Met scenarioplanning en toekomstdenken kan u als manager of bedrijfsleider sterke en krachtige toekomstscenario’s ontwikkelen. En dat is nodig. Want door verschillende toekomstscenario’s in kaart te brengen voor uw bedrijf, product of dienst krijgt u een beter zicht op de implicaties van uw beslissingen, waardoor u vandaag betere strategische keuzes kunt maken.

Het resultaat: een strategie die bestand is tegen onverwachte marktveranderingen waardoor u ‘wat nu’–scenario’s en plotse verrassingen vermijdt.

Hoe ontwikkelt u een toekomstscenario?

In deze training gaat u aan de slag met de principes van scenarioplanning en toekomstdenken.

  • U leert denken in toekomstbeelden, systemen en alternatieve oplossingen.
  • U leert  een toekomstscenario te bouwen voor uw product, bedrijf, instelling of sector op basis van 6 methodes.
  • U ontwikkelt de vaardigheid om gecreëerde toekomstscenario's toe te passen als planningstool of innovatie-instrument.
  • U bent in staat om het huidige beleid of strategie te toetsen aan mogelijke toekomstscenario's.

 

 

 

 

Uw resultaten

Het programma bevat een theoretische onderbouw en diverse praktische oefeningen verduidelijken de methodiek. Hierdoor is elke cursist in staat om volgens een of meerdere toekomstdenkmethodes een beter beleid of visie uit te stippelen, nieuwe producten of diensten te ontwikkelen en de toekomst als een opportuniteit te zien.

Bestemd voor

  • Zaakvoerders, bedrijfsleiders
  • Managers in Marcom, Innovatie, Business Development, Sales, HR, Product Development, Product Management
  • Beleidsverantwoordelijken binnen overheden, beroepsfederaties, non-profit instellingen

Programma

  • Inleiding en begripsbepaling
  • Historische bepalende toekomstdenkers
  • Waarom toekomstdenken?
  • Een mindsetshift
    • Denken in toekomsten: Forecasten en Backcasten met oefeningen
    • Denken in onzekerheden: What if? met oefening
    • Denken in alternatieven: Opposite Thinking: met oefening
    • Denken in systemen
  • Andere methodes om toekomstgericht te denken:
    • Stakeholderanalyse + oefening
    • De Delphi Methode
    • Future Wheel Methode + oefening
    • Intuïtieve Toekomstscenario’s
    • Analytische Toekomstscenario’s
    • Roadmapping

 

Docent(en)

cr-00115803

Bert van Thilborgh

Bert van Thilborgh is CEO van Future Proved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- en communicatiespecialist en is al jaren gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij hielp al verscheidene bedrijven en organisaties, zoals Barry Callebaut, SBS, Belgacom, etc. via scenarioplanning en toekomstdenken. Energiek, enthousiast, creatief en gelouterd kenmerken de persoonlijkheid van de docent. Met een sterk methodologische aanpak brengt hij structuur en koppelt hij theorie aan praktische interactieve oefeningen.

Praktische informatie

Prijs: 787 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven