No data, no business

De organisatie van het heden en de toekomst is gebouwd op data. Data wordt continu gegenereerd: bij klantencontacten, tijdens het versturen van facturen, bezoeken van websites, kijken naar online content, … De mate waarin je als organisatie deze data kan verzamelen, begrijpen en ter beschikking stellen aan medewerkers is cruciaal in de economie van morgen.

Maar hoe gaat u als organisatie om met data? Welke data moet u verzamelen? Hoe zet u data intelligent in om maximale waarde te creëren voor uw bedrijf én uw klanten. Hoe vermijdt u te verzanden in data overload? En hoe beschermt u uw data? Wat zijn de valkuilen?

Om een antwoord te vinden op deze en vele andere data-gerelateerde vragen is een duidelijke en onderbouwde datastrategie noodzakelijk. Om deze nadien uit te voeren. Zonder uitvoering, geen impact. En dat is waar het schoentje nog te vaak wringt.

Data: belangrijk onderdeel van uw bedrijfsvermogen

Een goede datastrategie helpt om uw bedrijf performant te laten functioneren. Want zonder kwantitatief en kwalitatief zuivere data kunt u de technologie niet inzetten die nodig is om als bedrijf impact te realiseren. Tijdens deze opleiding zullen we deelnemers inzichten geven in de onderdelen van een data strategie. En hoe je deze ter uitvoering kan brengen.

Uw resultaten

Deze opleiding stelt managers in staat om:

  • kennis en inzicht te krijgen in de verschillende bouwstenen van een datastrategie.
  • vertrouwd te worden met essentiële begrippen zoals data management, data science, data engineering, business intelligence, data governance, ...
  • up-to-date te zijn met de recente wettelijke verplichtingen rond dataprivacy (GDPR) en Data Protection Office (DPO)
  • De afhankelijkheden te ontdekken tussen silo’s, departementen, systemen,...
  • te weten waar hun afdeling of organisatie staat dankzij een assessment
  • een concreet actieplan uit te werken

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich naar managers die:

  • met data de toekomst van hun bedrijf zeker willen stellen.
  • een beter inzicht willen krijgen in het jargon, de rol en impact van data in een organisatie.
  • de verantwoordelijkheid hebben – vanuit business of IT-kant - om een datastrategie te ontwikkelen en te implementeren.
  • werkzaam zijn in bedrijven waar veel data verwerkt wordt.
"

De training was zeer interactief, met bekwame sprekers. Heel positief was dat onze groep niet té groot was.

"
Deelnemer voorjaar 2019, afdelingshoofd, Nationale Bank van België

Programma

1. Data Strategie

a. Point of no return: waarom onze samenleving nood heeft aan datagedreven organisaties

b. Welke zijn de echte uitdagingen?

c. Wat is een data strategie?

  • Wat is de rol van (senior) management in een data strategie?
  • Waarom is een data strategie geen heilige graal?
  • Wat zijn de stappen naar een datagedreven organisatie?
  • Wat zijn valkuilen? Hoe zorg je dat je deze ontwijkt?

2. Kernonderdelen van een data strategie:

a. Business Intelligence (BI)

  • Waarom is BI relevanter dan ooit?
  • Het ene data warehouse is het andere niet.
  • Wat zijn recente evoluties in de BI markt?
  • Waar gaan we naar toe?

b. Data Science

  • Wat is het? Wat is het niet?
  • Hoe definieer je een data science project?
  • Enkele cruciale begrippen in de data science wereld
  • Er is een model ontwikkeld. Wat nu?

c. Data Engineering

  • Wat zijn data producten?
  • Bouwen van data pipelines: enkele need-to-knows
  • Data operations
  • Het belang van data infrastructuur

d. Data governance en GDPR

  • Waarom data governance een enabler en geen showstopper is
  • Het belang van roles & responsibilities
  • Inzicht in Data Governance tooling

3. Business Impact

a. Hoe meet je business impact van data?

b. Communicatie Communicatie Communicatie

Docent(en)

d_04083
Geert Verstraeten

Geert Verstraeten is oprichter en zaakvoerder van Python Predictions, een niche-speler op het vlak van data science. Geert behaalde in 2005 zijn doctoraat in voorspellende algoritmes aan de Universiteit Gent. Intussen bouwde hij een sterk team uit dat als missie heeft de meest waardevolle data science business partner te worden voor haar klanten. Geert is een dynamische trainer met 14 jaar ervaring als consultant, trainer en coach. Hij was betrokken bij de start van verschillende analytische communities in België en in het buitenland en spreekt regelmatig op binnenlandse en buitenlandse congressen. Sinds 2014 is hij een gecertificeerd trainer.

Lees meer
d_04292
Kris Peeters

Kris Peeters is de oprichter en zaakvoerder van Data Minded, een consultancy bedrijf uit Leuven dat zich toelegt op data engineering. Kris heeft een Master in computer science en is een software engineer sinds 2005. Na omzwervingen in Nederland en bij McKinsey&Company, heeft Kris besloten Data Minded op te richten met als idee om software engineering best practices in de wereld van data te brengen. Kris heeft hands-on ervaring in het designen, bouwen en runnen van data platformen, data analytics pipelines en data producten. Kris geeft guest lectures in big data bij Vlerick en Solvay Business School. Kris is ook een co-organiser van Data Science Leuven, een non-commercial meetup group met meer dan 2000 members die maandelijks samenkomt in het STUK in Leuven.

Lees meer
d_04293
Nico Huybrechts

Nico Huybrechts is oprichter en CEO van Datashift, een nichespeler die maar 1 doel heeft: haar klanten meer datagedreven laten worden. Simpele oplossingen voor complexe problemen is volgens hem de sleutel tot vooruitgang. Nico heeft ervaring met het uitwerken van data strategieën en leiden van business intelligence en data governance veranderingstrajecten. Hij is sinds 2012 PMP certified en heeft in 2018 een postgraduaat Big Data en Analytics behaald aan de KU Leuven. Hij staat bekend voor zijn ondernemende drive en no-nonsense aanpak.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

8,33/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Ontdek alle strategie en innovatie opleidingen

Het ruime en gevarieerde aanbod opleidingen rond strategie en innovatie biedt u de nodige inzichten en vaardigheden om uw organisatie op lange termijn te versterken.