Commercieel inzicht? Ook voor u!

Sales skills zijn niet voorbehouden aan verkopers. Ze komen ook u van pas. Moest ú nog nooit:

  • uw prospect warm maken voor uw idee?
  • uw mannetje staan bij een rasechte verkoper?
  • een verkoopgesprek voeren zonder in jargon te vervallen?

Werkt u in ICT, financiën of communicatie? De technische afdeling, marketing of hr? Op welke dienst u ook zit, sterke commerciële vaardigheden zijn mooi meegenomen.

Poets uw commerciële skills op in 2 dagen

De opleiding ‘Commercieel inzicht voor niet-verkopers’ neemt de drie bouwstenen van commerciële communicatie onder de loep: klant, product en klantrelatie.

Het fundament? Klantgericht denken: weten wat, waarom en wanneer iemand ‘koopt’. Daarna leert u uw product of service aanprijzen en bezwaren weerleggen. En in de derde fase van de sales training gaat u dieper in op empathie, assertiviteit en de psychologie van de klantrelatie.

Gooi úw verkooptechnieken in de strijd

Voor deze sales skills opleiding is geen commerciële bagage vereist. Integendeel: ze werd net ontwikkeld voor professionals zoals u. Die niet ‘in de sales’ zitten, maar wel baat hebben bij verkooptechnieken en commercieel inzicht. Mix ze met uw eigen stijl, en:

  • ontplooi uw persoonlijke commerciële aanpak.
  • beheers de kunst van het verkoopgesprek.
  • communiceer zelfverzekerder met rasechte verkopers.

Klaar om uw eigen commerciële reflex te ontwikkelen?

Pluspunten

Een opleiding met een uniek concept: niet-commerciële functies een basisinzicht bijbrengen in verkooptechnieken! De juiste opleiding voor iedereen die niet direct bezig is met verkoop of geen verkoopopleiding kreeg, maar vanuit zijn of haar functie wel een commercieel inzicht en commerciële vaardigheden kan gebruiken.

Bestemd voor

Elke professional die wil kennismaken met ‘verkooptechnieken’ en van wie verkoop niet de hoofdtaak is.

Bijvoorbeeld: technisch medewerkers, financieel verantwoordelijken, juristen, marketing- en communicatiemedewerkers, inkopers, directiemedewerkers en -assistenten, enz.

"

Voor niet-commerciëlen is het interessant om de 'trucjes' van de verkoop te leren kennen.

"
Ellen Vael, commercieel medewerker, Van Ameyde Belgium
"

Deze opleiding heeft me doen inzien dat ik het vanuit commercieel oogpunt toch niet altijd zo goed aanpak dan ik misschien zelf dacht. Deze opleiding heeft me alle tools gegeven om wel beter te doen. Maar vooral: de opleiding heeft me gemotiveerd om hier in de toekomst echt werk van te maken. Deze opleiding werd me - heel sterk - aanbevolen door een collega, en ik zal op mijn beurt hetzelfde doen bij mijn andere collega's.

"
Tommy De Kimpe, Senior HI Consultant, Human Interface Group
"

De combinatie van theorie en praktijk zorgen voor een begrijpelijk basisinzicht in het verkoopproces en commerciële vaardigheden. Men krijgt als niet-commerciële door middel van interactie en praktijkgerichte oefeningen een goed beeld van de onderliggende processen bij commerciële communicatie.

"
Els Pauwels, commerciële binnendienst, Vinnolit
"

Het lijkt alsof de opleidingstitel 'Commercieel inzicht voor niet-verkopers' een contradictie in zich heeft. Maar niets is minder waar. Voor mij is het nu duidelijk dat de echte sales gebaseerd zijn op de juiste overbrenging van de juiste (inhoudelijke) argumenten.

"
Joost Ducatteeuw, Creative Director, In Casu
"

Deze cursus is een absolute aanrader! Jan Van Eekelen creëerde een zeer sterke interactie tussen de cursisten onderling en de cursisten en zichzelf wat leidde tot een zeer interessante kruisbestuiving.

"
Reinhilde Lanoye, projectengineer, CDM

Programma

De 3 luiken van commerciële communicatie

1. Commercieel inzicht als basisvoorwaarde voor commerciële communicatie

  • Wat, waarom en wanneer koopt een (potentiële) klant?
  • Het behoefte- en aankoopproces van een klant
  • Rationeel en irrationeel aankopen: verschil en belang
  • Koopmotieven en hun rol in de aankoopbeslissing
  • Het verschil tussen verkopen en onderhandelen

2. De commerciële communicatie voor een dienst of product

  • Het verkoopgesprek: structuur en onderliggend proces
  • De link van marketingstrategie naar commerciële communicatie
  • Hoe stelt u uw bedrijf, product of dienst voor?
  • De sellogramtechniek als argumentatie- en presentatietechniek
  • De toegevoegde waarde van uw bedrijf en uzelf
  • Gebruik van topargumenten en -voordelen
  • Het proces van de aantrekkingskracht van een product
  • Omgaan met prijsdiscussies en bezwaren van de klant

3. Communicatievaardigheden bij de opbouw van relaties (leveranciers, klanten, e.a.)

  • Het psychologische proces in een klantrelatie
  • Het belang en de kracht van empathie, projectie, lichaamstaal, emotionele intelligentie, zelfverzekerdheid en assertiviteit
  • De meerwaarde van 'transactionele analyse' als commercieel communicatiemodel
  • Commercieel inzicht bij een discussie of een debat
  • Het belang en het doel van relationele spanning in een commercieel gesprek
  • De rol van functionele spanning in relatieopbouw
  • Vragen stellen en luisteren: essentiële commerciële vaardigheden
  • Discussies met de klant beheersen en sturen

Docent(en)

Jan Van Eekelen

Jan Van Eekelen is senior trainer bij Kluwer Opleidingen. Hij was ruim 20 jaar actief als salesmanager, -coach en -trainer in verschillende organisaties. Deelnemers aan zijn opleidingen waarderen zijn mensgerichte aanpak en herkenbare voorbeelden.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven