Dankzij data analytics kunnen marketeers hun klanten vandaag beter begrijpen en op een gerichte manier acties ondernemen. In deze tweedaagse 'Data analytics voor marketeers' krijgt u inzicht in de analytische methodologieën en technieken om met uw data aan de slag te gaan en het rendement van uw marketinginspanningen te verhogen. Naast een overzicht van het data analyse landschap, zoomt u ook in op wat dit nu specifiek betekent in marketing en krijgt u tal van praktische voorbeelden van segmentation, profiling, churn prediction, market basket analysis, …

Aan de slag met data analyse

De gebruikte methodes in deze cursus zijn software onafhankelijk. Maar voor de oefeningen en demo’s zal gebruik gemaakt worden van het programma R en de gebruiksvriendelijke interface Rattle. R is een data analyse programma uit de open source gemeenschap. U kan het kosteloos en vrij gebruiken onder de GNU licentie.

Voor deze opleiding moet u uw eigen laptop meebrengen.

Bestemd voor

  • professionals in marketing of IT
  • iedereen die met klantenbeleving en/of klantendata in aanraking komt en zich wil verdiepen in de uitgebreide mogelijkheden van marketing analytics

Voorkennis: een zekere affiniteit met kwantitatieve analyse is aangewezen.

"

Dit is gewoon een heel sterke opleiding, en zeker iets om op verder te bouwen.

"
Klaas Luyckx, Communication & Marketing Specialist, Ecowater Systems Europe
"

De opleiding, docente en cursusmateriaal, het klopte allemaal. Expertise die ook nog eens actionable insights opleverde. Aan te raden aan iedereen die dieper in de data wil duiken, welk niveau dan ook.

"
Tom Matheussen, marketinganalist, Argenta Spaarbank

Programma

Setting the scene

  • Inleiding tot marketing en evoluties in het marketing domein
  • Analytics: vanwaar de hype?
  • Waarde van analytics in marketing

Analytics in het algemeen

  • Overzicht van het hedendaags data landschap
  • Kadering in de bredere context van Information Management
  • Beschikbare software en tools voor analytics
  • Andere marketing concepten en tools die steunen op analytics (vb. Campaign Management, Customer Experience Platform, ...)

Methodologieën en technieken

  • Inleiding tot R en de analytics cyclus
  • Data exploratie en transformatie
  • Predictieve modellering: Churn Predictie, Targeted Marketing, …
  • Descriptieve modellering: Klantensegmentatie en Profiling, Market Basket Analysis, …
  • Process mining
  • Advanced topics: Social Network Analysis, Sentiment Analysis, …

Concreet stappenplan

  • Hoe begint u concreet met het toepassen van marketing analytics in uw organisatie?
  • Welke domeinen binnen marketing kunt u identificeren waarin analytics een meerwaarde kan bieden (vb. direct marketing, next best offer)?
  • Hoe gebruikt u de resultaten van de analyse in deze domeinen?
  • Hoe creëert u betrokkenheid van managers?
  • Hoe kunt u uw data verrijken met externe data?

Docent(en)

cr-01828413

Davy Sannen

Davy Sannen studeerde af als Licentiaat Informatica in 2004 en als Master of Artificial Intelligence in 2005. Hij startte zijn professionele carrière als onderzoeker aan de KU Leuven. Hij behaalde zijn doctoraat in de Ingenieurswetenschappen (specialisatie data mining) in 2010 en ging nadien verder met meer toegepast onderzoek binnen dit domein. Davy ging daarna aan de slag als business consultant, met een focus op de implementatie van geavanceerde plannings- en forecastingapplicaties. Sinds 2014 is hij senior consultant bij AE, in de rol van data scientist. In deze rol voert hij analytics projecten uit bij klanten om meer inzichten te halen uit de beschikbare data of om de operationele efficiëntie te verbeteren.

Praktische informatie

Prijs: 1 430 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Tijdens deze cursus wordt vooral gekeken naar data die intern aanwezig en beschikbaar is in het bedrijf. Deze cursus gaat niet in op analyse van webdata vb SEO, Google Analytics, ...

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven