Welke stadia doorloopt een grafisch productieproces? En hoe kunt u de tijdsplanning van uw drukwerk perfect inschatten? Een goede samenwerking met uw drukker is in dit proces zeer welkom! Deze sessie toont u een systematisch overzicht van de technieken en de stadia van het prepress-, druk- en afwerkingproces, met aandacht voor de allernieuwste technieken en toepassingen. Zo weet u perfect wat u wel en niet mag verwachten van uw drukker.

Uw resultaten

  • U beschikt over een bredere kennis van de technieken, toepassingen en stadia van het grafische productieproces.
  • U leert de tijdsplanning van uw drukwerk perfect inschatten.
  • U hebt alle troeven in huis voor een optimale communicatie en samenwerking met uw drukker.

Bestemd voor

U bent niet grafisch geschoold maar werkt beroepsmatig samen met grafische bedrijven als coördinator van bedrijfspublicaties, inkoper van drukwerk of drukwerkbegeleider.

"

De materie wordt zeer helder en duidelijk gebracht. De lesgever houdt rekening met het niveau van de verschillende deelnemers en er zijn voldoende mogelijkheden tot interactie. Wat mij betreft is dit een geslaagde opleiding. Hoewel er heel veel informatie op één dag meegegeven moet worden. Maar toch, zeer bruikbare opleiding.

"
Annick Hus, deskundige communicatie en media, Vlaamse Gemeenschapscommissie
"

De passie van de docent straalt af op gehele cursus.

"
Geert Pauwels, project coordinator, Mars Belgium
"

De opleiding heeft praktisch al mijn vragen beantwoord die ik op voorhand had. Het was voor mijn sector een hele nuttige opleiding die me een heel eind verder zal helpen bij het bestellen van drukwerk. De docent is een echte expert in het vak. Iedereen kon met zijn of haar vragen terecht bij de docent.

"
Eef Plaetinck, account executive, Sepia
"

Deze cursus is een mix tussen praktijk gerichte informatie, gekoppeld aan de theoretische waarden zodat een 'buitenstaander' weet hoe de grafische markt te werk gaat.

"
Laurent Heesterbeek, area sales manager Benelux, Arjowiggins Graphic / Agena
"

De expertise en ervaring van de trainer is zeker een troef!

"
Fabienne Delvaux, dienstchef sales, Symeta

Programma

1. Inleiding en trends in de sector: hoe ziet een modern grafimediabedrijf eruit?

2. Kleur

  • Kleur van scherm tot druk, kleurkwaliteit, quadri, PMS, kleurenproeven

3. Beeldresolutie

  • Rasteren, puntaangroei, moiré, pixels, beeldkwaliteit

4. Prepress

  • Van aanleveren van documenten tot goed voor druk proef

5. Overzicht van de druktechnieken en hun toepassingen

  • Hoogdruk, flexo, offset, diepdruk, zeefdruk, digitaal drukken, grootformaat printen

6. Afwerken en veredelen van drukwerk: mogelijkheden en toepassingen

  • Binden, brocheren en andere speciale toepassingen
  • Foliedrukken, blinddrukken, rillen, vernissen, lakken

7. Papier

  • Papiersoorten en -eigenschappen, papierkeuze, invloed op drukkwaliteit

8. Hoe een prijsofferte aan een drukker opstellen

Docent(en)

Marc Mombaerts

Marc Mombaerts is docent grafische communicatie en presentatievaardigheden aan de Arteveldehogeschool in Gent, opleiding Communicatiebeheer. Hij is ook consulent voor de grafische sector en gerechtsexpert bij grafische geschillen.

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

U krijgt een korting van 10 % op het totaalbedrag als u inschrijft voor minstens 2 van de 3 grafische opleidingen: Grafische vormgeving, Grafische productie of Grafische kwaliteit. Een niet te missen voordeel! De opleiding 'Grafische productie' is al meer dan 20 jaar een vaste waarde in ons opleidingsaanbod!

Documentatie:

Uitgebreid illustratiemateriaal staat centraal in deze opleiding. Alle drukprocedés krijgt u te zien aan de hand van concrete drukvoorbeelden. En verder: kleurproeven en stalen van tal van papiersoorten. Voor elke deelnemer ligt bovendien het boek ‘GVD - een praktische gids voor grafische communicatie en technieken’ klaar (winkelwaarde 50 euro).

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven