E-mailmarketing behoort tot de absolute top als het aankomt op return on investment. E-mail is hét instrument om uw doelgroep te informeren, klantrelaties te versterken en lezers tot actie te verleiden. Nochtans verwaarlozen veel organisaties deze vorm van communicatie of gebruiken ze het kanaal verkeerd: ze sturen hun nieuwsbrieven onregelmatig uit of vertellen er zaken in die geen enkele abonnee interesseert. Als gevolg krijgen ze niet de respons die ze willen en blijft de ROI beneden alle verwachtingen. Maar dat ligt dus niet aan het medium!

Doelstellingen

In deze training leert u aan de hand van voorbeelden, oefeningen en cases hoe u ervoor kunt zorgen dat uw e-mailcampagnes en -nieuwsbrieven geopend en gelezen worden. U leert hoe u uw doelgroepen het best segmenteert, welk type content het meest aanspreekt en wat de elementen zijn van een goede e-mailcampagne.

E-coaching: extra troef

Tot 2 maand na de workshop krijgt u de kans om een e-mailcampagne of nieuwsbrief door te mailen naar de docente. Zij geeft u telefonisch feedback op maat. Een unieke opportuniteit om uw campagnes op punt te stellen!

Pluspunten

  • De deelnemers mogen vooraf een voorbeeld van een eigen e-mailcampagne of nieuwsbrief opsturen aan de docente. Deze worden tijdens de opleiding besproken.
  • Uw docent verzorgde jarenlang zelf e-mailcampagnes en -nieuwsbrieven en deelt met u wat werkt en niet werkt.
  • Valkuilen, oplossingen, tips en tricks komen uitgebreid aan bod.
  • U gaat naar huis met een stappenplan voor uw e-mailmarketingstrategie.
  • U ontdekt tools die u helpen om efficiënter aan e-mailmarketing te doen.
  • Dankzij e-coaching krijgt tot 2 maand na de opleiding individuele feedback op één van uw e-mailcampagnes.

Uw resultaten

Na de opleiding kent u de antwoorden op volgende vragen:

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn e-mails geopend en gelezen worden?
  • Hoe verhoog ik de respons op mijn e-mailcampagnes?
  • Wat werkt wel en wat werkt niet op vlak van e-mail design en copywriting?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn e-mails niet tegengehouden worden door spamfilters?

Bestemd voor

Iedereen die zijn (basis)kennis in e-mailmarketing wil verbreden.

  • marketingverantwoordelijken
  • communicatiespecialisten
  • marketingassistenten
  • zaakvoerders

Er is geen voorkennis vereist om de cursus te volgen.

"

Bruikbare praktische tips,tricks en oefeningen. Ik doe al 2 jaar e-mailcampagnes maar het is goed dat de aandacht nog even gevestigd wordt op de belangrijkste aandachtspunten en vernieuwingen binnen dit werkveld.

"
Pauline Holvoet, Trade & Retail marketeer, Dassy Europe
"

Een interessante opleiding waar alle punten van mailings aan bod komen, zowel het opstellen van de mailing als de implementatie in de marketingmix komen aan bod. De opleiding vond plaats in een kleine, interactieve groep en werd gegeven door een enthousiaste persoon die haar kennis op een leuke manier overbrengt. De tips zijn ook allemaal makkelijk in de praktijk om te zetten. Kortom, een opleiding die je zeker moet gevolgd hebben!

"
Katia Van Den Bogaert, marketing coördinator, Rombouts Koffie
"

De tips zijn zeer praktisch en makkelijk in de praktijk te brengen.

"
Ann Van Neer, Sales & Marketing Assistant, Helioscreen
"

Deze cursus behandelt alle belangrijke punten waar je rekening mee dient te houden bij het schrijven, opstellen, verzenden en beheren van nieuwsbrieven. Aan de hand van mooie voorbeelden leer je de do's en don'ts. Je krijgt veel interessante en direct toepasbare leerstof. Nooit gedacht op 1 dag zoveel bij te leren.

"
Kenny Stals, communicatieverantwoordelijke, Katholieke Hogeschool Limburg
"

Handige leidraad gekregen om de eigen nieuwsbrieven te evalueren en om te vormen tot performante communicatietools.

"
Jan Gommers, webmedewerker, Provinciebestuur Vlaams-Brabant

Programma

1. Inleiding

  • E-mailmarketing in de marketing mix
  • Waarvoor kunt u e-mailmarketing inzetten?
  • Wat zijn de huidige trends?
  • Hoe gaan consumenten om met e-mailnieuwsbrieven?

2. Strategie en planning

  • Wat zijn de onderdelen van een goede e-mailmarketingstrategie?
  • Welk soort e-mails gaat u versturen?
  • Hoe gaat u deze e-mails versturen?
  • Welke content werkt het best?
  • Hoe vaak kunt u uw doelgroep mailen?

3. Spamfilters

  • Waar letten spamfilters op?
  • Mag u woorden zoals 'gratis' gebruiken?

4. De anatomie van een succesvolle e-mailcampagne

  • Hoe worden e-mails gelezen?
  • Wat zet u in de afzender en het onderwerp?
  • Hoe zorgt u ervoor dat uw e-mails gelezen worden?
  • Wat is een goede landingspagina?
  • Do’s-and-don’ts voor design, copywriting en call to action
  • Best practices voor mobile devices

5. Bespreking van uw e-mailcampagnes en nieuwsbrieven

  • Wat is er goed?
  • Wat is voor verbetering vatbaar?
  • Tips en ideeën om de respons te verhogen

6. Respons verhogen

  • Wat is een goede open en click-through ratio?
  • Hoe weet u of uw e-mailcampagne succesvol was?
  • Hoe kunt u de respons verhogen?

Docent(en)

Tamara Gielen

Tamara Gielen, strategisch e-mail en eCRM consultant, Plan to Engage

Praktische informatie

Prijs: 795 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Score docent(en):

8,9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van 'BViC (Belgische Vereniging voor interne Communicatie)' krijgen 10 % korting.

Inschrijven