgestippelde koers. Maar wilt u betrokken medewerkers, betrek ze dan. Leer hoe u een draagvlak voor verandering creëert en hoe u zich positioneert als adviseur voor uw interne communicatie.

  • De toegevoegde waarde van interne communicatie
  • Hoe ondersteunt u interne veranderingsprocessen (reorganisaties, overnames, …)?
  • Welke kanalen en methodes zijn succesvol om intern te communiceren?
  • Hoe stimuleert u efficiënte communicatie van het management?
  • Hoe stemt u uw interne communicatie af op uw organisatiecultuur?
  • Praktische cases en oefeningen: verhuizing plannen, lancering van waarden, …

Dag 3: Uw onlinecommunicatie

Online communiceren met de buitenwereld? Leuk, maar moeilijk. Want de weg zit vol uitdagingen. Volg succesvolle strategieën om uw doelen te bereiken. En meet hoe goed u écht goed bezig bent.

  • Waarom zijn sociale media cruciaal in uw communicatie-inspanningen?
  • Waarom is een goede contentstrategie nuttig en noodzakelijk en hoe bouwt u ze?
  • Hoe helpt de customer journey om de klantervaring te verhogen?
  • Wat is het geheim van goede teksten voor het web en voor Google?
  • Hoe ziet uw positionerings-, contentmarketing- en word of mouthstrategie eruit?

Dag 4: Uw eigen communicatieaanpak

A. Voor de middag: uw adviseursrol

Een goede communicatiemedewerker heeft power. Durf uw stempel te drukken op het communicatiebeleid en nieuwe projecten voor te stellen.

  • Hoe neemt u de rol van strategische adviseur op u?
  • De positionering van interne communicatie
  • Communicatie meten. Hoe begint u eraan?
  • Overtuigen van collega's en senior management?
  • Hoe ‘verkoopt’ u een communicatieproject binnen uw organisatie?

B. Na de middag: uw communicatieplan

U krijgt elke cursusdag bouwstenen aangereikt die samen één geheel vormen. Aan u om er een stevig communicatieplan mee te maken. U stelt uw communicatieaanpak in een elevator pitch van tien minuten voor aan docenten en cursisten. Zij gaan uw plan versterken. Zo is het kant-en-klaar in uw organisatie te gebruiken.

Laat u inspireren

vliegers_bcbbsnb

Docent(en)

D_01314.jpg

Wil Michels

Wil Michels is directeur van het communicatiebureau Michels Communicatie in Eindhoven. Ook werkt hij als hoofddocent bij Fontys Hogescholen Communicatie en bij Kluwer in Vlaanderen. Hij verzorgt ook inspirerende workshops en lezingen voor talloze organisaties met als hoofdtopic communicatiestrategie. Hij is uitstekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vak en heeft een brede praktijkervaring. Als communicatiespecialist schreef Wil Michels een aantal boeken. Hij is in het Nederlandstalig gebied marktleider met bestsellers als het Handboek Communicatie en Communicatiestrategie.

cr-01791346

Guido Everaert

Guido Everaert studeerde Politieke en sociale wetenschappen aan de UGent en werkte nadien afwisselend voor adverteerders en reclamebureaus. Na 7 jaar voor A.C. Nielsen gewerkt te hebben, maakte hij de overstap naar Ogilvy & Mather. Nadien volgden nog Karamba Draft, en Duval Guillaume Corporate. Tussendoor vervulde hij communicatieopdrachten bij IBM, Telenet, Philips Europe. Na twintig jaar besloot hij datgene te doen waar hij al jaren van droomde: schrijven en bloggen. Hij is vaste columnist voor De Morgen, Vacature, VDAB en publiceerde o.a. in De Volkskrant. Auteur van het boek ‘Storytelling, verhalen maken merken (Lannoo Campus) en Melting Pot, de wereld kookt in België (Luster uitgeverij). Daarnaast doceert hij Storytelling aan de Karel de Grote Hogeschool en is hij gastdocent aan de Universiteit en Hogeschool Amsterdam.

D_03645.jpg

Martine Van Driessche

Martine Van Driessche is zelfstandig adviseur Communicatie en directeur van vonk (voorheen BVIC - Belgische Vereniging voor Interne Communicatie). De afgelopen 25 jaar combineerde ze interne en externe communicatie bij diverse internationale bedrijven. Zo was zij onder andere hoofd Strategische Communicatie bij het Amerikaanse chemiebedrijf Cytec, later omgedoopt tot Allnex. Als zelfstandig adviseur Communicatie ondersteunt zij organisaties zoals Switch, VRT, stad Aalst, Colruyt Group, etc. bij hun communicatievraagstukken. Enkele voorbeelden: de opbouw van een nieuwe identiteit (visie, missie, waarden, naam, logo, huisstijl), leiderschapscoaching en -advies, efficiënt inzetten van communicatiemiddelen en begeleiden van grote veranderprojecten. Martine is eveneens gastdocente aan verschillende hogescholen en universiteiten

Praktische informatie

Prijs: 2 343 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Inschrijven

Data

Download uw brochure Masterclass Communicatiemanagement

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.