Salesmanagement voor dynamische tijden

Sales zit u in het bloed. Zoveel is zeker. En omdat stilstaan gelijk is aan achteruitgaan, wilt u uw salesmanagement-carrière een boost geven – zeker in deze veranderlijke competitieve wereld. Hoe doet u dat? Met de 360°-opleiding ‘Salesmanagement van A tot Z’.

Pluspunten

Via 6 troeven naar succesvol salesmanagement

De opleiding salesmanagement gaat geen enkel aspect van uw dagelijkse uitdaging uit de weg:

  1. U krijgt inzicht in de succesfactoren van allround salesmanagement, met aandacht voor drie essentiële pijlers: resultaatgericht salesmanagement, inspirerend peoplemanagement en kwaliteitsbewust self-management.

  2. U toetst uw eigen salesorganisatie aan die van uw medecursisten. U gebruikt daarvoor actuele salesmanagement-modellen en rapporteringmethodes, meetsystemen en salesprocessen uit andere ondernemingen.

  3. U leert hoe u uzelf, uw salesteam en uw onderneming inspireert om meer en beter te verkopen. Onder begeleiding van een toptrainer met feilloze reputatie en jarenlange saleservaring.

  4. U optimaliseert de prestaties in uw team doelgericht, dankzij de praktische focus van de opleiding: oefeningen, reële cases, tussentijdse opdrachten, rollenspelen en individuele follow-up.

  5. U breidt uw netwerk uit en plukt daarvan ook na de training de vruchten. Tijdens de opleiding wisselt u ervaringen rond salesmanagement uit en staat u stil bij de vraagstukken van collega-salesmanagers.

  6. U verlaat de opleiding met een persoonlijk actieplan. Daarmee gaat u onmiddellijk aan de slag in uw onderneming. En de resultaten? Die evalueert u tijdens de terugkomdag.

Laat u overtuigen

Jean-Pierre Van Goethem, docent

Christophe De Sutter, sales manager Aqtor

salesmanagement

"Als salesmanager ben je drie personen tegelijk: leider, coach en manager. En die vragen alledrie om een andere communicatiestijl." Lees het interview met Wim Ros, Sales Manager Benelux bij Nortek Global HVAC Belgium nv.

Bestemd voor

'De Masterclass Sales Management van A tot Z' is een must voor:

  • Startende en ervaren salesmanagers
  • Accountmanagers die willen doorgroeien in hun functie
  • Businessmanagers die hun salesmanagement-kennis en -vaardigheden willen aanscherpen
"

Een actuele boeiende workshop over alle aspecten van Sales Management met een gezonde mix van theorie en praktijk.

"
Stephan Krug, Sales Manager, Data Unit - Engie
"

Een fantastisch bruikbare opbouwende cursus, een aanrader!

"
Bernard Landeloos, account executive Industrial Sales, Evonet Belgium
"

Meest praktische en complete sales management opleiding met recente voorbeelden per besproken topic.

"
Steve Asselberghs, salesmanager, Intersafe Belgium
"

Mooi opgebouwde cursus waarin - op een zeer logische & gestructureerde manier - de elementaire taken worden uiteen gezet. Zeer handson sessie gegeven door een gedreven coach!

"
Koen Van Caelenbergh, salesmanager Direct Sales, Destiny
"

Een zeer goede review van alle aspecten van sales! Gepassioneerd gebracht vanuit de praktijk. Zeer nuttig en direct toepasbaar.

"
Filip Schiettecat, Director Global Business Development, Siemens

Programma

DAG 1: De inspirerende people manager

1. Verwachtingen en taken van de sales manager

  • Wat zijn mijn taken, plaats en missie als manager?
  • Aan welk competentieprofiel moet ik beantwoorden?
  • Wat verwachten mijn collega's van mij?
  • Wat verwacht ik van mijn medewerkers?

2. Management en leiderschap

  • Kracht van de inspirerende manager
  • Managementstijlen – Wat is mijn persoonlijke managementstijl?
  • Situationeel leidinggeven – Wat is mijn persoonlijke leiderschapsstijl?

3. Communicatie en assertiviteit

  • Efficiënte communicatie voor betere samenwerking
  • Kunst van het luisteren
  • Assertiviteit in de werksituatie – Wat is mijn zelfbeeld? En hoe weerspiegelt het zich in mijn zelfvertrouwen?
  • Belang van non-verbale communicatie
  • Principes van sterke teamcommunicatie

DAG 2: De sales manager als teammotivator en coach

1. Motivatie en drijfveren

  • Typische (de)motivatoren van salesprofessionals
  • Belang van een goede functiebeschrijving
  • Rol van de verkoper

2. Coaching

  • Wat is coaching? Wat is sales coaching?
  • Wat betekent C.O.A.C.H.?
  • Wat is het verschil tussen salesmanagement en salescoaching? – Ben ik manager? Of eerder coach?

3. Coachingmodel

  • Coachingmodel om verkopers te begeleiden en motiveren
  • Eigenschappen, vaardigheden en geloofwaardigheid van de coach
  • Coaching en counseling: de coach als raadgever voor zijn team
  • Oefening – Hoe voer ik een goed coachinggesprek?

DAG 3: De sales manager als fieldcoach en resultatenmanager

1. Field coaching

  • Rol van de coach in the field
  • Vijfstappenmodel van field coaching
  • Totaalanalyse van de verkoper ‘op het terrein’

Coachen op objectieven en resultaten

  • Actie- en resultatenmanagement
  • Controle als motivatie-instrument
  • Activiteits-parameters: evaluatiecriteria, hun onderlinge verband, identificatie en analyse, gebruik in een actieplan
  • Groepsoefening – analyse van de verkoopactiviteit:

uitwerking actieplan en bespreking tijdens rollenspel

DAG 4: De actie- en resultaatgerichte sales manager

1. Businessplanning en organisatie

  • Businessplan als rode draad voor verkoopactiviteit
  • Sales reporting en boordtabellen: interpretatie en gebruik

2. Verkoop- en reviewproces

  • Do's-and-don'ts in het verkoopproces
  • Do's-and-don'ts in het reviewproces
  • Voorbeelden van CRM en sales reporting
  • Feedback op basis van facts and figures en de 6-stappen-structuur: Hoe geef ik mijn verkopers constructieve feedback?
  • Feedbacksessies: Hoe voer ik een geslaagd terugkoppelingsgesprek en wat is not done?

DAG 5: De sales manager als organisator en trainer

1. Verkoopvergadering

  • Welke vier soorten verkoopvergaderingen zijn er?
  • Hoe bereid ik een verkoopvergadering voor?
  • Hoe leid ik een verkoopvergadering?
  • Waarop moet ik letten tijdens de follow-up en afronding?
  • Wat is mijn rol als coach tijdens de verkoopvergadering?

2. Selectie en rekrutering van verkopers

  • Wat zijn de pro’s en contra’s van zelf selecteren en uitbesteden?
  • Wat is mijn rol als coach bij selectiegesprekken? Op welke vragen moet ik een antwoord krijgen?
  • Welke verkopersprofielen moet ik kennen?
  • Welke elementen omvat een trainingsprogramma voor nieuwe verkopers? Hoelang duurt een inwerkprogramma? Wie betrek ik daarbij? Welke rol vervult de peter?

3. Omgaan en samenwerken met diverse persoonlijkheden

  • Ontdek de verschillende persoonlijkheidsprofielen en hun karakteristieken

DAG 6: De kwaliteitsbewuste self manager

Bij deze opleidingsdag hoort een overnachting in de stijlvolle, exclusieve setting van het Orshof in Neerglabbeek.

1. Self-management als sleutel voor groei en voortdurende zelfverbetering

2. Conflicthantering

  • Hoe ontstaat een conflict?
  • Hoe herken en voorkom ik conflicten?
  • Hoe los ik een conflict constructief op?
  • Wat is mijn eigen conflicthanteringstijl?

3. Overtuigend presenteren

  • Een professionele presentatie van mezelf, onderneming, producten en team.

4. Delegeren

  • De gouden regels van het delegeren: wat, aan wie en hoe kan ik motiverend delegeren?

5. Verkoopactieplan

  • Welke stappen omvat mijn persoonlijke verkoopactieplan?
  • Hoe concretiseer ik mijn verkoopactieplan? En hoe monitor ik de resultaten?

Gastspreker

Een sales manager van één van de voorgaande sessies stelt zijn persoonlijk actieplan voor en vertelt over de implementatie ervan.

DAG 7: Going to action

1. Belonings- of remuneratiesystemen voor verkopers

  • Voor- en nadelen van verschillende remuneratiesystemen
  • Pro’s en contra’s van verkoopcommissie
  • Parameters voor variabel commissiesysteem
  • Een gastspreker van Hudson deelt zijn advies over verloningssystemen voor uw salesteam

2. 'Whole brain'-filosofie

  • Definitie van whole brain selling
  • Persoonlijkheidsprofielen
  • Oefeningen

3. Persoonlijk actieplan

  • Persoonlijk actieplan: elke deelnemer presenteert zijn persoonlijk actieplan. Welke verbeterpunten wil ik voor de komende maanden vooropstellen én implementeren?
  • Open forum: vraag en antwoord over de voorbije opleidingsdagen
  • Agenda terugkomdag: we leggen samen de thema's vast die tijdens de terugkomdag (dag 8) aan bod zullen komen.

DAG 8: 5 maanden later … terugkomdag

1. Resultaten van persoonlijk actieplan

  • Welke actiepunten concretiseerde ik in mijn salesafdeling?
  • Met welke acties oogstte ik succes? En waarom?
  • Welke verbeterpunten verdienen extra aandacht? En waarom?

2. Bespreking agendapunten, zoals vastgelegd op dag 7

Met overnachting

orshof

Dag 6 en 7 gaan door in het Orshof, Neerglabbeek (residentieel).

Keep me posted

Wenst u meer informatie over de inhoud? Kom naar de gratis infosessie op 28 april. Of neem contact op met Marleen De Greef. Zij beantwoordt met veel plezier uw vragen. 

U kunt haar telefonisch contacteren of via mail of via dit formulier.

marleen-de-greef

Marleen De Greef

Productmanager Sales

Marleen.Degreef@wolterskluwer.com

015/45 34 38

Docent(en)

Jean-Pierre Van Goethem

Jean-Pierre Van Goethem heeft een rijk gevulde loopbaan bij Xerox achter de rug, waar hij zowel op nationaal als internationaal niveau actief was als salesmanager. Hij vervulde er verschillende opdrachten op Europees niveau als consultant in salesmanagementprocessen, salescoaching, salescounselling en accountmanagement. Als zelfstandig consultant is hij gespecialiseerd in accountmanagement en in training en coaching van salesmanagers en salesprofessionals. Bedrijven vertrouwen hem ook geregeld de rekrutering en de selectie toe van talentvolle verkopers, accountmanagers en salesmanagers.

Luc Gaudissabois

Luc Gaudissabois, sales director bij Corilus, treedt op als gastspreker tijdens de opleiding.

Kristof Van den Elsen

Kristof Van den Elsen, manager talent management, Hudson Belgium

Praktische informatie

Prijs: 4 590 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Dag 6 en 7 gaan door in het Orshof, Neerglabbeek (residentieel). Wilt u uw trainingsprogramma perfect afronden? Docent Jean-Pierre Van Goethem helpt u graag verder via individuele one-to-one-coaching. Deze individuele coaching in uw eigen werkomgeving vormt een sterke aanvulling op uw training. U bepaalt zelf wanneer deze coaching moet ingepland worden. Contacteer Marleen De Greef voor voorwaarden.

Brochure: Download de brochure
Deze opleiding scoort:

9/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Download de brochure