Wellicht hebt u het al meegemaakt: uw drukwerk heeft niet de kwaliteit die u verwachtte of dacht te hebben afgesproken met uw leverancier. Daar staan ze dan ... dozen vol brochures, catalogi ... die u moet betalen en waarover u niet tevreden bent. En dat moet dan zo naar de klant ...

Het risico op problemen of onverwachte zaken is groot. Mits een goede kennis van wat kan mislopen, goede afspraken vooraf met uw leveranciers, een goede monitoring en een snelle reactie kan veel onheil rechtgezet worden. Dankzij deze opleiding vermijdt u de afhankelijkheid van uw leveranciers en spreekt u dezelfde taal. Enkele best practices om de meubelen te redden in uitzichtloze situaties ...

Uw resultaten

Na deze opleiding kunnen de deelnemers met kennis van zaken prepress en drukwerk beoordelen, fouten herkennen, het proces proactief sturen en klachten behandelen.

Bestemd voor

  • drukwerkaankopers
  • marketingmanagers
  • communicatiemanagers
  • commerciëlen bij een grafisch bedrijf

Deze opleiding is het ideale vervolg op de opleidingen 'Grafische productie' en 'Grafische vormgeving'. U bent niet verplicht deze opleidingen te volgen.

"

Mogelijkheid om specifieke vragen te stellen, binnen kader opleiding, over dagdagelijkse situaties/projecten + technische vragen worden niet uit de weg gegaan en helder en verstaanbaar uitgelegd.

"
Sara Dils, projectcoördinator, ETAP
"

Het is een zeer praktijkgerichte opleiding, waardoor zelfs niet-grafici de aangeleerde technieken onmiddellijk kunnen toepassen. De heer Mombaerts is één van de betere docenten die ik ook heb mogen ervaren. Hij doceert vanuit een diepe praktijkervaring.

"
Eric Vandenbossche, salesmanager, MasterMail

Programma

1. Kwaliteit van prepress en drukwerk

* De gedrukte kleur klopt niet helemaal. Wat nu?

* De drukker zegt dat het aangeleverde materiaal niet goed was. Correct of niet?

* Het papier is wat gekruld. Ligt dat echt aan het weer?

* Onze huiskleur is fletser dan de vorige keer. Ligt dat aan de papierkeuze?

Tijdens dit deel worden o.a volgende onderwerpen behandeld:

  • Wat is kwaliteit?
  • Kwaliteit en kleur meetbaar maken
  • Drukproeven nakijken
  • Overzicht van de na te kijken kwaliteitsaspecten
  • Praktische oefening: drukproeven nakijken
  • Praktische begrippen en tips om drukwerk kwalitatief te sturen:

kleur, CMYK, hexachrome, PMS, densiteit, spectraalfotometrie, resolutie, trapping, calibratie, kleurmanagement, beeldformaten (jpg, tiff, raw, ...), contrast, spanjolen, overzetten, blisteren, puntaangroei, soorten proeven, drukregister, papierproblemen, …

2. Klachten behandelen (en voorkomen!)

* Je drukker levert te weinig exemplaren. Mag dat?

* Je drukker verhoogt de prijs met 10 %. Alles wordt toch duurder?

* Ik wil met een andere drukker samenwerken. Hoe regel ik dat?

Tijdens dit deel worden o.a. volgende onderwerpen behandeld:

  • Klachtenbehandeling (technische invalshoek, niet psychologisch), contracten met drukkers (klachten voorkomen), verkoopvoorwaarden Febelgra, eigendomsrechten prepresswerk, betaaltermijnen, leveringstermijnen, afwijkende oplages, goederen weigeren, prijsaanpassingen, protesteren facturen, geschillen behandelen, ...

Docent(en)

Marc Mombaerts

Marc Mombaerts is docent grafische communicatie en presentatievaardigheden aan de Arteveldehogeschool in Gent, opleiding Communicatiebeheer. Hij is ook consulent voor de grafische sector en gerechtsexpert bij grafische geschillen.

Praktische informatie

Prijs: 768 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

U krijgt een korting van 10 % op het totaalbedrag als u inschrijft voor minstens 2 van de 3 grafische opleidingen: Grafische vormgeving, Grafische productie of Grafische kwaliteit. Een niet te missen voordeel!

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven