Doelstellingen

U organiseert regelmatig een opendeurdag, een congres, een personeelsfeest of een ander evenement? Dan wilt u niet alleen dat alles tot in de puntjes in orde is, maar ook dat het project binnen het vooropgestelde budget valt en dat u slaagt in uw opzet.

De opleiding 'Organisatie van evenementen' geeft u heel wat inspiratie:

  • Hoe vindt u uw weg in het evenementenlandschap? Welke zijn de grote en goede bureaus? En wat doet u beter zelf?
  • Hoe belangrijk is budgettaire transparantie? Wat zijn pitches en hoe verlopen ze? Hoe antwoordt u op een briefing?
  • Hoe verloopt het volledige organisatieproces van een evenement? Wie zijn uw partners? Zijn er 'regeltjes' die u kunnen helpen?
  • Wat leert een kritische blik op de wereld van evenementiële marketing u?
  • Welke best practices leert u van 3 experten uit de catering- en technische branche?
  • Wat zijn de mogelijkheden, zowel voor kleine als voor grote budgetten?

Pluspunten

  • De docent heeft een schat aan ervaring, die hij graag met u deelt en dit zonder zichzelf te promoten.
  • 3 gastsprekers - een technicus, maître de cérémonie en specialist decoratie delen hun do's-and-don'ts.
  • U krijgt persoonlijke feedback op uw eigen evenementen.
  • Een waaier aan casestudies biedt u voldoende inspiratie voor uw volgende events.
  • Voldoende tijd voor interactie en gezamenlijke brainstormingsessies ondersteunen uw toekomstige projecten.
  • De documentatie bevat theoretische achtergrondinformatie en praktische checklists waar u achteraf nog regelmatig naar kunt teruggrijpen.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich tot iedereen die instaat voor het organiseren van grote en kleine evenementen:

  • communicatieverantwoordelijken
  • communicatiemedewerkers
  • pr-verantwoordelijken
  • office managers
  • management assistants
  • (directie)secretaresses
  • human resources managers en medewerkers
"

De opleiding is zeer praktijkgericht en de gastsprekers die hun expertise uitleggen vormen echt een pluspunt. Jo is ook een uitstekende docent. Er is geen enkel moment in de dag waar ik de aandacht verloor. Hij heeft veel ervaring op het vlak van events en op die manier krijg je heel wat voorbeelden uit de praktijk.

"
Julie Drouguet, communicatie- en PR-medewerker, Instituut voor Bedrijfsjuristen
"

Om te weten te komen hoe het in het evenementenland reilt en zeilt is deze cursus een must. De sterke punten liggen bij de docent, die een pak ervaring heeft in dit evenementenwereldje.

"
Marc Heyvaert, exhibition & promotions manager, SABCA
"

Een uitermate boeiende opleiding die gegeven werd met véél enthousiasme en cases die echt 'het leven zoals het is' benadrukte. Zelfs al zit je jaren in de branche is dit toch een aanrader!

"
Katty Plevoets, adviseur communicatie, Aquafin
"

Handige, praktijkgerichte opleiding, gegeven door een docent met ervaring ter zake.

"
Maartje Jansen, deskundige communicatie, Stadsbestuur Antwerpen
"

Dit is een zeer boeiende opleiding vol nuttige tips and tricks. Een plezier om naar te luisteren.

"
Wanja Vermeulen, directiesecretaresse, Gamma België

Programma

1. Een evenement is geen doel maar een middel

  • Voor welke soort acties organiseert u best een evenement?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van een evenement t.o.v. andere communicatiemiddelen?
  • Wat is het belang van een goede briefing?
  • Welke criteria zijn er relevant bij het kiezen van een locatie?
  • Welke zijn de actuele trends in events?

2. Budgettering: hoeveel mag het kosten?

  • Wat bepaalt het prijskaartje per budgetpost?
  • Met welke (onvoorziene) kostenposten moet u rekening houden?
  • Hoe bevordert u de leesbaarheid en de functionaliteit van het budget?
  • Welke fees mogen organisatiebureaus aanrekenen?

3. Wie doet wat?

  • Wat kunt u als opdrachtgever beter zelf doen?
  • Op welke leveranciers kunt u een beroep doen?
  • Welke meerwaarde hebben organisatiebureaus?
  • Hoe geeft u een strategische briefing?
  • Hoe stelt u een praktisch draaiboek samen?

4. Interessant om weten!

  • Hoe weeft u de rode draad door uw evenement?
  • Welke creativiteitstechnieken gebruikt u tijdens een brainstorming?
  • Wat is het belang van efficiënt gastenbeheer?
  • Hoe beïnvloedt u de veiligheid tijdens een evenement?
  • Hoe berekent u de vereiste oppervlakte per persoon?
  • Hoe bepaalt u de schermgrootte?

5. Praktijkoefening

  • Aan de hand van praktische voorbeelden verneemt u hoe het niet moet.

6. Events van A tot Z: bent u niets vergeten?

  • U krijgt een aantal checklists die ervoor zorgen dat u in de toekomst niets meer vergeet.

7. Een verwittigd man is er twee waard

  • Wat kan er allemaal misgaan?
  • Hoe kunt u deze risico's vooraf tot een minimum beperken?
  • Waarom spreken we over een verzekering op maat?

8. Geef uw ogen de kost: cases

  • Uit een waaier aan cases krijgt u voorbeelden mee die u ongetwijfeld zullen inspireren tijdens de voorbereiding van uw volgend evenement.

Afhankelijk van het profiel van de ingeschreven kandidaten zullen wij de nadruk in onze opleiding verleggen, zodat de informatie die u krijgt zo relevant mogelijk is voor uw dagelijks gebruik.

Docent(en)

Jo De Bruyn

Jo De Bruyn is succesvolle organisator van geslaagde evenementen. Als oprichter en zaakvoerder van het actiecommunicatiebureau In Concreto, organiseerde Jo De Bruyn de afgelopen twintig jaar evenementen voor de meest diverse klanten - van multinationals tot eenmansbedrijven. Hij deelt graag de finesses van het vak met u.

Praktische informatie

Prijs: 1 395 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Score docent(en):

9,2/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van 'BViC (Belgische Vereniging voor interne Communicatie)' krijgen 10 % korting.

Inschrijven