Doelstellingen

‘Er zijn te veel vissers en te weinig vis in de vijver’, een uitdrukking die maar al te vaak gebruikt wordt als het over de huidige arbeidsmarkt gaat:

  • Vacatures staan langer open
  • Bedrijven vinden het juiste talent niet
  • De uitstroom is groter dan de instroom. Door de demografie is er minder beschikbaar talent
  • Het beschikbare talent is niet in overeenstemming met wat de markt vandaag vraagt (onder meer door technologische ontwikkelingen)

Het gevolg: de groei van uw bedrijf is geremd, want u vindt geen goede mensen of althans niet de juiste. U hebt er dus alle belang bij om te kijken hoe u nieuwe medewerkers op een andere manier kunt aantrekken. Tijdens deze training ontdekt u alle aspecten van sourcing. Met deze skill weet u probleemloos waar u het juiste talent zoekt en vindt, en hoe u hen overtuigt om voor uw organisatie te kiezen.

 

Pluspunten

  • U krijgt tools, tips en tricks waarmee u uw sourcingaanpak optimaliseert.
  • U keert huiswaarts met een concreet plan van aanpak waarmee u onmiddelijk aan de slag kunt.
  • U oefent het sourcen in de praktijk aan de hand van een eigen vacature. 
  • U krijgt de meest recente inzichten op het vlak van sourcing van een expertenteam met een jarenlange ervaring.

Uw resultaten

Na deze opleiding

  • kent u de concrete searchtechnieken (hoe searchen) en de diverse searchkanalen (waar zoeken);
  • stelt u voor uw vacatures een searchplan op dat de basis is voor actieve sourcing;
  • hebt u tips en tricks om mogelijke interesse bij kandidaten te converteren naar een effectieve sollicitatie.

Bestemd voor

De opleiding is zowel geschikt voor

  • interne hr verantwoordelijken
  • consultants die dienstverlening aanbieden op het vlak van rekrutering en selectie

met enkele jaren ervaringen op het vlak van rekrutering en selectie

Programma

Searchtechnieken

Toelichting searchplan met zijn verschillende onderdelen

  • Analyse van de vacature
  • profiel: must-haves vs nice to haves
  • registratie profielvereisten in searchplan
  • specifiek vs breed zoeken
  • prioriteiten in zoekpistes bepalen: van specifiek naar breed
  • zoekpistes verbreden door los te komen van het pure profiel maar te vertrekken vanuit de competenties (website “competent.be)

Effectieve searchtechnieken (toelichten aan de hand van recruiter seat LI)

  • Boolean operators
  • Verschillende filters, hoe combineren
  • Zoeken o.b.v. competenties
  • Aanschrijven
  • Inhoud -> bepalen USP’s in de vacature
  • Toepassen van touchpoints
  • Good & bad practices
  • tips & tricks voor het verhogen van de acceptance rate

Searchkanalen

  • Eigen database / ATS
  • Opbouw
  • Loggen & professionele verwerking van reacties
  • Social media
  • Soorten, betalend vs. niet-betalend
  • Belang van employer branding voor het verkrijgen van (spontane) sollicitaties
  • Alternatieve kanalen (alumni?)

Andere

  • GDPR (richtlijnen Federgon)
  • Vlotheid sollicitatieproces

 

Docent(en)

d_04244
Hanne Hooyberghs

Hanne Hooyberghs is Senoir recruiter bij Motmans & partners.

Lees meer
Richard Vercamer

Richard Vercamer is als digital marketeer bij Motmans & Partners verantwoordelijk voor de digitale strategie. Hij is gespecialiseerd in het opzetten van employer branding en social media campagnes waarmee hij de instroom van kandidaten voor klanten boost. Richard zoekt steeds innovatieve manieren om talent via een digitale weg aan te trekken.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 781 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner

Inschrijven

Data