Wilt u als complete manager sterk staan in de volgende domeinen en managementcompetenties?

  • Strategisch management
  • Marketing en sales
  • Financieel management
  • Logistiek en supply chain management
  • Human Resources management
  • Leiderschap en organisatie
  • Projectmanagement en change management

Neem dan deel aan de mini-MBA van Kluwer Opleidingen. Op amper tien dagen leert u wat u écht moet kunnen en weten om een succesvolle manager te zijn.

Na deze mini-MBA voelt u zich sterker en zelfverzekerder dan ooit. U ontdekt tools om een succesvolle strategie voor uw organisatie uit te stippelen. En u creëert een context waarin u en uw collega’s businessopportuniteiten maximaal benutten.

Doelstellingen

Mini-MBA met persoonlijke management coaching

Een manager onderscheidt zich door zijn unieke persoonlijkheid. Daarom gaat deze mini-MBA voor een individuele aanpak. Bij uw inschrijving krijgt u een intakedocument dat peilt naar uw specifieke kennis en verwachtingen. De management coaches houden daarmee maximaal rekening wanneer ze de modules voorbereiden.

Een eigen businesscase als rode draad

Nog een manier waarop u van deze opleiding úw mini-MBA maakt: u werkt tijdens de opleiding uw eigen businesscase uit. Die businesscase wordt uw rode draad doorheen de hele opleiding. Zo verwerkt u efficiënter de inzichten uit de modules van de mini-MBA. En oefent u uw management-, presentatie- en analytische vaardigheden.

Individuele coaching

Tijdens een tussentijdse avondsessie voor individuele coaching legt u issues of vraagstukken over uw businesscase voor aan uw management coaches. En op de laatste dag van de mini-MBA licht u uw businesscase toe.

Online platform Curatr

Deze mini-MBA maakt gebruik van het online platform Curatr. Hier vindt u alle documentatie, opdrachten en interessante achtergrondartikels. U gaat er discussies aan, stelt er vragen en deelt er inzichten.

Wat vonden onze deelnemers ervan

alt

"De opleiding geeft een zeer goed overzicht van de verschillende aspecten van een leidinggevende functie. Als cursist pik je er uit wat voor jou interessant is en waarin je je verder wil verdiepen."

Lees de volledige getuigenis.

Wim Hoppenbrouwers , Operationeel Directeur , BouwQ
alt

"Ik vond het een zeer leerrijke en bijzondere ervaring. De cursus heeft me bijkomende inzichten gegeven. Maar ook niet te onderschatten zijn de medestudenten: via informele gesprekken (“netwerken”) leer je vaak méér dan in de formele cursus. Lange tijd samen werken met compleet andere mensen met een gedeelde interesse, werkt heel verrijkend."

Lees de volledige getuigenis.

Thomas Lepouttre , Projectmanager

Uw resultaten

  • Mini-MBA in de breedte én de diepte

Werkelijk álle aspecten van management komen aan bod in deze mini-MBA: financieel en strategisch management, project- en veranderingsmanagement, supply chain, marketing en sales. Een recept voor oppervlakkigheid? Dat zeker niet. Mede dankzij u. Want vóór elke module krijgt u het nodige leesvoer mee naar huis. Op die manier zit iedereen op dezelfde golflengte. En kunnen de trainers meteen gaan voor kennis en praktijkcases op het hoogste niveau.

  • Mini-MBA-certificaat

Kortom: na deze mini-MBA hebt u uw kennis maximaal verbreed en verdiept. En als bewijs ontvangt u – als uw verbetertraject een positieve beoordeling krijgt – het Kluwer mini-MBA-certificaat.

Bestemd voor

Deze mini-MBA biedt doorgedreven management training aan:

  • Afdelingsmanagers die willen doorgroeien naar een algemene managementpositie
  • High potentials met minimaal 5 jaar ervaring die een managementfunctie ambiëren
  • Managers die hun algemene bedrijfskennis willen verbreden
"

Mijn motivatie voor het volgen van de mini-MBA was mijn selfmade ervaring te toetsen aan de hedendaags geldende maatstaven en theorieën op business administration niveau. De mini-MBA brengt een mooi overzicht van het daadwerkelijke gebeuren in de verschillende onderwerpen/departementen in het bedrijfsvoeren. Op persoonlijk niveau kan dit worden vertaald en toegespitst naar de business waarin men actief is. Zo monden eigen ervaringsresulterende interpretaties door de input van de docenten uit in een vernieuwde visie op het aangeboorde onderwerp.

"
Ann Braekevelt, business coach, Prepare & Assist you to Act
"

Het programma brengt op een geconcentreerde manier de belangrijke aspecten binnen een zakelijke omgeving naar voor. De ervaren lesgevers met een stevige praktische achtergrond maken dit een sterk programma. Zowel de tussentijdse opdrachten als de pre-readings zijn zinvol omdat ze de deelnemer verplichten een denkproces op te starten dat misschien anders op zich zou laten wachten. Ze vormen een ‘stimulerende’ aanloop naar de modules.

"
Sven Van Acker, department manager, Cofely Fabricom (GDF Suez)
"

De diverse modules hebben mijn verwachtingen ingelost. Zo besef ik nu beter dan ooit hoe belangrijk logistiek en supply chain management is voor een bedrijf. In de module over financieel management wist de docent dan weer zowel de leek als de professional aan te spreken. Wat bekend staat als ‘saaie materie’ boeiend kunnen brengen, is niet iedereen gegeven!

"
Patrick Maetens, EMEA training manager, Janssen Pharmaceutica
"

Ik blijf de modules van de Mini-MBA zeer nuttig en leerrijk vinden. Ze geven een goed evenwicht tussen theorie en praktijk. Op korte termijn leert men de essentie.

"
Stefan Patry, managing partner, Tesco cvba

Programma

MODULE 1: KENNISMAKING EN FINANCIEEL MANAGEMENT

Kennismaking

  • Bepalen van leerdoelstellingen
  • Eerste stappen in de businesscase

Financieel management

  • De werking van een onderneming
  • Evalueren van potentiële groei
  • Strategische en financiële planning
  • Presenteren van kwartaalcijfers, verwachtingen, langetermijndoelstellingen
  • De invloed van uw beslissingen op de financiële cijfers

MODULE 2: STRATEGISCH MANAGEMENT

Gericht werken aan een betere focus

  • Bouwstenen van een goed strategisch plan
  • Het belang van consequente en organisatiebrede strategische keuzes
  • Het belang van een correct geformuleerde missie
  • Het verschil tussen ondernemingsstrategie en marktstrategie
  • De relatie met stakeholders: mogelijkheden en werkwijzen.
  • Overzicht strategische modellen om een marktstrategie te ontwikkelen: Boston matrix, Ansoff analyse, generieke strategieën, SWOT-analyse, ...
  • Implementatie van een strategie in een performante organisatie op basis van de 7S-benadering (McKinsey)

MODULE 3: HUMAN RESOURCES MANAGEMENT

Fundamenten voor een tevreden en gemotiveerde werknemer

  • Rekrutering en selectie: wervingskanalen, regels en valkuilen bij selectie, contracttypes
  • Onthaal van medewerkers
  • Verloning: basisprincipes, loon als motivator, do's-and don'ts in verloning
  • Loopbaanpaden, loopbaanmanagement
  • De rol van de manager in opleiding en vorming van medewerkers
  • Evaluatie: belang van prestatie-evaluatie
  • Afscheid nemen van medewerkers
  • Sociaal overleg

MODULE 4: PROJECTMANAGEMENT EN CHANGEMANAGEMENT

Projecten efficiënt omzetten in concrete realisaties

  • Het toenemend belang van projectmatig werken
  • De organisatiekant van projecten: de vorm-kant, de ik-kant, de wij-kant
  • Welke krachten en belangen spelen in projecten?
  • Hoe een project in de steigers zetten?
  • Hoe de slaagkansen verhogen door projectplanning en projectbeheersing?

Changemanagement

  • Hoe kijken medewerkers naar veranderingsprojecten? Waar ontstaat weerstand?
  • Basisprincipes voor succesvol overtuigen bij veranderingen
  • Hoe de slaagkansen verhogen? Praktische aanbevelingen en stappenplan

MODULE 5: MARKETING EN SALES

Een doordacht marketing- en salesbeleid als antwoord op een competitieve marktomgeving

Businessstrategie

  • De keuze voor één van de drie businesswaarden
  • De keuze voor de meest optimale productmarktmix
  • Vier strategieën om aan commodity te ontsnappen
  • Het ontdekken van groeipotentieel en dito strategieën

Merkstrategie

  • Merkwaarde, merkprofielen en bijpassend communicatiemodel bepalen
  • Bestaand en gewenst imago bepalen
  • Value proposition bepalen
  • Verschillende positioneringstrategieën en merkstructuren

Communicatiestrategie

  • Gesegmenteerde marketingplanning
  • Geïntegreerde communicatie
  • Bepalen van de mediamix
  • ROI van de marketingplanning

COACHING VOOR UW BUSINESSCASE

Avondsessie tot 20 uur onder leiding van Walter Gijs en Ludo Lambrechts

MODULE 6: ORGANISATIE EN LEIDERSCHAP

Leiderschap als bouwsteen voor het succes van organisaties

  • Het verschil tussen leidinggeven en leiderschap
  • De 4 belangrijke dimensies van leiderschap
  • Visie, inspiratie en passie in het kader van leiderschap
  • De aanpak van egoïstische uitwisselingen, gebrek aan uitmuntendheid en politieke spelletjes in organisaties

MODULE 7: SUPPLY CHAIN MANAGEMENT

Ervaar de dynamiek tussen sales, operations, inkoop en distributie

  • Een moderne supply chain creëren en managen
  • De dynamiek van supply chain management
  • De meerwaarde van crossfunctioneel samenwerken en beslissingen nemen

Via het businessgame 'The Fresh Connection' krijgt u meer inzicht in het concept Sales & Operations Management. Ook mogelijke bedrijfsstrategieën (product leadership, customer intimacy en operational excellence) en hun gevolgen voor supply chain management komen aan bod.

