“Schrijven is praten met een scherm ertussen.”

  • Hoe schrijft u een tekst voor een website?
  • Wat is het verschil met tekst op papier?
  • En hoe bekijkt uw lezer zijn scherm?

In deze opleiding krijgt u een antwoord op deze en andere vragen over schrijven voor het web. Opzet: uw eigen webtekst interactiever, toegankelijker en doeltreffender maken.

Doelstellingen

Het internet is een interactief en vluchtig medium. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop uw lezers naar uw schermtekst kijken: de kijker scant zijn scherm. Zigzaggend gaat hij op zoek naar interessante plekjes om te blijven hangen. Of om op te klikken. In deze opleiding maakt u kennis met verschillende manieren om uw lezer dieper in uw site te lokken. Of om hem weg te jagen.

Pluspunten

Als toemaatje krijgt elke deelnemer het laatste nieuwe boek 'Scanbaar schrijven' van Mark Van Bogaert. Een boek boordevol "do's en don'ts voor teksten met plakfactor".

Uw resultaten

  • Onder de deskundige leiding van de docent maakt u stap voor stap een kritische analyse van uw eigen website of intranet.
  • Zo krijgt u een duidelijk zicht op sterke en zwakke punten. Van uzelf en van uw medecursisten: dat inspireert.
  • U krijgt een schat aan concrete, direct toepasbare tips om uw schermteksten meer impact te geven.

Bestemd voor

Deze schrijftraining is bedoeld voor iedereen die webteksten schrijft:

  • Internetcopywriters
  • Webmasters
  • Redacteurs en eindredacteurs
  • Communicatiemedewerkers
  • E-marketingverantwoordelijken
  • Iedereen die schrijft voor interactieve media
"

De opleiding is een must voor elke communicatiedeskundige. Mark Van Bogaert spreekt zoals hij schrijft: vlot en begeesterd. Ik vind het onderwerp hyper interessant. En ik was al fan van Mark na het lezen van zijn vorige boek. Ik was dan ook één en al oor.

"
Els Leemans, medewerker communicatie, IGEMO
"

Gepersonaliseerde feedback voor iedere cursist, tegelijk leerrijk voor de anderen. Geen onderdeel van het cursusthema bleef onverlet.

"
Pascale Goossens, freelance eindredacteur,
"

Een prima opleiding met een aangename, ervaren docent die concrete tips geeft. En die de teksten van de cursisten zelf ook verbetert. Tastbaarder kan het bijna niet worden.

"
Gaelle Cools, copywriter, Argenta
"

De onderwerpen die behandeld zijn, kan ik meteen toepassen in de praktijk. Ik heb ook heel wat geleerd over gedrag en, misschien ook geen onbelangrijk detail: de opleiding gaf me zin om meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen.

"
Geertje Vandecappelle, , M-team
"

Zeer praktisch en to the point. Leerrijk en tegelijk amusant. Fijn om te zien hoe patronen waar je in vastgeroest zit doorbroken worden.

"
Sabine Heremans, technisch adviseur schade brand, Belfius Insurance

Programma

1. Wat zoekt de beeldschermlezer op zijn pc?

Internet = interactief en vluchtig

2. Hoe bekijkt de lezer uw tekst?

  • De kijker ‘scant’
  • Waar en wanneer gaat de kijker lezen? Tips voor schrijven in zapklare brokjes
  • Belang van homepage, pagina-url’s, paginatitels, tussentitels, links en lokzinnen

3. Schermschrijftips

  • Kies voor schermwoorden en schermzinnen
  • Schrijf kort en krachtig, actief en dynamisch
  • Schrijf in 1-2-3’tjes (en leer andere leesversnellers kennen)

4. Usability testing

  • Resultaten van splitruntests: tekst voor hyperlinks, knoppen en kleur
  • Pick the winner: SEO-tips om hoger te scoren in Google of in andere zoekmachines

5. Extra ‘post-it’ checklist

Een beknopte checklist om uw eigen schermteksten snel te checken en te versterken

Docent(en)

Mark Van Bogaert

Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Hij won de prestigieuze Gouden Veer en een boekenplank vol andere prijzen. Behalve teksten voor (e-)mailings maakt hij magazines en schrijft hij webteksten. Hij werkt voor grote bedrijven zoals VRT, t-groep (t-interim en Ascento) en KBC Bank & Verzekeringen. Door in e-mailings en websites alternatieven te testen, kwam hij te weten wat werkt en wat niet werkt in schermteksten. Zijn ervaring en kennis bundelt hij in zijn boek 'Met woorden verleiden' (schrijftips voor uw mailings, presentaties en andere wervende teksten, LannooCampus).

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Documentatie:

Om de inhoud maximaal toepasbaar te maken, vertrekt u van uw eigen webteksten.

Stuur vooraf de url’s door van pagina’s waarop u graag feedback krijgt. Daar werkt u dan in de schrijftraining op verder.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van 'Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)' krijgen 10 % korting.

Leden van 'ACC (Association of Communication Companies)' krijgen 10 % korting.

Kortingen zijn niet cumuleerbaar.

Inschrijven