De Brexitsaga zorgt voor heel wat onrust op politiek vlak en in ondernemingen, zowel in België als in het Verenigd Koninkrijk.

De oorspronkelijke Brexit-datum van 29 maart zal wellicht uitgesteld worden. De definitieve datum blijft onzeker, en toch moet uw onderneming ondertussen paraat staan om de impact op het vlak van btw, douane, logistiek en (voor sommige ondernemingen) voedselveiligheid te kunnen counteren. Ook eventuele aanpassingen voor IT- en boekhoudsystemen staan hoog op de agenda.

Bij een ‘no deal’-Brexit wijzigt de btw-behandeling van goederenbewegingen met het VK en krijgen ze de kwalificatie ‘invoer’ en ‘uitvoer’ in plaats van intracommunautaire verwervingen en leveringen. Tegelijk zullen vereenvoudigingsregels zoals driehoeksverkeer, consignatie/call-off stock en niet-overbrengingen wegvallen. Gevolg: EU-ondernemingen zullen zich moeten registreren voor btw-doeleinden in het VK. Ook zullen zij een EORI-nummer moeten aanvragen in zowel het VK als in België.

Ondernemingen die actief zijn in de e-commerce-sector zullen bijkomende formaliteiten moeten vervullen bij invoer. Alle zendingen zullen onderworpen worden aan invoer-btw.

De geldigheid van btw-identificatienummers zal niet meer kunnen gecheckt worden via de VIES-website van de Europese Commissie.

Kluwer Opleidingen nodigt u uit op een studienamiddag waarbij topspecialisten van de FOD Financiën en het bedrijfsleven u een antwoord geven op de meestgestelde Brexit-vragen.

Deze studienamiddag is bovendien een ideale gelegenheid om collega’s uit andere ondernemingen en sectoren te ontmoeten.

Programma

13u30 Key note inleiding

Patrick Van Cauwenberghe, Business Intelligence Director, Port of Zeebrugge

14u00 “Brexit of Exit”: hoe uw onderneming voorbereiden? Waar ziet Douane & Accijnzen de grootste problemen? Kristian Vanderwaeren, Administrateur-generaal, Douane & Accijnzen, FOD Financiën
14u30 Zijn de ondernemingen klaar voor de btw-gevolgen na de Brexit? Marc Michiels, Adviseur, Operationele Expertise en Ondersteuning, FOD Financiën
15u00 Pauze  
15u15 Met welke douaneverplichtingen moeten ondernemingen rekening houden in België en het VK? Freddy Pirron, Managing Partner, Kantoor Douane en Btw Consulting; CEO Customs Platform
16u30
Welke technische issues inzake datacommunicatie tussen België en het VK kunnen valkuilen zijn?

Joan Bremers, Project Manager, RX/Seaport

17u00 Wat is de impact van de Brexit op de geldende regels en controles voor voedselveiligheid?

Jan Van Seghbroeck, Inspecteur-Dierenarts, Controlebeleid en Internationale Zaken, FAVV

17u45 
Einde studienamiddag  

Bestemd voor

  • (Hoofd)boekhouders
  • Tax Managers
  • Financieel directeuren en medewerkers
  • Customs Supervisors
  • Exportmanagers
  • Logistiek managers
  • Zaakvoerders

Praktische informatie

Prijs: 426 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Accreditatie:
  • IAB Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten, 4 uren (In aanvraag)
  • IBR Instituut van de Bedrijfsrevisoren, 4 uren (In aanvraag)
  • BIBF Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten, 4 uren (In aanvraag)

Inschrijven

Data

Locatie

Serwir Hotel

Kon. Astridlaan 57
9100 Sint-Niklaas
België

Contact

Hebt u nog een inhoudelijke vraag over deze studienamiddag?

Neem dan contact op met Geert Van Cauwenberge. Hij helpt u graag verder.

geert-01

Geert Van Cauwenberge

Productmanager Tax
geert.vancauwenberge@wolterskluwer.com
015/45 34 24