Voor deze sessie moet u uw eigen laptop meebrengen.

MODULE 8: FINANCIEEL MANAGEMENT

Begroten, analyseren en evalueren met kennis van zaken

  • Hoe leest u een balans- en resultatenrekening?
  • Wat leert u uit de jaarrekening van klanten of leveranciers?
  • Waarom is financiële analyse van belang en hoe vertaalt zich dat in een financieel beleid?
  • Hoe maakt u een investeringsanalyse?
  • Wat houdt een kosten- en opbrengstenanalyse in?
  • Hoe kunt u beter financieel plannen en budgetteren?

MODULE 9: PRESENTATIES INDIVIDUELE BUSINESSCASE

Docent(en)

D_03336.jpg

Patrick Van Aeken

Patrick Van Aeken is consultant bij Van Aeken HRD Services. Tot 2013 werkte Patrick als director Center of Excellence W3 (Lean Transformation) bij AXA en was hij verantwoordelijk voor performance-, competentie- en talentmanagement. Hij was regelmatig actief op internationaal niveau als lid van het international training & development committee van de AXA group worldwide. Hij is een geaccrediteerde MBTI-trainer en deelt geregeld zijn ervaringen als docent bij Kluwer Opleidingen.

Ludo Lambrechts

Ludo Lambrechts is directeur van het financieel adviesbureau BULCO, dat erkend is als adviesinstantie door het Vlaams Gewest, en extern bedrijfsadviseur bij het VIZO. Ludo Lambrechts is een veelgevraagd Kluwer-lesgever. Hij verstaat de kunst om complexe financiële bedrijfskennis toegankelijk te maken en vlot aan te leren. Ludo Lambrechts is ook gastprofessor en programmadirecteur Master in International Business bij HUB en doceert in Nederland bij De Baak-VNO-NCW.

D_02448.jpg

Danny Boeykens

Danny Boeykens heeft jarenlange ervaring en diepgaande expertise opgebouwd. Hij ondersteunt industriële bedrijven en zorginstellingen bij het ontwerpen en optimaliseren van de operaties, bij het stroomlijnen van goederenstromen en bij de realisatie van de supplychain-strategie. Danny is al 10 jaar actief als management consultant bij MÖBIUS.

D_02586.jpg

Geert Vanhees

Geert Vanhees heeft een rijke carrière achter de rug, eerst als marketing directeur in internationale bedrijven, daarna als account director, strateeg en managing partner in communicatiebureaus en ten slotte, de laatste 15 jaar als groeistrateeg in zijn eigen consultancy bedrijf 4Growth. Hij begeleidde al meer dan 200 bedrijven in groei- en innovatiestrategie. Hij doceerde 14 jaar bij Vlerick business school en 9 jaar bij Kluwer Opleidingen waar hij een erg gewaardeerd docent is binnen het Mini-MBA programma en het Product Management programma. Geert is gekend voor zijn praktische benadering van relevante theoretische modellen en inzichten.

D_03209.jpg

Walter Gijs

Walter Gijs is senior trainer voor Kluwer Opleidingen en managing director van Sparring & Partner bij Motmans en partners. Walter kan terugblikken op een rijke ervaring als manager en als human resources directeur. Het ontwikkelen van menselijk potentieel en van de kracht van mensen voor een organisatie bepalen zijn aanpak als trainer.

Praktische informatie

Prijs: 3 958 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.
Extra:

Zin in een voorproefje? U denkt dat de opleiding iets voor u is, maar u hebt nog vragen? Of u wilt de leadtrainers ontmoeten en het programma van dichtbij bekijken? Kom dan vrijblijvend naar de gratis infosessie van deze opleiding.

U krijgt er een perfect beeld van het programma en de sterktes van deze managementopleiding.

Reserveer hier uw plaats voor de volgende infosessie. We houden u op de hoogte van de volgende datum.

 

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.
gude-06

Advies nodig over deze opleiding? Contacteer mij

Gude Verhaert

Productmanager 

Tel. +32 15 36 21 64

gude.verhaert@wolterskluwer.com

Partner(s)

Inschrijven

 

Data

Download uw brochure Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.