Ondernemingen voeren steeds creatievere promotiecampagnes: verdeling van gratis producten, wedstrijd of tombola, kortingbonnen, feesten, reizen, enz.

Deze evolutie is de Belgische belastingadministratie niet ontgaan. Recente rechtsgeschillen bevestigen dat de belastingadministratie een verhoogde interesse toont voor marketingacties. Een controle door de administratie leidt ertoe dat het initieel geraamde marketingbudget schromelijk overschreden wordt, omdat de onderneming door een naheffing toch btw moet betalen, verhoogd met boetes!

Stel: u organiseert een evenement om een nieuw product te lanceren. Als u dit btw-technisch niet correct aanpakt, kan de btw verloren gaan. Of u deelt gratis filmtickets uit. Weet dat het woord 'gratis' grote achterdocht wekt bij de btw-controleur en aanleiding kan geven tot een naheffing. Kortom, een goed doordachte marketingcampagne houdt rekening met de gevolgen op het vlak van btw.

Programma

De focus van dit seminarie ligt op de fiscale behandeling van korting- en waardebonnen. We hebben het o.a. over:

  • De fiscale behandeling van kortingbonnen en waardebonnen: huidige behandeling en de nieuwe Btw-richtlijn over vouchers. Waar liggen de verschillen en de knelpunten?
  • Kortingbonnen en 'geld terug'-bonnen: hoe werkt dit?
  • Vouchers voor enkelvoudig gebruik en vouchers voor meervoudig gebruik
  • Gebruikt men beter financiële en commerciële kortingen of beter kortingbonnen en ‘geld terug'-bonnen?

Ook andere marketingtechnieken komen beknopt aan bod, zoals o.a.:

  • De factureringsregels voor publiciteit en sponsoring
  • De deelname aan wedstrijden waar een prijs kan gewonnen worden: vrijgesteld van btw of niet?
  • Terbeschikkingstelling van ruimte voor reclame
  • Reclamevoering door deelname aan wedstrijden: wordt men gemengde btw-belastingplichtige?
  • Zijn 'kosten van onthaal' een synoniem voor 'receptiekosten'?
  • Hoe moet de verhuur van business-seats en loges gefactureerd worden? Is de kost aftrekbaar als publiciteitskost?
  • Reclame op voertuigen: in welke mate is dit aftrekbaar?
  • Gevelreclame: wat zijn uw btw-verplichtingen?
  • Kosten gemaakt in het kader van verkoop bevorderende evenementen
  • Reclamekosten en kosten van spijzen en dranken in het kader van het verkrijgen van financiële middelen door bepaalde vrijgestelde btw-belastingplichtigen
  • Levering van sportartikelen aan sportclubs of sportbeoefenaars
  • Reclamedrukwerk
  • Restaurantbonnen met gratis maaltijden
  • Het organiseren van sportwedstrijden: vrijgesteld van btw?

Docent(en)

cr-00003754

Bart Buelens

Bart Buelens is zelfstandig btw-expert bij Bloom Law, waar hij bedrijven en accountants bijstaat met advies en geschillen inzake btw. Hij doceert btw aan verschillende hogescholen (Odisee/UCLL) en is een veelgevraagd spreker voor btw-seminaries. Bart is lid van de kernredactie Fiscale Actualiteit (Wolters Kluwer).

Philippe Maes

Philippe Maes is advocaat bij het kantoor Tuerlinckx Fiscale Advocaten. Hij is gespecialiseerd in ondernemings- en vastgoedfiscaliteit. Daarnaast behandelt hij ook fiscale geschillen, waar hij zowel in de administratieve als in de gerechtelijke fase de belangen van cliënten verdedigt.

Praktische informatie

Prijs: 421 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Accreditatie:
  • IAB Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten, 3 uren (In aanvraag)
  • IBR Instituut van de Bedrijfsrevisoren, 3 uren
  • BIBF Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten, 3 uren (In aanvraag)
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data