Steeds meer verschillende profielen binnen een bedrijf worden belast met het opstellen, uitwerken en opvolgen van arbeidsongevallen.

Bent u één van hen?

Weet u welke stappen u moet zetten bij een arbeidsongeval?

Kent u de wetgeving hieromtrent en weet u hoe u die vertaalt naar uw praktijk?

Kunt u een volledig conform ongevallenverslag opstellen? (inclusief een goede analyse met oorzakenboom?)

Na deze praktijkopleiding bent u in staat om de regels inzake arbeidsongevallen conform de wetgeving toe te passen in de praktijk. U gaat zelf aan de slag met praktische voorbeelden.

Pluspunten

  • Deze hands-on opleiding is opgebouwd aan de hand van echt gebeurde praktijkvoorbeelden.
  • 1 groot praktisch aan elkaar gekoppeld verhaal loodst u door de wetgeving en geeft u een duidelijke structuur en overzicht.
  • U ontvangt de werkdocumenten en kunt deze gebruiken voor uw eigen werking.

Uw resultaten

  • U leert hoe u de arbeidsongevallenwetgeving vertaalt naar de praktijk.
  • U weet welke documenten u verplicht moet bijhouden en hoe lang.
  • Op basis van praktijkvoorbeelden krijgt u een helder beeld van oorzakenbomen, preventiemaatregelen en de toepassing van de wetgeving.

Bestemd voor

  • preventieadviseurs
  • management
  • stafmedewerkers Quality, Environment, Safety and Health (QESH)
  • facilitymanagers
  • afdelingsverantwoordelijken
"

Praktijkgerichte en zeer waardevolle opleiding.

"
Franck Deldaele, preventieadviseur, Isvag
"

Zeer praktische benadering en veel voorbeelden ter ondersteuning. Veel interactie.

"
Mark Vanesse, HSE-manager, AMP

Programma

Voormiddag

  • De wetgevingen arbeidsongevallen
  • Praktische implementaties

Namiddag

A. Workshop arbeidsongevallenanalyse

  • Op basis van 2 praktische voorbeelden werkt u in kleine groepjes een volledige arbeidsongevallenanalyse uit op basis van het MUOPO-principe
  • Van analyse tot arbeidsongevallenverslag inclusief de wettelijke criteria, oorzakenboom, preventiemaatregelen, enz.

B. Andere topics

  • Hoe doe ik een geslaagde debriefing en wat is uw rol en ingesteldheid?
  • Criteria arbeidsongevallen, verzekeraar, omstandig verslag, meldingsplichten, afwijkende lijsten
  • De implementatie in het bedrijf

U koppelt de preventiemaatregelen aan het jaaractieplan, maandverslag, opleidingen, sensibiliseringsacties, enz.

Strategie: hoe zet u uw acties om in een correcte procedure en hoe zorgt u voor de verankering van deze procedure in het volledig bedrijfsproces.

Docent(en)

Erik De Smedt

Erik De Smedt is Safety Advisor bij een distributienetbeheerder. Hij kan bogen op 11 jaar ervaring als preventieadviseur binnen de energiesector. Daarvoor deed hij eerst een brede technische ervaring op in de bouw en vervolgens als werftoezichter in de energiesector. Erik koppelt zijn ruime technische kennis én de voortdurende focus op veiligheid aan zijn unieke manier van lesgeven. Vanuit de praktijk, met hands-on voorbeelden, foto's en filmpjes.

Praktische informatie

Prijs: 610 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Accreditatie:
  • Attest permanente vorming Bijscholing voor de preventieadviseur (6 lesuren, in aanvraag)
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven