Doelstellingen

De consument gebruikt steeds meer digitale kanalen. Elke marketeer ervaart vandaag dan ook de noodzaak om hier op in te spelen. Maar als de vraag komt om een multichannel campagne uit te werken of een strategie waarin - naast de traditionele offline communicatiekanalen - ook digitale kanalen verwerkt zijn, lijkt dit niet zo’n eenvoudige opdracht. Om een optimale customer journey te bieden moeten de verschillende kanalen namelijk effectief gemanaged én op elkaar afgestemd worden.

Gericht aan de slag

In deze hands-on training gaan we gericht aan de slag:

  1. Hoe breng je je customer journey in kaart en welke kanalen gebruikt jouw consument?

  2. Hoe bepaal je jouw belangrijkste doelstellingen en daaraan gekoppelde KPI’s & targets ahv een handige scrorecard per kanaal?

  3. Hoe stel je een multichannel-mediaplan op?

  4. Waar moet ik rekening mee houden in mijn briefing naar een creatief- of mediabureau?

  5. Hoe en wat rapporteer ik naar mijn stakeholders?

  6. Wat haal ik uit de resultaten en hoe neem ik dit mee naar de volgende campagne(s)?

Bestemd voor

Deze training richt zich naar iedereen die externe communicatiecampagnes opzet, zoals:

  • marketing managers
  • (digitale) marketeers
  • (digitale) marketing assistants
  • productmanagers
  • communicatie medewerkers

Programma

1. Customer Journey

  • Via welke kanalen bereik je jouw doelgroep?

2. Multi-channel scorecard

  • Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van mijn campagne of jaarplan?
  • Welke KPI's en targets zijn hieraan gekoppeld?
  • Scorecard templates

3. Multi-channel mediaplan

A. Welke kanalen moet ik inzetten om mijn doelstellingen zo optimaal mogelijk te behalen?

De ideale mix:

  • Digital als onderdeel van een multichannel aanpak
  • Terminologie offline en online
  • Juiste keuze van kanaal per doelstelling
  • Actuele en gangbare voorbeelden van multichannel/digitale campagnes

B. Budget(her)verdeling

C. Proces

4. Multichannel briefing

  • Creatief luik: met welke technische specificaties moet ik rekening houden?
  • Medialuik: welke info heeft mijn eventuele mediapartner zeker nodig?

5. Multi-channel dashboarding (gebaseerd op scorecard)

  • Hoe en wat rapporteren naar mijn verschillende stakeholders?
  • Voorbeelden van rapporteringen

6. Multi-channel analyse

  • Welke insights haal ik uit mijn resultaten?
  • Hoe neem ik dit mee naar een volgende campagne?

Docent(en)

cr-01804409

Elly Cools

Elly Cools koos al vroeg voor de digital highway: eerst bij Belgacom en later bij iProspect waar ze als account manager de echte digitale marketingknepen van het vak leerde. In 2007 maakte ze de overstap naar Roularta Media Group waar ze als Online Marketing Manager werkte voor DataNews.be en Knack.be. Daarnaast legde ze zich toe op websitelanceringen, e-mailoptimalisatie en de digital media strategie voor de lancering van het jobplatform Vlanjobs. Sinds 2011 is Elly freelance digitaal strateeg voor klanten als Colruyt Group, Lamifil, Wolters Kluwer Belgium, ... Haar focus ligt op digitale transformatie, optimalisatie van sites, e-mail, social media, en de bijhorende analytics, databasemarketing en marketing automation.

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Deze training gaat niet in op de diverse offline kanalen, het uitwerken van een creatief concept of doorgedreven google analytics. Voor deze onderwerpen verwijzen we u graag naar het volledige marketingaanbod op onze website.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven