Dankzij een doeltreffend en transparant documentenbeheerssysteem kan de preventieadviseur tijd vrij maken voor het 'echte' preventiewerk!

Tijdens deze praktijkgerichte opleiding leert u hoe u snel en efficiënt te werk kunt gaan bij de verdere uitbouw van het documentenbeheer. Hierbij wordt de link gelegd naar de veiligheidswetgeving en rekening gehouden met de wettelijk verplichte administratie die vereist is.

Interessante voorbeelden, tips en oefeningen illustreren de theorie en verstrekken u inzichten die u meteen in uw bedrijf in de praktijk kunt brengen.

Bovendien bieden wij inzicht in een documentenbeheerstructuur waar ook uw collega’s van de afdeling kwaliteit en milieu kunnen op inpluggen zodat dubbele documenten en/of dubbel werk wordt vermeden.

Bijscholing voor de preventieadviseur

Bent u preventieadviseur? Dan is deze opleiding ideaal voor u. Want ze komt in aanmerking voor de verplichte bijscholing voor de preventieadviseur, volgens het Koninklijk Besluit van 29 januari 2013. (Dat wijzigde het KB van 17 mei 2007 over de vorming en bijscholing van de preventieadviseur.)

Pluspunten

Een hands-on opleiding met tal van praktische tips die u meteen kunt toepassen in uw onderneming.

U gaat met uw eigen documenten aan de slag. Maak vooraf de bedenking (of een lijstje) welke hindernissen u ervaart inzake documentenbeheer. En breng de volgende documenten mee naar deze opleiding:

  • een opsomming van de documentsoorten die u zelf creëert.
  • een opsomming van de documentsoorten die u consulteert.
  • max 5 reële of fictieve digitale documenten (op stick) waarmee u op uw werk te maken hebt. (bv. documenten van andere afdelingen die u consulteert, documenten die u tijdens audits toont, …)
  • uw eigen laptop met Windows Office.

Uw resultaten

  • u ontvangt toegang tot een voorbeeld documentenstructuur .
  • U leert hoe u een efficiënt documentenbeheersysteem kunt uitbouwen.
  • U leert een goed doordachte structuur aan te brengen in uw documentenbeheer.
  • U neemt met kennis van zaken beslissingen bij de aankoop van een documentbeheersysteem.
  • U zet met Windows Office een eenvoudig en doeltreffend documentbeheersysteem op.
  • U wint heel wat tijd.

Bestemd voor

  • preventieadviseurs
  • management
  • stafmedewerkers Quality, Environment, Safety and Health (QESH)
  • facilitymanagers
  • afdelingsverantwoordelijken
"

De verwachtingen waren moeilijk in te schatten, maar het werd al snel duidelijk dat er veel informatie en interactie bij kwam kijken. Zeer uitgebreide informatie en tips, dat toch aanpasbaar is aan de eigen omgeving. Aan het einde van de dag dus een concreet overzicht van hoe documentenbeheer kan zijn. Het is interessant een overzicht te krijgen van alle documenten en ervaring uit te wisselen met collega's.

"
Marijke Beerens, preventieadviseur, MÖBIUS Business Redesign
"

Een mooi overzicht van wat je als preventieadviseur nodig hebt. Zeker de moeite als je eens orde op zaken wil stellen in je eigen documenten.

"
Job Louage, preventieadviseur, Shanks

Programma

1. De 'achillespezen' van de documentstructuur

2. Building blocks van een goed documentbeheerssysteem

3. Het documentbeheerssysteem in de praktijk: fictieve bedrijfscase

4. Structuur van het documentbeheerssysteem en vindbaarheid van documenten

5. Vragenronde

Docent(en)

Caroline Vandenbossche

Caroline is sinds 2003 actief op het vlak van veiligheid, kwaliteit en milieu bij BDH consultants. In 2010 richtte zij CAT Consulting op. BDH & CAT consultants bieden ondersteuning inzake HSQE en dit in de domeinen advies en opleiding. Als preventieadviseur niv. 2 en extern milieucoördinator niv. A begeleidt Caroline bedrijven om hun preventiebeleid uit te werken en in praktijk te brengen. Daarbij wordt een volledig systeem op maat van de klant uitgewerkt.

Hierin komen alle wettelijk verplichte documenten waarmee een preventieadviseur wordt geconfronteerd aan bod. Dit 'high level structure' systeem biedt een oplossing in het beheren van uw SHQE-administratie zonder complexe tools. Tevens vindt het een aansluiting met de eisen van VCA/ISO9001/14001 zodat dubbele administratie wordt vermeden en deze documenten worden geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering.

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Als deelnemer aan deze opleiding ontvangt u gratis een proefabonnement voor Sentral, de online bron met alle informatie over veiligheid, milieu en arbeidsgeneeskunde.

Accreditatie:
  • Attest permanente vorming Bijscholing voor de preventieadviseur (7 lesuren, in aanvraag)
  • Attest permanente vorming Vorming voor milieucoördinatoren (6 lesuren, in aanvraag)
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven