Deze praktijkopleiding focust op de specifieke kerntaken en competenties van facility managers. Een goede facility manager en/of -medewerker is van vele markten thuis. Hij is niet alleen een geboren organisator, maar ook een gedreven people manager, aankoper en onderhandelaar. Daarnaast heeft hij de nodige technische bagage.

Als u zich wilt ontwikkelen tot een toonaangevend professional in facility management, dan is deze opleiding een uitstekende keuze.

Na deze opleiding kunt u  :

  • zelfstandig een facilitair beleidsplan opstellen.
  • facilitaire processen beheren en verbeteren.
  • uw leveranciers beter managen en aansturen op extra klantentevredenheid.

Bestemd voor

Elke professional met verantwoordelijkheden op het vlak van facility management is van harte welkom op deze opleiding. Onmisbaar als verkenning voor de startende fm-professional, ideaal als opfrissing voor ervaren professionals.

"

FM in al zijn facetten. Een must voor al wie begaan is met FM.

"
Nicolas Hulpiau, general services manager, Europ Assistance Belgium
"

De ideale basis voor elke beginnende facility coördinator. Boordevol tips en tricks die je onmiddellijk kan toepassen.

"
An Van Roosbroeck, managementassistant en facilities, AUV Belgium Holding

Programma

DAG 1: STRATEGISCH FACILITY MANAGEMENT

1. Scope van facility management

  • Soft facility management
  • Hard facility management

2. Facilitaire strategie

  • Visie, missie, opdracht, doel
  • Facilitaire concepten
  • Formuleren facilitaire strategie
  • Business continuity

3. Facilitair financieel management

  • Budget facility management
  • Tarifering, doorberekening, calculatie
  • Financieel beleid voor facility management

4. Een facilitair businessplan schrijven

  • Randvoorwaarden businessplan facility management
  • Scenarioanalyse
  • Schrijven van businessplan facility management

5. Toepassing in eigen organisatie

  • Oefeningen

DAG 2: INTERNE FACILITAIRE ORGANISATIE

1. Inrichting facilitaire organisatie

  • Facilitaire functies
  • Spelregels: centraal of decentraal?
  • Inrichten klantrelatie: front, back

2. Inrichting facilitaire processen

  • Facilitaire ketens
  • Klachtenmanagement
  • Communicatie facility management
  • Building Management Systems

3. Vraagmanagement

  • Facilitair klantenplatform
  • Stakeholdermanagement
  • Strategische, tactische en operationele behoeftebepaling

4. Service Level Agreements (SLA's)

  • Inhoud SLA
  • Bonus-malus
  • KPI's

5. Facility management vanuit operationeel oogpunt

  • Afroepen, bestellen, factureren
  • Controle, opvolging, kwaliteitsmeting
  • Taken, bevoegdheden

6. Klantentevredenheid

  • Interne klant: wie?
  • Hoe meten? Wat meten?
  • Onderzoek klantenbeleving

7. Kwaliteit en performance management

  • Het facilitair dashboard
  • Balanced scorecard
  • Strategische, tactische en operationele facility management-performance

8. Toepassing in eigen organisatie

  • Oefeningen (vervolg)

DAG 3: EXTERNE FACILITAIRE ORGANISATIE

1. Outsourcing, shared services, regie, integrated facility management

  • Organisatiemodellen: heden en toekomst, voor- en nadelen
  • Shared services
  • Regiemodel
  • Total facility management, integrated facility management

2. Inkoop van facilitaire diensten

  • Wel of niet uitbesteden?
  • Sourcingstrategie
  • Inkoopproces
  • Contracten met toeleveranciers
  • Wel of niet prestatiegericht?
  • Complementorship

3. Leveranciersmanagement

  • Contractmanagement
  • Kennismanagement
  • Auditmanagement
  • Managementinformatie

4. Contractbeheer

  • Cao n° 32bis

5. Facility management & Dienst Preventie en Bescherming op het Werk

  • Preventieadviseur
  • CPBW
  • Omgaan met vakbond
  • Wetgeving van toepassing (KB, HACCP, milieuwetgeving)
  • PMV-PPD

6. De verhouding van facility management tot hrm, ICT en andere departementen

  • Stakeholders
  • Dienstenmanagement
  • Link met hrm en ICT

7. Marketing van facilitaire diensten

  • Vermarkten van facility management-organisatie en -diensten
  • Bouwen aan het imago van facility management
  • Innovatie en duurzaam facility management

8. Toepassing in eigen organisatie

  • Oefeningen (vervolg)

DAG 4: FACILITAIRE TOEKOMST

1. Ruimtebeheer

  • Historiek van de moderne werkomgeving
  • Eigenschappen van de werkomgeving: ergonomie, comfort, look & feel
  • Spaceplanning: van visie tot microplan
  • Evaluatie van de werkomgeving

2. Het Nieuwe Werken

  • Principes van het nieuwe werken
  • Kracht van de 3B’s (bytes, bricks, behaviour)
  • Innovatieve arbeidsorganisatie

3. Change management

  • Aansturen van gedrag
  • Stappenplan voor het doorvoeren van verandering
  • Stakeholderanalyse en opmaken van een changeplan

4. Communiceren over verandering

  • De kracht van perceptie
  • Opmaak van het communicatieplan
  • Toepassing van het AIDA-model

5. Trends in facility management

6. Toepassing in de eigen organisatie

  • Persoonlijk actieplan

Docent(en)

D_02568.jpg
Anton Maes

Anton Maes is zaakvoerder van Brainmove, een advieskantoor gespecialiseerd in changemanagement en strategische werkplekontwikkeling. Vóór hij Brainmove opstartte, begeleidde Anton gedurende 10 jaar change- en communicatieprojecten bij GDF Suez. Zijn master in organisatiepsychologie gaf hem inzicht in het functioneren van teams en organisaties. Latere opleidingen scherpten zijn change- en communicatietalent aan.

Lees meer
Guy Vanhoorde

Guy Vanhoorde, departementshoofd, Stadsbestuur Gent

Lees meer
Koen Neve

Koen Neve is facilitair directeur in het AZ Nikolaas (Sint-Niklaas). Daarvóór was Koen consultant op het vlak van facilitair management en organisatieverandering voor ondernemingen in de chemische, farmaceutische, bank- en voedingssector. Hij is trainer bij o.a. Kluwer Opleidingen en VOKA.

Lees meer
Michel Robberechts

Michel Robberechts is zaakvoerder van het advieskantoor Sparkling Solutions. Dit advieskantoor biedt ondernemingen ondersteuning en advies in service-, support-, people-, change- en projectmanagement. Michel heeft een ruime professionele ervaring in facility management als interim manager bij o.a. Thomas Cook Belgium en Barco.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 2 381 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Andere Modules

Inschrijven

Data

Download uw brochure Facility management van A tot Z

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.