Kies de juiste projecten

Succesvolle organisaties weten dat verhoogde project management maturiteit binnen de onderneming het succes van de projecten bevordert. Maar gezien de beperkte middelen dient elk bedrijf ook de juiste projecten te kiezen die het meest bijdragen aan de strategie van het bedrijf. Het project management office geeft hierop een antwoord.

De praktische organisatie van uw Project Management Office

De praktische organisatie van een PMO is niet evident. Een van de valkuilen van het opzetten van een PMO is dat men er niet over nadenkt. Een goed opgezet PMO heeft zijn tentakels in de gehele organisatie zitten. De Project Management Office moet ook met de nodige kennis van zaken in combinatie met een gezonde dosis vaardigheden worden uitgevoerd.

Deze opleiding reikt u een stappenplan aan om uw Project Management Office succesvol te faciliteren. U krijgt antwoorden op veelgestelde vragen zoals:

  • Hoe start ik een PMO op?
  • Wat is de bijdrage van een PMO naar mijn bedrijf?
  • Hoe gebruik ik mijn menselijke en budgettaire middelen zo efficiënt mogelijk?
  • Waar positioneer ik het PMO en project portfolio management in mijn bedrijf?
  • Kortom: hoe zorgt u voor een geslaagde projectwerking?

Bestemd voor

  • program managers
  • projectmanagement officers
  • (senior) projectmanagers en -medewerkers
  • operation managers
"

Cursus omschrijft duidelijk wat er van PMO verwacht kan worden. In mensentaal geschreven en gegeven, biedt mogelijkheid om op zeer korte termijn met weinig middelen een basic PMO in praktijk op te zetten en verder uit te bouwen .

"
Lieve De Meyer, manager PMO, MSC Home Terminal
"

Het Project Management Office heeft nog een lange weg af te leggen in Belgische ondernemingen. Meer decisionmakers zouden de opleiding moeten volgen om het Project Management Office ook een kans te geven in hun bedrijf.

"
Philippe Leeman, onderdirecteur Strategy, Touring

Programma

1. Introductie

  • Wat is een PMO?
  • Waarom een PMO?
  • De toegevoegde waarde van een PMO
  • De voordelen van een PMO
  • De verschillende taken en rollen binnen een PMO
  • Noodzakelijke competenties (hard en soft) in een PMO

2. De bijdrage van een PMO in de definitie, uitvoering, opvolging en rapportering van projecten

  • Project ondersteuning tijdens de defintie en uitvoering
  • Project opvolging, rapportering (bv: traffic light concept)
  • Bijzondere aandacht voor de kritische succesfactoren en afhankelijkheden
  • Rol van de PMO in:
    • Opzetten van programma structuur (+ rollen en verantwoordelijkheden van de stakeholders)
    • Change management
    • Benchmarking
    • Uitwisselen van ervaringen (successen en aandachtspunten)
    • Project team building
    • Project communicatie

3. De bijdrage van een PMO in het beheer van de project managers

  • Coaching, mentoring van de PM’s
  • Bevorderen van de kennis en vaardigheden (teambuilding, change management, conflicthantering)
  • Training/begeleiding van de project managers
  • Beheer van de project managers
  • Virtuele teams (relatie tussen hiërarchische en project teams)

4. De bijdrage van een PMO in de bepaling en uitvoering van de PM processen

  • Implementatie van 'best practices' en benchmarking
  • PM methodologie
  • Integratie met de bedrijfsprocessen en governance (bv: directie rapportering)

5. De bijdrage van een PMO in de selectie en het gebruik van PM tools en software

  • Project niveau
  • Programma niveau
  • Bedrijfsniveau
  • Integratie met het bedrijf

6. Project Portfolio Management

  • Wat is een portfolio?
  • Relatie tussen een portfolio - programma - project
  • Integratie met de strategische doelstellingen van het bedrijf en de jaarplanning
  • Bewaken van een goed evenwicht tussen project portfolio en 'business as usual'
  • Wat is portfolio management?
  • De rol van de portfolio manager
  • Het Project Portfolio Management proces:
    • identificatie
    • categorisatie
    • evaluatie
    • selectie
    • prioritisatie
    • optimalisatie
    • authorisatie
    • periodieke herziening
    • strategische wijzigingen

7. Positionering van het PMO binnen het bedrijf

  • De verschillende bedrijfsvormen en de positie van het PMO
  • PMO als gesprekspartner van het Exco en de andere directieleden
  • PMO op de grens tussen strategie defintie en implementatie ervan

8. De projectmanagement maturiteit van een bedrijf

  • Definitie van projectmanagement maturiteit en de 5 niveaus
  • Hoe meten we de maturiteit binnen een bedrijf
  • Hoe kan een PMO deze maturiteit bevorderen

Docent(en)

d_03823

Jean-Pierre Dekocker

Jean-Pierre Dekocker heeft meer dan 40 jaar bedrijfservaring, waarvan de helft binnen Alcatel (nu Nokia) en de helft bij Proximus (het vroegere Belgacom). Binnen Alcatel was hij actief binnen het departement "Training & Development", eerst als docent, later als teamleader en nog later als verantwoordelijke voor de opleiding van zowel intern personeel als klanten. Vanaf 2000 bekleedde hij directiefuncties binnen Belgacom/Proximus, waarvan 10 jaar als Corporate Program Director waar hij eerst verantwoordelijk was voor de Program Management Office en daarna als Program Director belangrijke bedrijfsprojecten in diverse domeinen heeft geleid. Hij was o.a. Program Manager voor de opstart van Proximus TV/11 en voor diverse herstructureringsprojecten (in domeinen zoals Performance Improvement en Operational Excellence). Hij houdt ervan zijn opgedane rijke kennis in Program/Project Management over te dragen aan medewerkers die in dit domein actief zijn of er willen in groeien.

Praktische informatie

Prijs: 787 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Kluwer Opleidingen is erkend door het Project Management Institute (PMI) als Registered Education Provider (R.E.P.). Dit is een belangrijk kwaliteitslabel voor projectmanagementopleidingen. Deelnemers kunnen PDU's verdienen door onze opleidingen te volgen. Per lesdag worden 7 PDU's uitgereikt.

Accreditatie:
  • PMI Project Management Institute, 7 punten
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven