No data, no business

De organisatie van de toekomst is gebouwd op data. Data die allerhande processen genereren: in productie, marketing, sales, klantgericht werken. Data management is daarom essentieel voor ondernemingen om succesvol te zijn in het digitale tijdperk.

Maar hoe gaat u als organisatie om met data? Welke data moet u verzamelen? Hoe zet u data intelligent in om maximale waarde te creëren voor uw bedrijf én uw klanten. Hoe vermijdt u te verzanden in data overload? En hoe beschermt u uw data?

Om een antwoord te vinden op deze en vele andere data-gerelateerde vragen is een duidelijke en onderbouwde datastrategie noodzakelijk.

Data: belangrijk onderdeel van uw bedrijfsvermogen

Een goede datastrategie helpt om uw bedrijf performant te laten functioneren. Want zonder kwantitatief en kwalitatief zuivere data kunt u de technologie niet inzetten die nodig is om als bedrijf impact te realiseren.

Zonder data, geen waarde-creatie. De huidige business modellen voor waarde-creatie staan zwaar onder druk. Zonder datastrategie evolueren organisaties naar een situatie waarin waarde-creatie onmogelijk wordt.

Enkele voorbeelden:

  • Wat kan een digitale marketeer doen zonder data?
  • Wat weet een customer experience manager over de experience van zijn klanten zonder data?
  • Wat weten operations managers over het verloop van hun processen zonder data?

Het antwoord: niets.

Uw resultaten

Deze opleiding stelt managers in staat om:

  • kennis en inzicht te krijgen in de verschillende bouwstenen van een datastrategie.
  • vertrouwd te worden met essentiële begrippen zoals data management, proces mining, predictive data, data governance, ...
  • up-to-date te zijn met de recente wettelijke verplichtingen rond dataprivacy (GDPR), data protection (DPO) en security.
  • te weten waar hun afdeling of organisatie staat dankzij een mini-assessment (als warm-up vóór de workshop).
  • een concreet actieplan uit te werken obv de outcome van het mini-assessment.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich naar managers die:

  • met data de toekomst van hun bedrijf zeker willen stellen.
  • een beter inzicht willen krijgen in het jargon, de rol en impact van data in een organisatie.
  • de verantwoordelijkheid hebben – vanuit business of IT-kant - om een datastrategie te ontwikkelen en te implementeren.
  • werkzaam zijn in bedrijven waar veel data verwerkt wordt.
"

De training was zeer interactief, met bekwame sprekers, heel positief was dat onze groep niet té groot was.

"
Deelnemer voorjaar 2019, afdelingshoofd, Nationale Bank van België

Programma

1. Datastrategie: workshop

  • Point of no return: onze huidige samenleving en hoe deze is veranderd
  • Met welke problemen hebben we te kampen?
  • Wat is data en wat zijn de verschillende soorten?
  • Goede beslissingen, processen en opportuniteiten
  • De link en samenhang tussen een datastrategie en een business strategie
  • Wat is een datastrategie en wat is het zeker niet?
  • Wat is 'Data literacy'?
  • Data warehouse of data lake?
  • Waarom hebt u een datastrategie nodig?
  • Wanneer best starten?
  • Bewustwording en leiderschap
  • Stappen naar een data-driven organisatie en acties
  • De bouwstenen van een datastrategie
  • Kennismaking met Customer Journey Analytics en Data Visualisatie
  • Data Management, Security & Privacy
  • Valkuilen en checklist voor het starten van een goede datastrategie

2. Reality check: inschatting van waar uw bedrijf of departement nu staat

3. Actieplan: opmaak van een actieplan met concrete stappen wat in uw bedrijf nodig is rond datastrategie

4. Praktijkoefeningen: data als onderdeel van uw business- en datastrategie

Docent(en)

d_04082
Wouter Buckinx

Wouter Buckinx is Managing Partner van Python Predictions, een niche-speler op het vlak van data science. Wouter heeft meer dan 10 jaar praktijkervaring als data-analist en manager in het omzetten van data in waarde voor ondernemingen uit verschillende domeinen (retail, energie, telecommunicatie, entertainment, banking, fundraising, HR, …). Hij begeleidt organisaties in het uittekenen van een data-gedreven en analytische roadmap, en was reeds spreker op verschillende nationale en internationale conferenties.

Lees meer
d_04083
Geert Verstraeten

Geert Verstraeten is Managing Partner van Python Predictions, een niche-speler op het vlak van data science. Hij is een dynamische trainer met 14 jaar ervaring als consultant, trainer en coach. Hij was betrokken bij de start van verschillende analytische communities in België en in het buitenland. Geert spreekt regelmatig op binnenlandse en buitenlandse congressen. Sinds 2014 is hij een gecertifieerd trainer.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

8,33/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Ontdek alle strategie en innovatie opleidingen

Het ruime en gevarieerde aanbod opleidingen rond strategie en innovatie biedt u de nodige inzichten en vaardigheden om uw organisatie op lange termijn te versterken.