Haalt uw team zijn deadlines niet? Luisteren uw medewerkers niet naar uw voorstel? Of zadelen ze ú op met een dringende opdracht? U hebt vast voorbeelden te over waarbij leiden een beetje lijden is. Want efficiënt leidinggeven, is de boel continu voortstuwen. En dat zonder iemand voor het hoofd te stoten. Moeilijk? Natuurlijk. Noodzakelijk? Zeker. Daarom is er deze tweedaagse assertiviteitstraining.

Uw resultaten

Treedt u soms iets té kordaat op? Of kan uw assertieve houding nog een tikje sterker? Iedereen leert bij op een assertiviteitscursus: van beginnende teamleider tot ervaren CEO. En wat u dan precies beter doet na deze assertiviteitstraining?

  • U bakent de grenzen duidelijker af van wat kan, mag en moet.
  • U vindt het evenwicht tussen corrigeren en motiveren.
  • U verdedigt gemakkelijker uw visie, zonder ze op te dringen.
  • U communiceert helder en specifiek met uw collega’s.
  • U geeft opbouwende kritiek.
  • U stelt zich bij conflicten constructief op.
  • U gaat rustiger om met stress.

Assertief leidinggeven leert u niet een-twee-drie. Maar met de intensieve oefeningen en directe feedback van deze opleiding maakt u meteen een grote sprong voorwaarts.

Bestemd voor

Leidinggevenden en managers die hun zelfbewuste gedrag willen versterken en

  • hun grenzen duidelijker willen afbakenen.
  • zich bij manipulatie op een constructieve manier kunnen opstellen.
  • zich onder druk zelfverzekerd willen voelen en gedragen.
  • nog professioneler willen optreden naar medewerkers en klanten toe.
  • sterkere resultaten met hun afdeling en projecten behalen.
"

Ook al beschikte ik al over een grondige portie assertiviteit, in deze cursus leerde ik gepast reageren in moeilijke situaties, waarbij beide partijen er beter van worden.

"
Ann Van den Begin, marketing- en pr-manager, Robert Half International
"

Vertrekkend vanuit de realiteit van iedere deelnemer, wordt op basis van voldoende theorie, oplossingsgericht gewerkt.

"
Jean-Marie Vanhove, diensthoofd, VFSIPH Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap
"

De beste opleiding die ik tot op vandaag reeds heb gevolgd! Heel leerrijk, to the point, praktisch, enorme betrokkenheid met de deelnemers. Super!

"
Elke Daeleman, Customer Service Manager, Nexans Network Solutions
"

Interactief, leerzaam en een eye opener. Dit zou een verplicht vak moeten zijn in elke opleiding. Assertiviteit is grotendeels communicatie en communicatie is cruciaal op alle niveaus en in alle omstandigheden. Maar even belangrijk en voorafgaandelijk daaraan is de bewustwording. Daar begint alles bij en dat is in de training heel goed aan het licht gekomen.

"
Carine De Bontridder, Customer Service Manager, Accenture
"

Er werden veel verschillende topics besproken, zodat iedereen wel iets aan deze opleiding heeft. Theorie werd in de praktijk omgezet in kleine groepjes.

"
Gunther Moonens, product expert, Delhaize De Leeuw

Programma

Inleiding

  • Kennismaking en verwachtingen
  • Persoonlijke doelstellingen
  • Persoonlijke businesscases

Assertiviteit

  • Enkele basiscriteria voor een assertieve houding
  • Wat is assertiviteit? Wat is het niet?
  • Perceptie, filters en waarden: uw model van de wereld
  • Duidelijke grenzen stellen als leidinggevende
  • Waarom komen we niet altijd voor onszelf op?
  • Zelfdiagnose
  • De vier basishoudingen in assertiviteit
  • Assertiviteit op het werk: 5-stappenplan
  • Elementen in communicatie
  • Feedback geven: de 3 G’s
  • Omgaan met weerstand: pacing & leading
  • Assertiviteitstechnieken
  • Persoonlijk actieplan

Aanpak

  • Alle oefeningen worden gekaderd door wetenschappelijk onderbouwde en naar de praktijk vertaalde uiteenzettingen.
  • Vragenlijsten maken u bewust van uw eigen basishouding. U doorbreekt oude gedragspatronen en neemt een nieuwe assertieve houding aan.
  • De training is ervaringsgericht. Oefenen, ervaringsuitwisseling en individuele aandachtspunten staan centraal.
  • U oefent via rollenspelen en leert door feedback van de groep en van uw trainer.
  • U werkt in kleine groepen van maximaal 14 personen.
  • Aan het einde van de tweede dag formuleert u concrete actiepunten voor uw eigen praktijk.

Docent(en)

D_02540.jpg

Eric Hermans

Eric Hermans is gepassioneerd door coachen en leiden. Hij blijft de evoluties en ontwikkelingen in de sector bestuderen en volgde meerdere opleidingen op het vlak van motiveren, besturen, spreken en coachen in België, Nederland en de Verenigde Staten. Hij is gecertificeerd coach, spreker en founding partner van het John Maxwell Team.

Praktische informatie

Prijs: 1 471 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Documentatie:

Elke deelnemer ontvangt een handige werkmap en het boek 'Als ik nee zeg, voel ik mij schuldig' van Manuel J. Smith.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven