Trendwatching of het detecteren van trends is top of mind bij bedrijven. Want inzicht in de laatste trends geeft tal van opportuniteiten voor de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of marketingcampagnes. En daarnaast is het vaak het startschot voor innovatietrajecten.

Trendwatcher Bert van Thilborgh deelt zijn ervaringen met u en leert u de fundamentele basisregels en modellen om zelf aan de slag te gaan. Want vaak ontbreekt het aan een 'frame of reference' om trends te spotten of de juiste handvatten om trends te analyseren en te clusteren. Of nog belangrijker de tools om trends toe te passen op nieuwe producten, diensten, strategieën of visies.

Uw resultaten

Na deze training:

  • weet u wat trends zijn, hoe ze ontstaan en evolueren en hoe u ze kan detecteren en inpassen in een breder trendkader.
  • kunt u zelf trends gebruiken binnen een trendradar en trendcanvas model.
  • zal u automatisch meer gebruik gaan maken van trends als kennis- en inspiratiebron voor de ontwikkeling van een strategische visie, een business-idee, een nieuw product of dienst of als vertrekpunt voor marketing, pr en reclame-communicatie campagnes.

Bestemd voor

  • marketeers
  • productmanagers
  • CEO's & zaakvoerders
  • R&D-medewerkers en -managers

Programma

Deze cursus gaat voor een dubbel doel: detecteren van trends én het leren implementeren van deze trends op nieuwe producten of diensten.

A. Deel I

  • Begrippenkader: trends, coolhunts, rage, mode, hype
  • Hoe ontstaan trends?
  • Waar vinden we trends: trends scannen & bronnenonderzoek
  • Oefeningen op bronnenonderzoek
  • Hoe evolueren trends? Trendmaturiteitsmodellen
  • Trendfactoren DESTEP
  • De trendpiramide
  • Oefeningen op het begrijpen en toepassen van trends binnen de trendpiramide
  • Trendframes en wat het betekent
  • Toepassingen van trends in tijd, ruimte en domein

B. Deel II

  • Individuele oefening: trenddetectie in de eigen sector
  • Welke trendimplementaties passen uw concurrenten toe?
  • Trendevaluaties op opportuniteiten binnen de tijd, ruimte en domein
  • De trendradar:
    • Tool om trend insights te plotten
    • Individuele oefening: de trendradar als tool voor een nieuw idee, een nieuwe visie, een nieuw product of service of een compleet nieuw business model
  • Het Trendcanvas:
    • Hoe bouwt u een trendcanvas op?
    • Analyseren en toepassen
  • Leer zelf uw trendcanvas opbouwen voor uw innovatief idee, visie, product/dienst of business model
  • Hoe uw nieuwe trendidee presenteren en implementeren?

Docent(en)

cr-00115803

Bert van Thilborgh

Bert van Thilborgh is CEO van Future Proved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- en communicatiespecialist en is al jaren gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij hielp al verscheidene bedrijven en organisaties, zoals Barry Callebaut, SBS, Belgacom, etc. via scenarioplanning en toekomstdenken. Energiek, enthousiast, creatief en gelouterd kenmerken de persoonlijkheid van de docent. Met een sterk methodologische aanpak brengt hij structuur en koppelt hij theorie aan praktische interactieve oefeningen.

Praktische informatie

Prijs: 787 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Geboeid door trendanalyse en de mogelijkheden voor uw business? Bekijk dan zeker ook de opleiding ‘Toekomstdenken en scenarioplanning’. Een praktische tweedaagse om een toekomstgerichte strategie uit te werken, te anticiperen op toekomstscenario's en invulling te geven aan 'wat als...' vragen.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven