Uw bedrijf heeft de switch gemaakt naar content marketing: u publiceert regelmatig op de blog, deelt artikels via social media en verspreidt tips of whitepapers via emailnieuwsbrieven. Maar tot welke strategische doelstellingen dragen deze inspanningen bij? En worden deze doelstellingen ook effectief gerealiseerd? Tijd voor een grondige aanpak van uw contentstrategie.

Contentstrategie versus contentmarketing

Contentstrategie is niet hetzelfde als contentmarketing. Terwijl de content marketeer bij de start van de creatie zich over de ‘waarom-vraag’ buigt - waarom gaan we deze content produceren, welke doelen willen we bereiken - staat de contentstrateeg eerder stil bij de vraag: “hoe komt die content tot stand, in welke vorm en structuur? Wie staat in voor contentcreatie, het onderhoud en beheer van de flows en opvolging?”. En hoe draagt de content bij tot de realisatie van de business goals.

Doelstellingen

Beheer efficiënte en relevante content & meet resultaten

Dankzij praktische en tactische afspraken in het kader van uw contentstrategie zorgt u voor een vlot verloop van de contentcreatie, planning, onderhoud en beheer.

In deze cursus gaan we aan de slag als contentstrategen en buigen we ons over vragen als:

  • Hoe voer ik een content audit uit? En waarom is dit belangrijk?
  • Hoe maak ik een core messaging statement?
  • Hoe breng ik contentplannen in de praktijk?
  • Hoe stuur ik content bij, zonder af te wijken van de strategie?

Pluspunten

Na dag één kunt u de aanzet van uw 'messaging statement' en 'tone & voice' bezorgen aan de docente die u feedback geeft en suggesties doet naar optimalisatie. Op dag twee werkt u hierop verder in groep en bespreekt u in grote lijnen uw contentplannen.

Bestemd voor

  • (content) marketeers
  • community managers
  • communicatie professionals
  • brand managers
  • redacteurs

Programma

Dag I: Contentstrategie versus contentmarketing

A. 4 fasen van contentstrategie

  • Onderzoek en analyse
  • Kiezen en plannen
  • Creatie en vormgeving
  • Beheer

B. Onderzoek en analyse

  • Content audit uit: kwalitatief versus kwantitatief
  • Belang, aandachtspunten en rapportering
  • Audit versus inventaris

C. Kiezen en plannen

  • Keuze van onderwerpen en opstelling van een core messaging statement
  • Communicatiekanalen, stijlgids
  • Contentbeheer, -onderhoud en vorm (templates)
  • Teamsamenstelling, -noden en rolbepaling
  • Taxonomie en metadata

D. Creatie en vormgeving

  • Copywriting
  • In de praktijk: workflows en tone & voice
  • Redactiemeetings
  • Realisatie en uitvoering van contentplannen

E. Beheer

  • Input content, SEO in de praktijk
  • Testen, metrics en follow-up van resultaten
  • Aanpassen en wijzigingen van uw strategie ifv de resultaten
  • Het praktisch gebruik van tools zoals stijlgids, templates, contentplannen, messaging statement

Dag II: Bespreking van het contentplan

Tijdens de terugkomdag bespreken we de voortgang van het contentplan en hoe u de vertaalslag maakt van uw 'messaging statement' naar praktische briefings voor copywriters, webdesigners, ...

Docent(en)

Zoé De Veseleer

Zoé De Veseleer, content strategy en copywriting, We Love Content / PUNT

Praktische informatie

Prijs: 1 430 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

De training Content marketing is een perfecte aanvulling op deze training. Daar gaat verder aan de slag met contentcreatie en hoe u hiermee werkt aan loyalty, retentie, acquisitie, sales, ...

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven