No data, no business

De organisatie van de toekomst is gebouwd op data. Data die allerhande processen genereren: in productie, marketing, sales, klantgericht werken. Data management is daarom essentieel voor ondernemingen om succesvol te zijn in het digitale tijdperk.

Maar hoe gaat u als organisatie om met data? Welke data moet u verzamelen? Hoe zet u data intelligent in om maximale waarde te creëren voor uw bedrijf én uw klanten. Hoe vermijdt u te verzanden in data overload? En hoe beschermt u uw data?

Om een antwoord te vinden op deze en vele andere data-gerelateerde vragen is een duidelijke en onderbouwde datastrategie noodzakelijk.

Data: belangrijk onderdeel van uw bedrijfsvermogen

Een goede datastrategie helpt om uw bedrijf performant te laten functioneren. Want zonder kwantitatief en kwalitatief zuivere data kunt u de technologie niet inzetten die nodig is om als bedrijf impact te realiseren.

Zonder data, geen waarde-creatie. De huidige business modellen voor waarde-creatie staan zwaar onder druk. Zonder datastrategie evolueren organisaties naar een situatie waarin waarde-creatie onmogelijk wordt.

Enkele voorbeelden:

  • Wat kan een digitale marketeer doen zonder data?
  • Wat weet een customer experience manager over de experience van zijn klanten zonder data?
  • Wat weten operations managers over het verloop van hun processen zonder data?

Het antwoord: niets.

Uw resultaten

Deze opleiding stelt managers in staat om:

  • kennis en inzicht te krijgen in de verschillende bouwstenen van een datastrategie.
  • vertrouwd te worden met essentiële begrippen zoals data management, proces mining, predictive data, data governance, ...
  • up-to-date te zijn met de recente wettelijke verplichtingen rond dataprivacy (GDPR), data protection (DPO) en security.
  • te weten waar hun afdeling of organisatie staat dankzij een mini-assessment (als warm-up vóór de workshop).
  • een concreet actieplan uit te werken obv de outcome van het mini-assessment.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich naar managers die:

  • met data de toekomst van hun bedrijf zeker willen stellen.
  • een beter inzicht willen krijgen in het jargon, de rol en impact van data in een organisatie.
  • de verantwoordelijkheid hebben – vanuit business of IT-kant - om een datastrategie te ontwikkelen en te implementeren.

Programma

1. Datastrategie: workshop

  • Point of no return: onze huidige samenleving en hoe deze is veranderd
  • Met welke problemen hebben we te kampen?
  • Wat is data en wat zijn de verschillende soorten?
  • Goede beslissingen, processen en opportuniteiten
  • De link en samenhang tussen een datastrategie en een business strategie
  • Wat is een datastrategie en wat is het zeker niet?
  • Wat is 'Data literacy'?
  • Data warehouse of data lake?
  • Waarom hebt u een datastrategie nodig?
  • Wanneer best starten?
  • Bewustwording en leiderschap
  • Stappen naar een data-driven organisatie en acties
  • De bouwstenen van een datastrategie
  • Kennismaking met Customer Journey Analytics en Data Visualisatie
  • Data Management, Security & Privacy
  • Valkuilen en checklist voor het starten van een goede datastrategie

2. Reality check: inschatting van waar uw bedrijf of departement nu staat

3. Actieplan: opmaak van een actieplan met concrete stappen wat in uw bedrijf nodig is rond datastrategie

4. Praktijkoefeningen: data als onderdeel van uw business- en datastrategie

Docent(en)

Filip Geuens

Filip Geuens, partner, Noludits Belgium

Praktische informatie

Prijs: 1 471 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven