Van een doordachte communicatiestrategie naar een winnend communicatieplan

Organisaties die spijkers met koppen willen slaan en hun doelen sneller willen bereiken, moeten doelgericht communiceren met medewerkers, klanten, aandeelhouders, journalisten, …

  • Maar hoe begint u aan zo'n dialoog met de stakeholders van uw organisatie?
  • Welke communicatiekanalen zet u in en wat vertelt u precies?
  • Hoe geeft u uw communicatiestrategie vorm in een winnend communicatieplan?

Pluspunten

Uw persoonlijke ervaring vormt de leidraad doorheen de opleiding. Tijdens deze tweedaagse training bespreekt u de situatie in uw bedrijf met de lesgevers en de andere deelnemers. De verschillende cases stimuleren de dialoog tijdens de sessies en verplichten de deelnemers om de theorie echt te verwerken.

Uw resultaten

In deze opleiding leert u de communicatiestrategie van uw bedrijf te plannen, tactisch in te vullen en te initiëren. U herkent de communicatienoden van uw bedrijf en vertaalt deze in een concreet communicatieplan.

  • Wat kan uw bedrijf bereiken met doeltreffende communicatie?
  • Hoe communiceert uw bedrijf met derden?
  • Welke beslissingen zijn cruciaal in het communicatieproces?
  • Welke mogelijke communicatiestrategieën bestaan er?
  • Hoe bakent u de verschillende doelgroepen af?
  • Welke doelgroepen krijgen prioriteit?
  • Welke acties onderneemt u en wanneer?
  • Welk budget hebt u nodig?
  • Hoe integreert u diverse acties in een globaal communicatieplan?

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich tot verantwoordelijken van de communicatie- en marketingafdeling die hun kennis willen verdiepen en toetsen aan nieuwe inzichten en trends.

"

Een inspirerende opleiding, waarbij gedreven docenten hun kennis en inzichten delen om te groeien in communicatie. Het aangeboden kader wordt mooi ingekleurd met toepassing naar het eigen bedrijf of organisatie.

"
Peter Van de Vijver, stafmedewerker, MOB Maatschappij van Onderlinge Bijstand Verzekeringen CM-Vlaanderen
"

Ik vond het goed dat we eerst een theoretisch kader kregen, dit deed mij toch enkele nieuwe inzichten krijgen en gaf mij ideeën over hoe ik de zaken zou kunnen aanpakken. In de 2e les konden we praktisch aan de slag, het was zeker nuttig om eens na te denken over een specifieke case. Ook de uitwisseling met de andere deelnemers was zeer interessant.

"
Lene Cillen, consulent Vl-Brabant en communicatie, KLJ & Groene kring
"

Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de tweedaagse over communicatiestrategie. Er worden een aantal tools en ideeën gelanceerd waarop kan worden verdergebouwd in de werkomgeving. Een aantal belangrijke inzichten over do's-and-don'ts bij het opstellen van een communicatieplan waren verhelderend. Het besef dat het ideale functioneren van een communicatiedienst vaak veraf staat van de werking van de dienst in de praktijk, is confronterend, nu en dan ook frustrerend.

"
Michiel Pierreux, communications manager, NUON Belgium
"

Het sterkste punt is zonder meer de praktische bruikbaarheid en de vorm van coaching door beide docenten.

"
Nele Muys, coördinator, Liberform
"

Opleiding volledig toegepast op eigen situatie.

"
Evelyn Verhelle, directiesecretaresse, AZ St. Jan AV

Programma

Dag 1

1. Basiselementen van het communicatieplan en de communicatiestrategie

  • Sleuteltrends in communicatie
  • Strategie van het bedrijf en vertaalslag naar de communicatie
  • Analyse
  • Doelstellingen
  • Boodschappen / doelgroepen / strategie
  • Planning
  • Uitvoering

2. Kennismaking met instrumenten en concepten aan de hand van voorbeelden en casestudies

Dag 2

1. Communicatiestrategie of strategische communicatie?

  • Hedendaagse academische visies op communicatie en hun bruikbaarheid in de praktijk
  • Het afstemmen van de interne en de externe communicatie
  • De neurologische link tussen weten, voelen en communiceren
  • Communicatie bij veranderingen
  • Keuze van de communicatiemiddelen
  • Evaluatie van de doeltreffendheid van het gevoerde communicatiebeleid

Lees hier hoe je een roadmap voor je communicatiestrategie maakt

roadmap-afbeelding_deel

Welke verschillende stappen moet je doorlopen voor een goede communicatiestrategie? We hebben de 8 essentiële stappen voor je samengevat in deze roadmap.  Lees het artikel.

Docent(en)

D_01314.jpg

Wil Michels

Wil Michels is directeur van het communicatiebureau Michels Communicatie in Eindhoven. Ook werkt hij als hoofddocent bij Fontys Hogescholen Communicatie en bij Kluwer in Vlaanderen. Hij verzorgt ook inspirerende workshops en lezingen voor talloze organisaties met als hoofdtopic communicatiestrategie. Hij is uitstekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vak en heeft een brede praktijkervaring. Als communicatiespecialist schreef Wil Michels een aantal boeken. Hij is in het Nederlandstalig gebied marktleider met bestsellers als het Handboek Communicatie en Communicatiestrategie.

D_03645.jpg

Martine Van Driessche

Martine Van Driessche is zelfstandig adviseur Communicatie en directeur van vonk (voorheen BVIC - Belgische Vereniging voor Interne Communicatie). De afgelopen 25 jaar combineerde ze interne en externe communicatie bij diverse internationale bedrijven. Zo was zij onder andere hoofd Strategische Communicatie bij het Amerikaanse chemiebedrijf Cytec, later omgedoopt tot Allnex. Als zelfstandig adviseur Communicatie ondersteunt zij organisaties zoals Switch, VRT, stad Aalst, Colruyt Group, etc. bij hun communicatievraagstukken. Enkele voorbeelden: de opbouw van een nieuwe identiteit (visie, missie, waarden, naam, logo, huisstijl), leiderschapscoaching en -advies, efficiënt inzetten van communicatiemiddelen en begeleiden van grote veranderprojecten. Martine is eveneens gastdocente aan verschillende hogescholen en universiteiten

Praktische informatie

Prijs: 1 471 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

9/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Partner(s)

Inschrijven

Data