90 % van de surfers die op zoek is naar een product, dienst of gewoon wat informatie, start zijn zoektocht op Google of Bing. Als u niet op de eerste pagina met zoekresultaten staat, bestaat u niet voor hen. Hoog tijd dus om met zoekmachine-optimalisatie (SEO) en copywriting op de eerste pagina te geraken. En liefst op de eerste plaats.

De principes van SEO of Search Engine Optimization, leert u tijdens deze praktische opleiding boordevol concrete tips. Zo kunt u zelf aan de slag, of weet u op z'n minst waarop u moet letten als u een website laat bouwen of uw teksten klaarstoomt voor het web.

Na de opleiding 'Scoren in Google':

  • weet u welke zoektermen mensen gebruiken tijdens hun zoektocht op Google of andere zoekmachines.
  • kunt u de inhoud en teksten van uw website optimaliseren om met die zoektermen een toppositie te verkrijgen.
  • weet u hoe u via interne en externe links uw positie kunt verbeteren en versterken.
  • kent u de technische en vormelijke aspecten die een topscore in Google bemoeilijken.
  • kunt u uw zoekmachine-optimalisatie verder verfijnen op basis van logfile-analyse.
  • krijgt u een inzicht in de mogelijke kruisbestuiving tussen social media en Search Engine Optimization (SEO).

Uw resultaten

  • waarop u moet letten om een toppositie te verwerven in zoeksites, zowel op technisch, vormelijk als inhoudelijk vlak.
  • methodes om te achterhalen welke zoektermen uw doelpubliek gebruikt en welke zoektermen het populairst zijn.
  • hoe u kunt meten wat waardevolle bezoekers zijn om zo uw inspanningen te focussen op die bezoekers die het meest opleveren.
  • hoe u met kleine inspanningen de zoekfunctie op uw eigen site optimaliseert.
  • hoe social media en Search Engine Optimization elkaar kunnen versterken om beter te scoren.

Bestemd voor

  • marketeers
  • webmasters
  • e-businessmanagers
  • contentmanagers
  • communicatieverantwoordelijken
  • projectverantwoordelijken
  • copywriters
"

Een aanrader voor iedereen die voor het web schrijft. De nodige technische zaken komen aan bod, maar er is ook veel aandacht voor de praktijk: het schrijven van teksten voor het web. De cursus is duidelijk en logisch opgebouwd. Er waren zeker zaken die ik al wist, maar het was zeer nuttig om alles in een overzicht te krijgen.

"
Annelies Niemegeers, communication coordinator, Doyen Auto Belgium
"

Actueel, bruikbaar, laagdrempelig, goed uitgelegd!

"
Ruben Peeters, Vertaler, TxT-IBIS
"

De cursus geeft een duidelijk overzicht van de materie, tal van tips en een uitgebreide documentatie om later te raadplegen. Pluspunten: grondige kennis van de materie, zeer professioneel.

"
Christel Dekrem, webmaster - communication manager, Whirlpool Benelux
"

Zeer concrete en praktijkgerichte no-nonsense introductie in SEO.

"
Muriel Reyserhove, marketingofficer, Edan Integrator
"

De cursus voldeed volledig aan mijn verwachtingen. Ik weet nu wat kan en niet kan, zodat ik op een gefundeerde manier met de SEO-partners kan onderhandelen en zelf al de voornaamste stappen kan ondernemen.

"
Gunter Kempeneers, marketing & communications, EuroMut

Programma

1. Introductie SEO

  • Wat is SEO en wat is het niet?
  • Wat is het verschil met SEA of Google Adwords?
  • Wat is de missie van Google en andere zoekmachines?

2. SEE-THINK-DO framework (een strategie die echt werkt)

  • Waarom een éénvoudig framework gebruiken?
  • Wat is inbound marketing en waar past SEO hierin?

3. Doel, doelgroep en (buyer) persona’s bepalen

4. Hoe werken zoekmachines en wat zijn de algoritmes?

  • Hoe zoeken mensen en wat doen ze met de zoekresultaten?
  • Hoe werken Google, Bing en Yahoo eigenlijk?
  • Waarom scoren bepaalde pagina’s wel en andere niet?

5. De toekomst van SEO

  • Hoe zoeken we nu in Google en binnen 2 à 3 jaar? Zoeken we nog binnen 5 jaar?
  • Op welke manier zoeken jongeren en hoe kunnen we hierop inspelen?

6. De start van SEO : zoekwoorden onderzoek

  • Hoe kunt u - op basis van objectieve feiten - de juiste zoektermen voor uw site achterhalen.
  • Een tiental tools om de zoekwoorden te bepalen voor uw business
  • De “wellness” case : een concrete SEO zoekwoorden case

7. SEO meetbaar maken & nulmeting

  • Welke zoekwoorden leveren het meest op?
  • Hoe achterhalen wat de meest waardevolle gebruikers zijn?
  • Hoe uw inspanningen verder optimaliseren?
  • Hoe kan u een SEO KPI Dashboard maken?

8. Technische aspecten

  • Is uw site zoekrobotvriendelijk en wat kunt u eraan doen?
  • Waarop moet u letten als u uw website laat maken?
  • Wat zorgt ervoor dat Google en aanverwanten uw site vlot kunnen indexeren?
  • Hoe zetten we goede SEO structuur op voor uw website?
  • Hoe kan u technisch optimaliseren voor lokaal en mobiel?

9. Van zoekwoorden naar SEO copywriting content en landingspagina’s

  • Copywriting afstemmen op zoektermen en google
  • Keuze van de zoektermen
  • Ideale opbouw van een SEO landingspagina

10. Autoriteit opbouwen

  • Ranking beïnvloeden door links vanaf andere sites
  • Wat is de impact van social media?
  • 5 technieken om autoriteit op te bouwen

11. SEO migratie : van een oude naar een nieuwe website

  • Hoe bouw je een nieuwe website zonder SEO bezoekers te verliezen?
  • Cases: goede en slechte voorbeelden

12. SEO : the bad way

  • Vaakgebruikte technieken, verboden door zoeksites
  • Hoe herkent u een malafide specialist in zoekengine-optimalisatie?
  • Wat mag u echt niet doen?

Cases en oefeningen

13. Q&A

Docent(en)

cr-01842046

Frederik Vermeire

Freelance SEO en online marketing specialist bij WiSEO

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

8,4/10

Score docent(en):

9,1/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven