In deze woelige tijden is de marketingaanpak van een organisatie belangrijker dan ooit. Een organisatie met een sterke marketing(strategie) zal immers slimmer, sneller en efficiënter inspelen op de behoeften van de (potentiële) klanten dan de concurrentie. Het succes hangt dus in grote mate af van de marketingactiviteiten.

Ongetwijfeld kunt u voor uw organisatie het antwoord formuleren op volgende prangende marketingvragen:

  • Hoe bepaalt u uw marketingobjectieven?
  • Welke zijn voor u de succesvolle marketingstrategieën?
  • Hoe stuurt u het marketingplanningsproces optimaal aan?
  • Hoe komt u tot een correcte marktsegmentatie?
  • Hoe stelt u een sterkte-zwakteanalyse op voor uw product/dienst?

Of blijft u nog altijd geprikkeld door deze vragen? De opleiding ‘Advanced Marketing’ zorgt ervoor dat u uw marketingkennis verder aanscherpt om een succesvol marketingbeleid te voeren. En dat u de marketingtechnieken en -begrippen ook correct kunt gebruiken.

Doelstellingen

Wanneer u al beschikt over een basis in marketing, biedt deze opleiding een verdere uitdieping. Tijdens deze driedaagse opleiding krijgt u een grondig zicht op de actuele marketingwereld. De belangrijkste concepten en de nieuwste trends binnen marketing komen uitgebreid aan bod. U krijgt tools aangereikt om een analyse te maken van uw eigen situatie en u krijgt concrete tips waarmee u onmiddellijk aan de slag kunt. Bovendien illustreren we dit alles aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden.

Uw docent, Pol Vanaerde, heeft een jarenlange ervaring opgebouwd als consultant in marketing en in het maken van de juiste strategische keuzes. Hij kiest voor een concrete en realistische aanpak. De verschillende marketingconcepten toetst hij ook voortdurend aan de dagelijkse praktijk. Veel oefeningen, interactie en leermomenten gekoppeld aan constructieve feedback.

Pluspunten

Als marketeer kent de docent zowel de markt van b2b, b2c als services. Hij illustreert de theoretische concepten voortdurend aan de hand van reële praktijkvoorbeelden.

Uw resultaten

Tien concrete resultaten na deze 3-daagse opleiding

  1. U hebt inzicht in het marketingproces en de marketingorganisatie.

  2. U kunt het planningsproces optimaal sturen.

  3. U kent het belang van een goede marktanalyse en degelijk marktonderzoek.

  4. U leert hoe u een micro- en macro-omgevingsanalyse aanpakt.

  5. U kent het afnemersgedrag in consumermarkets en industrial markets.

  6. U kent de typische kenmerken van marktsegmentatie en positionering.

  7. U weet hoe de objectieven en de bijhorende marketingstrategie worden vastgelegd.

  8. U begrijpt de verschillende beleidsvormen betreffende product, merken, prijs, distributie en communicatie.

  9. U leert wat het belang is van serviceverlening.

  10. U weet hoe u New Product Development kunt stimuleren.

Bestemd voor

Voor iedereen die zijn (basis)kennis van marketing wil verdiepen:

  • marketeers
  • marketingassistenten
  • product- en brandmanagers
  • mediaplanners en buyers
  • communicatiemanagers
  • communicatiespecialisten
  • customer service managers
  • salesmanagers
  • accountmanagers
  • consultants
"

De sterkte is vooral de docent. Hij brengt zijn ruime ervaring over op een heel aangename manier.

"
Jessica Van Aerschot, commercieel verantwoordelijke, Acerta Consult
"

De opleiding is zeer praktisch en logisch opgebouwd. Volop doorspekt met bruikbare praktijkvoorbeelden. De stijl van doceren is interactief. Er worden vlot zijsprongen gemaakt naar aanverwante onderwerpen bij vragen van de cursisten. Een aanrader voor elkeen die de eerste stappen in marketing heeft gezet of zelfs al wat meer ervaren is.

"
Steve Devoldere, manager productdevelopment, HDP & Arista Services
"

Goede theoretische onderbouw, maar vooral zeer concreet, praktisch toepasbaar. En dat bovendien op een heel boeiende manier gebracht, ondersteund met goede documentatie die je achteraf makkelijk terug kan doornemen. Wat mij betreft een absolute aanrader.

"
Ria Merckx, directeur, WKB Belgium
"

Deze cursus vertelt je waar het echt om gaat. Je denkt het te weten, maar dan besef je dat je het eigenlijk (nog) niet weet.

"
Sven Van Santvliet, salesmanager, Kempar nv
"

Boeiende opleiding die veel verder gaat dan de theorie! Aangenaam toegelicht door Pol Vanaerde met leerrijke cases.

"
Pascale Cox, marketingmanager, Inter Partner Assistance

Programma

Deel 1 - Marketing op de agenda van uw management?

  • De kern van marketing 'revised'
  • Staat marketing op de agenda van úw management?
  • 12 manieren om terug op de managementagenda te komen
  • Hoe staat u ervoor? Wat zijn uw belangrijkste taken als marketeer?

Deel 2 - Marketingplanning als sleutelrol

  • Waarom zou u plannen?
  • Wat bemoeilijkt het plannen?
  • De belangrijkste valkuilen
  • Er zijn plannen en plannen ...
    • actieplannen zijn nog geen marketingplannen
    • planning moet evolueren: beyond budgetting
    • plaats van het marketingplan binnen de planningscyclus van de onderneming
  • Het planningsproces
    • wie is verantwoordelijk voor het plan?
    • wat is een 'goed' plan?
    • wat is het ideale planningsproces? Praktisch en chronologisch
    • implementatieregels
    • wat als productplannen elkaar overlappen?

Deel 3 - Marketing in actie

1. Ken uw markt

  • What business are you really in? Myopiagevaar!

2. Inzicht in uw macro-omgeving

  • DEPESTL-analyse leidend tot O/T matrix
  • Wat ruist er vandaag in het struikgewas?
  • De klant verandert: impact van de digital natives

3. Inzicht in klanten en hun keuzegedrag

  • Inzicht in de behoeftestructuur
    • wat betekenen producten écht voor de klant?
    • van naked naar augmented product
    • van inzicht in betekenis over specs naar delight
    • vermijden van de 'great technology-bad idea-trap'
    • oefeningen: vakantiepark, bioscoop, servicestations, breakfastdrinks, ...
  • Inzicht in consumentengedrag
    • de impact op ons marketingbeleid
    • leidt tevredenheid tot klantentrouw?
    • is retentie belangrijker dan klantentrouw?
    • inzicht in de componenten van klantenretentie
  • Inzicht in industrieel koopgedrag
    • case: Buro International
  • The customer value circle

4. Inzicht in de marktsegmentatie

  • Segmenteren in b2c markten
  • Inzicht in psychodynamisch model
  • Segmenteren in b2b markten

5. Micro-omgevingsanalyse

  • Model van Porter
  • Eigen sterkte-zwakteanalyse
  • Product- en marketreviews
  • Confrontatiematrix tussen S/W en O/T

6. Servicesmanagement

  • Wat maakt services uniek?
  • Lessen uit 20 jaar services
  • De bouwstenen van excellente serviceconcepten
  • De 4 servicestrategieën toegelicht
  • De consequenties van het niet-kiezen

7. Marketingobjectieven en -strategie

  • Van bedrijfsobjectieven naar marketingobjectieven en -acties: de strategiematrix

8. Generieke marketingstrategieën

  • Vergeet Porter
  • Ansoffmatrix
  • Generieke concurrentiestrategieën
  • Portfolioanalyse

9. Product- en merkenbeleid

  • Value Mapping: inzicht in de waardecomponenten voor de klant
  • Merken: wat is een sterk merk?
  • Welke elementen bepalen een merkperceptie?
  • Moet u wel merken?
  • Evolutie in private labels
  • Welke merkpositie en -toepassing kiezen?
  • Merkstretching: doen of laten?
  • PLC en adoptiecurve: wat kunt u ermee?

10. New Product Development

  • Het dilemma
  • Innoveren: gevaarlijke must do
  • Keuze van de innovatiestrategie
  • Het innovatieproces: stagegate model van Cooper

11. Pricing

  • De factoren die de prijs bepalen
  • De impact van de prijs
  • Waarom staat u onder prijsdruk? De meest gehoorde redenen
  • Prijszettingsmethodes

12. Communicatie

  • De 5 vragen voor een effectieve communicatie
  • Hoe de effectiviteit meten?
  • De werking van promoties

13. Marketingbudgetten en financieel boorddocument

14. Literatuurlijst

Docent(en)

cr-00002767

Pol Vanaerde

Pol Vanaerde is senior consultant met een sterke, internationale, track record in market(ing) strategy, product management en pricing projecten in B2B als B2B2C markten bij VanaerdeConsulting - een team van market strategy+pricing consultants. Hij was eerder verantwoordelijk voor de Europese lancering van het merk Alpro en verkozen tot eerste product manager van het jaar in België. Hij werkte als European Marketing Manager voor Mc.Bride (private labels) en Conoco US. Product Management, Market(ing) Strategy en Pricing/Monetization waren steeds sleutelverantwoordelijkheden. Pol is ook initiator en voorzitter van het European Pricing Platform, een membership organisatie van pricing & monetization managers. Daarnaast is hij een ervaren trainer en coach in diverse (internationale) product management, market(ing) strategy en pricing programma's voor oa EPP, Kluwer Opleidingen, Antwerp Management School (B), Esade (ESP), Stockholm School of Economics (S) en in talrijke in-company programma's.

Praktische informatie

Prijs: 1 820 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Score docent(en):

9,3/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Abonnees op 'Tijdschrift voor Marketing' krijgen 10 % korting.

Drie maanden lang gratis abonnement op de publicaties van Media Marketing (digitaal & papier)

mediamarketing

Inschrijven