Planmatige aanpak in marketing

De nood aan een strategische, consistente en planmatige aanpak in marketing en communicatie is meer dan ooit nodig. Want impulsieve of creatieve beslissingen die snel resultaat moeten garanderen werken niet meer. Elke modern denkende manager heeft een marketingplan nodig dat de lijnen voor de volgende 12 maanden uitzet. Een modern marketingplan is een draaiboek of werkboek dat de strategische keuzes bundelt en die vertaalt naar concrete acties, planningen en budgetten.

Marketingstrategie: stap voor stap

In deze opleiding van één dag leert u hoe u stap voor stap uw eigen marketingstrategie opbouwt en uitschrijft in een gestructureerd marketingplan dat zowel strategische als tactische componenten bevat. De theorie en de coaching van de docent, de interactie met de medecursisten en het gebruik van een marketingplan app garanderen een professioneel, praktisch en werkbaar marketingplan na deze opleiding.

Bestemd voor

  • marketingmedewerkers en -managers
  • marketingcoördinatoren
  • communicatiemanagers
  • productmanagers
  • mediaplanners
  • business unit managers
  • business development managers
  • zaakvoerders
"

Prima down-to-earth marketingtraining met super handige richtlijnen en templates om een goed business- en marketingplan uit te schrijven en te volgen. Geen moeilijke marketing termen en strategieën maar duidelijke begrijpbare uitleg voor iedereen. Uit de opleiding blijkt dat wat meestal onder marketing wordt verstaan eigenlijk maar een heel klein stukje van het communicatieluik is. Deze opleiding geeft de ideale potgrond voor elk bedrijf dat wil verder groeien door gebruik te maken van een degelijk marketingplan.

"
Benjamin Bouten, online marketing coordinator, Honda Access Europe
"

De praktische tips en tricks voor je eigen marketingplan geven de opleiding een toegevoegde waarde.

"
Christine van der Heijden, coördinator marketing en communicatie, FTI Flanders Technology International
"

De cursus werd gegeven vanuit een praktisch oogpunt en is dus zinvol en makkelijk om er bepaalde punten uit te halen om zelf mee aan de slag te gaan voor je eigen marketingplan. De trainer heeft de opleiding ook op een rustige manier gegeven met voldoende ruimte voor interactie.

"
Bieke Vandenborre, marketingmanager, BMW Financial Services

Programma

Voormiddag

  • Hoe bepaal je financiële, commerciële, organisatorische en persoonlijke doelstellingen?
  • Hoe onderscheid je de verschillende doelgroepsegmenten en hoe breng je ze gedetailleerd in kaart in je marketingplan?
  • Hoe detecteer je je eigen sterkten en zwakten en vertaal je ze naar onderscheidende voordelen die je marketingplan versterken?
  • Hoe bepaal en beheer je een marketingbudget?
  • Wat is de rol van project management binnen de marketingafdeling, en hoe vertaalt zich dit naar een begrijpelijk marketingplan?
  • Hoe verloopt de bijzondere interactie tussen projecten, taken, planning en budget binnen een marketingplan?

Namiddag

  • Hoe schrijf je een digitale marketing strategie? (website, SEO/SEA, social media, e-mail marketing, mobile marketing, …)
  • Welke digitale tools kunnen je helpen bij de implementatie van je marketingplan? (analytics, automation, …)
  • Hoe speel je - via een strategische en planmatige aanpak - in op het groeiend belang van customer experience?
  • Hoe stel je een planning, timing en budget op voor alle gekozen acties?
  • Wat is de beste manier om resultaten te meten en analyseren?
  • Waarom hoort een resultaten-dashboard in elk marketingplan thuis?

Docent(en)

Peter Desmyttere

Peter Desmyttere is binnen zijn eigen marketingadviesbureau gespecialiseerd in het adviseren en begeleiden van ondernemingen op vlak van marketing en communicatie. Hij geeft strategisch marketingadvies, schrijft marketingplannen en coacht klanten bij de implementatie van hun marketingplan. Hij is ook één van de oprichters van het internetmarketingbureau E-ON uit Gent en van de internetschool INTAC.

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

8,2/10

Score docent(en):

8,6/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven