Analytics en metrics staan vandaag hoog op de agenda bij marketeers. Niet alleen om te weten hoe klanten en prospects zich gedragen doorheen de customer journey. Maar ook om de ROI van hun acties en initiatieven hard te kunnen maken. Maar net daar knelt het schoentje: hoe koppelt u de overload aan verkregen data aan de juiste strategische marketinginitiatieven?

Gericht aan de slag

In deze hands-on training 'Marketing metrics, analytics & dashboards' reiken we u de tools, technieken en inzichten aan waarmee u in 3 stappen een heldere aanpak voor uw analytics uitwerkt:

  1. Tactics: Bepaal de doelstellingen en ontwerp uw scorecard.

  2. Metrics: Weet wat en hoe u meet !

  3. Reporting & analysis: Hoe verwerkt u de metrics in duidelijke rapporten en dashboards?

Doorheen de 3 stappen staat analyse van de data centraal: wat vertellen de cijfers? En hoe interpreteren we de resultaten om campagnes of websites bij te sturen.

Bestemd voor

  • marketing managers
  • (digitale) marketeers
  • (digitale) marketing assistants
  • campaign managers
  • (digital/data/BI) analisten
  • communicatiemedewerkers

Programma

1. Tactics

A. Webanalytics versus campaign analytics

B. De scorecard

1. Wat & waarom?

2. Elementen

  • Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van uw campagne/programma/jaarplan/website?
  • Welke KPI's en targets zijn hieraan gekoppeld?
  • Welke metrics moet u gaan meten in de customer journey op basis van het "See-Think-Do" model?

3. Welke extra dimensies moeten ook onder de loep worden genomen & waarom?

4. Praktische oefening

2. Metrics

A. Implementatieplan

1. Algemeen

  • Wat & waarom?
  • Welke zijn mijn tracking vereisten?
  • Praktische oefening

2. Welke data points moet u identificeren?

  • E-commerce data points
  • User behavior data points

3. Een Tag Manager?

  • Wat?
  • Waarom?
  • Hoe creëer & configureert u uw Tag Manager? (voorbeeld van Google Tag Manager)
  • Praktische oefening

4. Een DataLayer?

  • Wat?
  • Waarom?
  • Hoe configureren?

5. Hoe test u of alles werkt?

  • Google Tag Manager
  • Analytics
  • Website/landing pages

B. Wie doet wat?

  • Rollen & verantwoordelijkheden

3. Reporting

A. Welke insights haalt u uit uw resultaten?

  • Reporting vs dashboarding vs analysis

B. Reporting/dashboarding & analyse obv uw scorecard

  • Hoe en wat rapporteren naar uw verschillende stakeholders?
  • Webanalytics: reporting/dashboarding & analyse obv scorecard
  • Campaign analytics: meten en optimaliseren van de effectiviteit van de campagne tov beoogde target
  • Voorbeelden en praktische oefening
  • Channel/3rd party analytics: tools

C. Kanaalspecifieke reporting/dashboarding & analyse obv uw scorecard

  • Hoe en wat rapporteren naar de verschillende stakeholders?
  • Voorbeelden en praktische oefening

Docent(en)

cr-01804409

Elly Cools

Elly Cools koos al vroeg voor de digital highway: eerst bij Belgacom en later bij iProspect waar ze als account manager de echte digitale marketingknepen van het vak leerde. In 2007 maakte ze de overstap naar Roularta Media Group waar ze als Online Marketing Manager werkte voor DataNews.be en Knack.be. Daarnaast legde ze zich toe op websitelanceringen, e-mailoptimalisatie en de digital media strategie voor de lancering van het jobplatform Vlanjobs. Sinds 2011 is Elly freelance digitaal strateeg voor klanten als Colruyt Group, Lamifil, Wolters Kluwer Belgium, ... Haar focus ligt op digitale transformatie, optimalisatie van sites, e-mail, social media, en de bijhorende analytics, databasemarketing en marketing automation.

cr-01838095

Olivier Baudoux

Olivier Baudoux is Web Analytics Expert, developer bij Knewledge. Hij begeleidt klanten bij de implementatie van advanced Google Analytics, met of zonder GTM. Daarnaast werkt hij voornamelijk op data quality optimalisatie. Dankzij zijn achtergrond in web development en online media kan hij snel en accuraat de brug maken tussen marketeers, IT en web development.

cr-01838171

Wouter Schikhof

Wouter Schikhof is country manager voor Knewledge, een Digital Performance Marketing Agency. Hij is een geboren Nederlander die zijn hart verloor aan Belgie. Sinds 2004 is hij actief in online marketing. Zijn specialisatie ligt in de ontwikkeling van digitale media strategieën.

Praktische informatie

Prijs: 1 775 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven