De 6 troeven van deze training

Wilt u uw sales management-carrière een boost geven? De training 'Sales management van A tot Z' inspireert en motiveert. Ontdek de troeven van deze training:

  1. U krijgt inzicht in de succesfactoren van sales management. Drie essentiële pijlers van uw functie komen aan bod: resultaatgericht sales management, inspirerend people management en effectief self management.

  2. U toetst uw eigen salesorganisatie af aan die van collega’s. Dit doet u met actuele modellen in sales management, rapporteringmethodes, meetsystemen en salesprocessen in andere ondernemingen.

  3. Een toptrainer met een ijzersterke reputatie en jarenlange salesexpertise leert u vaardigheden aan om meer te halen uit uzelf, uw salesteam en onderneming.

  4. U oefent de materie in via oefeningen, cases, tussentijdse opdrachten en rollenspellen. Dankzij reële situaties én individuele opvolging stuurt u uw prestaties gericht bij.

  5. Hoe pakken sales managers uit andere ondernemingen salesvraagstukken aan? Wissel ervaringen uit met uw collega-deelnemers. Deze waardevolle uitbreiding van uw netwerk blijft ook na deze training nuttig.

  6. U keert terug met een persoonlijk actieplan. U gaat onmiddellijk aan de slag in uw onderneming en evalueert de resultaten tijdens de terugkomdag.

Pluspunten

Wilt u uw trainingsprogramma perfect afronden? Docent Jean-Pierre Van Goethem helpt u graag verder via individuele one-to-one-coaching. Deze individuele coaching in uw eigen werkomgeving vormt een sterke aanvulling op uw training. U bepaalt zelf wanneer deze coaching moet ingepland worden. Contacteer Marleen De Greef voor voorwaarden.

Laat u overtuigen

Jean-Pierre Van Goethem, docent

Christophe De Sutter, sales manager Aqtor

salesmanagement

"Als salesmanager ben je drie personen tegelijk: leider, coach en manager. En die vragen alledrie om een andere communicatiestijl." Lees het interview met Wim Ros, Sales Manager Benelux bij Nortek Global HVAC Belgium nv.

"

Een actuele boeiende workshop over alle aspecten van Sales Management met een gezonde mix van theorie en praktijk.

"
Stephan Krug, Sales Manager, Data Unit - Engie
"

Een fantastisch bruikbare opbouwende cursus, een aanrader!

"
Bernard Landeloos, account executive Industrial Sales, Evonet Belgium
"

Meest praktische en complete sales management opleiding met recente voorbeelden per besproken topic.

"
Steve Asselberghs, salesmanager, Intersafe Belgium
"

Mooi opgebouwde cursus waarin - op een zeer logische & gestructureerde manier - de elementaire taken worden uiteen gezet. Zeer handson sessie gegeven door een gedreven coach!

"
Koen Van Caelenbergh, salesmanager Direct Sales, Destiny
"

Een zeer goede review van alle aspecten van sales! Gepassioneerd gebracht vanuit de praktijk. Zeer nuttig en direct toepasbaar.

"
Filip Schiettecat, Director Global Business Development, Siemens

Programma

DAG 1: De inspirerende people manager

1. Verwachtingen en taken van de sales manager

  • De plaats, taken en missie van de manager
  • Het competentieprofiel van de succesvolle manager
  • Wat verwachten mijn collega's van mij?
  • En wat verwacht ik van mijn medewerkers?

2. Management en leiderschap

  • De kracht van een inspirerende manager
  • De verschillende managementstijlen: test en analyseer uw persoonlijke managementstijl
  • Situationeel leidinggeven: wat is mijn persoonlijke leiderschapsstijl?

3. Communicatie en assertiviteit

  • Efficiënt communiceren voor een betere samenwerking
  • De kunst van het luisteren
  • Assertiviteit in uw werksituatie: ontdek uw zelfbeeld, de spiegel van uw zelfvertrouwen
  • Het belang van non-verbale communicatie
  • Teamcommunicatie

DAG 2: De sales manager als teammotivator en coach

1. Motivatie en drijfveren

  • Wat zijn typische (de)motivatoren bij sales professionals?
  • Het belang van een goede functiebeschrijving
  • De rol van de verkoper

2. Coaching

  • Wat is coaching? Wat is sales coaching?
  • Wat betekent C.O.A.C.H.?
  • Wat is het verschil tussen sales management en sales coaching: bent u manager? Of bent u eerder coach?

3. Het coachingmodel

  • Het coachingmodel als leidraad bij de begeleiding en motivatie van mijn verkopers
  • Karakteristieken, vaardigheden en geloofwaardigheid van de coach
  • Coaching en counseling: de coach als raadgever voor zijn team
  • Oefening: Hoe voer ik een goed coachinggesprek?

DAG 3: De sales manager als fieldcoach en resultatenmanager

1. Fieldcoaching

  • De rol van de coach 'in the field'.
  • Vijf stappen van het fieldcoachingmodel
  • Een totaalanalyse van de verkoper in the field

2. Coachen op objectieven en resultaten

  • Actie- en resultatenmanagement
  • Controle als motivatie-instrument
  • Activiteitsparameters: evaluatiecriteria, het verband tussen deze criteria, identificatie en analyse, hoe gebruiken voor een actieplan
  • Analyse van de verkoopactiviteit (groepsoefening): uitwerking actieplan en bespreking tijdens een rollenspel.

DAG 4: De actie- en resultaatgerichte sales manager

1. Businessplanning en organisatie

  • Het businessplan voor de verkoper: de rode draad in zijn verkoopactiviteit
  • Werken met salesreporting en boordtabellen: hoe interpreteren en gebruiken?

2. Het verkoop- en reviewproces

  • Do's-and-don'ts in het verkoopproces
  • Do's-and-don'ts in het reviewproces
  • Voorbeelden van CRM en salesreporting
  • Hoe geef ik positieve feedback met facts-and-figures en 6-stappen-structuur?
  • Wat mag ik wel en niet doen tijdens de feedbacksessie?

DAG 5: De sales manager als organisator en trainer

1. De verkoopvergadering

  • De vier soorten verkoopvergaderingen
  • Hoe bereid ik een verkoopvergadering voor?
  • Hoe leid ik een verkoopvergadering?
  • Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij opvolging en afsluiting?
  • Mijn rol als coach tijdens de verkoopvergadering

2. Selecteren en rekruteren van verkopers

  • Zelf selecteren of uitbesteden?
  • Wat is de rol van de coach bij selectiegesprekken? Op welke vragen moet ik een antwoord krijgen?
  • Wat zijn de verschillende profielen van verkopers?
  • Wat is de inhoud van een trainingsprogramma voor nieuwe verkopers? Hoelang duurt een inwerkprogramma? Wie betrekt u erbij? Wat is de rol van de peter?

3. Omgaan en samenwerken met diverse persoonlijkheden

  • Ontdek de verschillende persoonlijkheidsprofielen en hun karakteristieken

DAG 6: De kwaliteitsbewuste self manager

Met residentiële overnachting in het Orshof in Neerglabbeek

1. Self management als sleutel voor groei en voortdurende zelfverbetering

2. Conflicthantering

  • Hoe ontstaat een conflict?
  • Hoe herken en voorkom ik conflicten?
  • Hoe los ik een conflict constructief op?
  • Wat is mijn eigen conflicthanteringstijl?

3. Overtuigend presenteren

  • Een professionele presentatie van mezelf, onderneming, producten en team.

4. Delegeren

  • De gouden regels van het delegeren: wat, aan wie en hoe kan ik motiverend delegeren?

5. Mijn verkoopactieplan

  • De verschillende stappen in uw verkoopactieplan
  • Implementatie en follow-up

Gastspreker

Een sales manager van één van de voorgaande sessies stelt zijn persoonlijk actieplan voor en vertelt over de implementatie ervan.

DAG 7: Going to action

1. Remuneratiesystemen voor verkopers

  • Voor- en nadelen van verschillende remuneratiesystemen
  • Voor of tegen commissie?
  • Welke parameters kunnen gebruikt worden in een variabel commissiesysteem?
  • Een gastspreker van Hudson geeft advies over verloningssystemen voor uw salesteam

2. De 'whole brain'-filosofie

  • Persoonlijkheidsprofielen en oefeningen

3. Persoonlijk actieplan

  • Persoonlijk actieplan: elke deelnemer presenteert zijn persoonlijk actieplan. Welke verbeterpunten wil ik voor de komende maanden vooropstellen én implementeren?
  • Open forum: vraag en antwoord over de voorbije opleidingsdagen
  • Agenda terugkomdag: we leggen samen de thema's vast die tijdens de terugkomdag (dag 8) aan bod zullen komen.

DAG 8: Terugkomdag: tijd voor de evaluatie na 5 maanden

  • Welke actiepunten uit de training heb ik geïmplementeerd in mijn salesafdeling?
  • Op welke punten behaalde ik succes? Waarom?
  • Welke verbeterpunten verdienen nog meer aandacht? Waarom?
  • Bespreking van de thema's die in dag 7 op de agenda geplaatst werden.

Met overnachting

orshof

Dag 6 en 7 gaan door in het Orshof, Neerglabbeek (residentieel).

Keep me posted

Wenst u meer informatie over de inhoud?  Marleen De Greef beantwoordt met veel plezier uw vragen. 

U kunt haar contacteren:
- via e-mail: Marleen.Degreef@wolterskluwer.com of
- via telefoon: 015/45.34.38
- of via dit formulier

Docent(en)

Jean-Pierre Van Goethem

Jean-Pierre Van Goethem heeft een rijk gevulde loopbaan bij Xerox achter de rug, waar hij zowel op nationaal als internationaal niveau actief was als salesmanager. Hij vervulde er verschillende opdrachten op Europees niveau als consultant in salesmanagementprocessen, salescoaching, salescounselling en accountmanagement. Als zelfstandig consultant is hij gespecialiseerd in accountmanagement en in training en coaching van salesmanagers en salesprofessionals. Bedrijven vertrouwen hem ook geregeld de rekrutering en de selectie toe van talentvolle verkopers, accountmanagers en salesmanagers.

Luc Gaudissabois

Luc Gaudissabois, sales director bij Corilus, treedt op als gastspreker tijdens de opleiding.

Kristof Van den Elsen

Kristof Van den Elsen, manager talent management, Hudson Belgium

Praktische informatie

Prijs: 4 590 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Dag 6 en 7 gaan door in het Orshof, Neerglabbeek (residentieel).

Deze opleiding scoort:

9/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven