Module 1: Het Nieuwe Werken, waar gaat het eigenlijk over? - Locatie: Philips
In deze module gaan we dieper in op wat Het Nieuwe Werken nu werkelijk is. We onderzoeken de voor- en nadelen van een moderne werkstijl en bespreken wat dit betekent voor uw organisatie. Daarnaast krijgt u inzicht in de best practices van Het Nieuwe Werken. Zo krijgt u een duidelijk beeld van de succesfactoren en de valkuilen van een moderne werkstijl.
Module 2: De vertaling naar ICT en de fysieke omgeving - Locatie: Getronics
Het Nieuwe Werken heeft grote gevolgen voor de ondersteuning van de medewerkers op het gebied van ICT, de kantoorinrichting en hr. In deze module focussen we eerst op de werkstijl en de business requirements, waarna we een praktische vertaling maken naar de faciliteiten. We leren hoe we bedrijfsprocessen en het werk van werknemers efficiënter kunnen organiseren met nieuwe communicatie- en samenwerkingstools en hoe de fysieke werkomgeving dit optimaal kan ondersteunen. Deze sessie vindt plaats bij Getronics, één van de pioniers van het Nieuwe Werken. Zo kunt u in de praktijk ervaren hoe het is om te werken in een gebouw zonder klassieke kantoorruimtes.
Module 3: Een eigen werkstijl - Locatie: Koninklijk Ballet Antwerpen
Hier gaan we aan de slag met het definiëren van een eigen werkstijl. Hoewel Het Nieuwe Werken een aantal algemene kenmerken bezit, is elke werkstijl uniek omdat hij is gebaseerd op de strategische doelstellingen van de organisatie. Het Koninklijk Ballet van Antwerpen geeft ons een unieke inkijk op hun werking die dansers in staat stelt om maximale prestaties af te leveren. Zij vertellen hoe zij de veranderingen beleefden en tot welke resultaten dit heeft geleid.
Module 4: De vertaling naar hr en leiderschap - Locatie: TriFinance
Een nieuwe manier van werken leidt tot nieuwe werkafspraken voor hr en heeft grote gevolgen voor de manier van leidinggeven. Medewerkers krijgen namelijk meer vrijheid en verantwoordelijkheid, wat de rol van de leidinggevende ingrijpend verandert. En managers moeten nog meer veranderen, er zijn afspraken nodig op vlak van bereikbaarheid, sociale cohesie en beschikbaarheid. In deze module krijgt u tools aangereikt om het nieuwe leiderschap en de nieuwe werkafspraken in de praktijk om te zetten. We ervaren hoe deze nieuwe afspraken bij TriFinance geïmplementeerd werden.
Module 5: Veranderen en communiceren - Locatie: Flanders DC
Wat is nu een passende verander- en communicatiestrategie? We verdiepen ons in de case Rabo Unplugged, de nieuwe werkstijl van Rabobank Nederland, die een groot voorbeeld was voor veel organisaties. Paul Bloemen gaat in op de verschillen tussen verbeteren, veranderen en vernieuwen en schetst telkens de aanpak die daarbij hoort. Aart Bouwmeester focust zich op de communicatiestrategie en uitwerking. Zij delen hun ervaringen en leggen uit hoe u op een moderne manier verandert en communiceert.
Klara De Smedt illustreert het concept van Bar d’office: een netwerk van coworking locaties in Vlaanderen. Want ook werknemers met een flexibele werkplek werken soms beter samen dan alleen. Zij trekt de parallel tussen een toename in het projectmatig werken in wisselende multidisciplinaire teams en het potentiële gevaar dat je als werknemer minder binding hebt met collega’s en meer geïsoleerd werkt.