Krijg in 2 dagen een stevig basisinzicht in marketing

  • Zet u uw eerste stappen in een marketingfunctie?
  • Krijgt u regelmatig te maken met één of ander aspect van marketing?
  • Wordt u geconfronteerd met begrippen uit het typische marketingjargon?
  • Zijn de verschillende marketingbeginselen en -principes voor u niet helemaal duidelijk?

Kortom, bent u op zoek naar een grondige basisopleiding marketing? Dan is de opleiding 'Marketing: basisopleiding' u op het lijf geschreven.

Doelstellingen

Een stevige introductie tot marketing

  • Deze interactieve opleiding biedt u een juist evenwicht tussen theoretische onderbouw en praktische bruikbaarheid. Theorie wordt voortdurend afgewisseld en geïllustreerd met cases uit de praktijk.
  • U leert de basisprincipes van marketing aan de hand van een concrete productlancering.
  • U verwerft inzicht in de sleutelbegrippen en u wapent zich met een accurate marketingkennis.
  • De trainer kiest voor een concrete en realistische aanpak. Toetsing aan de praktische toepasbaarheid en de nieuwste trends staat centraal.

Pluspunten

  • U krijgt een compleet overzicht van alle actuele en relevante marketingtermen en -technieken
  • U verwerft praktische en bruikbare kennis: u bent niets met boekenwijsheid. Dus krijgt u voorbeelden recht uit de praktijk en gaat u zelf aan de slag met praktijkoefeningen en cases.
  • Al uw vragen worden beantwoord. Luister en leer. Maak de oefeningen. Worstelt u met vragen? Dan krijgt u meteen een juist en concreet toepasbaar antwoord.

Uw resultaten

  • U krijgt aandacht voor het belang en de noodzaak van marketing.
  • U krijgt inzicht in de denkwereld en het jargon van de marketingmix.
  • U leert denken in klantvoordelen i.p.v. in productvoordelen.
  • U verwerft inzicht in de meest gebruikte modellen die marketeers inzetten.
  • U verwerft inzicht in marktanalyse en marktsegmentatie.
  • U weet wat het afnemersgedrag in consumermarkets en industrial markets inhoudt.
  • U leert hoe u een SWOT-analyse uitvoert.
  • U krijgt inzicht in de basis van marketingstrategieën.
  • U kent de te maken keuzes inzake product- en merkenbeleid.
  • U ervaart hoe het prijs-, distributie- en communicatiebeleid wordt opgebouwd.

Bestemd voor

  • startende marketingmedewerkers
  • salesmanagers
  • accountmanagers
  • vertegenwoordigers
  • commerciële medewerkers

Deze opleiding richt zich, naast beginnende marketeers, tot iedereen die regelmatig in contact komt met de marketingafdeling. Kortom, alle (marketing)professionals die op zoek zijn naar een stevige marketingbasis.

"

De opleiding bood inzicht in de basis (begrippen) van marketing. De theorie werd ruim gestoffeerd met waardevolle praktijkvoorbeelden.

"
San Cooreman, manager marketing, pr en communicatie, Familiehulp

Programma

A. Reflectie over marketing …

  • Waaraan herkent u een marketinggedreven bedrijf?
  • Hoe doen marketeers het?
  • Wat is ‘waarde’ voor de klant?
  • Hoe creëert u (meer)waarde voor de klant: het marketingconcept

B. Over de marketingmix: 7P’s

  • Product
    • van kernproduct tot ‘augmented product’
    • de ‘benefit ladder’
  • Proces
    • meedenken in klantprocessen
    • simplicity marketing: zou het niet mooi zijn als …
  • Place
  • People
  • Physical evidence (belang van touchpoints)
  • Promotion (merk)
  • Prijs (méér dan geld)
    • de prijs/waardeverhouding

C. De kern van marketing: als mentaliteit en als vak

  • Het verschil met verkoop
  • Naar een sociaal verantwoord marketingconcept
  • Marketing: vak of mentaliteit?
  • Wat is de marketingmindset?
  • Wat is het marketingvak?
    • wat zijn de onderliggende processen?
    • innovatieproces
    • go-to-market proces
    • marketing planning proces

D. Begrijp uw markt

  • Hoe definieert u de markt?
  • Van generieke naar productspecifieke markt

E. Begrijp uw context

  • DEPESTL-analyse
  • Porteranalyse
  • Concurrentie-analyse
  • Swot-analyse en confrontatiematrix

F. Begrijp uw ‘road to market’

  • Ketenanalyse: krijg inzicht in de krachten en evoluties in de keten
  • Het verschil tussen push & pull

G. Begrijp uw klant

  • Wie is uw kernklant?
  • Wat verandert er bij/voor uw kernklant?
  • Krijg inzicht in de DMU (wie en hoe is de invloed?)
  • Hoe koopt uw kernklant?
  • Krijg inzicht in verschillend koopgedrag
    • klassiek, dissonant en low-involvementkoopgedrag
    • de gevolgen voor het marketingbeleid
  • Krijg inzicht in wat uw klant écht koopt …

H. Segmenteren

  • Waarom segmenteren?
  • Hoe segmenteren?
    • gedragsegmentatie
    • behoeftesegmentatie
    • life cycle segmentatie
    • waardesegmentatie

I. Positioneren en branding

  • Kies uw prijs/waarde positionering
  • Kies uw differentiërende merkpositie
  • Overzicht van keuzes in merkstructuur/toepassing

J. Pricing

  • De impact van pricing op uw winstgevendheid
  • Hoe zet u ‘de juiste prijs’?

K. Go to market

  • Product life cycle: lessons learned
  • Adoptiecurve van Rogers: lessons learned

L. Effectieve marketingacties

  • Wat is een effectieve marketingactie?
  • Hoe bereidt u een effectieve marketingactie voor?
  • De 8 essentiële vragen in de voorbereiding van een marketingactie
    • welke vragen moet u stellen?
    • hoe gaat u het succes meten (kpi’s)?

M. Reflectie op de training

  • Wat kunnen wij morgen anders/meer/beter doen?
mabegnb_shutterstock_415464790

Docent(en)

cr-00002767

Pol Vanaerde

Pol Vanaerde is senior consultant met een sterke, internationale, track record in market(ing) strategy, product management en pricing projecten in B2B als B2B2C markten bij VanaerdeConsulting - een team van market strategy+pricing consultants. Hij was eerder verantwoordelijk voor de Europese lancering van het merk Alpro en verkozen tot eerste product manager van het jaar in België. Hij werkte als European Marketing Manager voor Mc.Bride (private labels) en Conoco US. Product Management, Market(ing) Strategy en Pricing/Monetization waren steeds sleutelverantwoordelijkheden. Pol is ook initiator en voorzitter van het European Pricing Platform, een membership organisatie van pricing & monetization managers. Daarnaast is hij een ervaren trainer en coach in diverse (internationale) product management, market(ing) strategy en pricing programma's voor oa EPP, Kluwer Opleidingen, Antwerp Management School (B), Esade (ESP), Stockholm School of Economics (S) en in talrijke in-company programma's.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven