"Bedrijven die hun communicatie-inspanningen meten, zijn tot 3x toe efficiënter en effectiever in hun communicatie" (onderzoek ‘ROI of Communication’ by Towers Watson 2013). Een cijfer dat kan tellen. En hoe zit het in uw bedrijf?

Hoe bewijst u de meerwaarde van communicatie?

Om te weten of communicatie inspanningen in een organisatie iets opleveren en bijdragen aan de organisatiedoelen, is het noodzakelijk om de effecten ervan te meten. Helaas zijn er maar weinig communicatieprofessionals die dit doen, zeker bij interne communicatie. En laat dat nu net een motivator zijn voor senior management om communicatie inspanningen naar waarde te schatten en te weten welke strategische communicatie-initiatieven er genomen moeten worden.

In deze opleiding krijgt u een grondige introductie in de wereld van meten aan de hand van praktische handvaten, een logisch stappenplan en heel veel verschillende voorbeelden van meettechnieken en –methoden. Vanuit haar jarenlange ervaring in communicatie en haar focus op het meten van interne communicatie-inspanningen geeft docente Martine Van Driessche een antwoord op vragen als:

  • Hoe meet u de effecten van uw communicatie inspanningen?
  • Hoe bewijst u het rendement van communicatie?
  • Wat is de toegevoegde waarde van efficiënte communicatie?
  • En wat is het belang van communicatie KPI ‘s?

Bestemd voor

communicatieprofessionals en -managers

Programma

Toegevoegde waarde van communicatie

  • Evolutie van ons vak
  • Verwachtingen van senior management

Meten

  • Eerst een zelfevaluatie… de communicatiekwadranten
  • Wat meten? Wanneer, waarom, wat en hoe?
  • Gegevens verzamelen: desk en field research, kwalitatieve en kwantitatieve metingen
  • Output en outcome meten
  • Stappenplan van meten
  • Bestaande tools en methodieken overzicht

Groepsdiscussie rondom meten en enkele pittige stellingen

Praktijkvoorbeelden

  • Online inspanningen meten
  • Communicatie KPI’s bepalen
  • Gedrag meten via vergelijkbare acties

Praktijkoefening

  • Oefening op basis van uit het leven gegrepen communicatie-acties
  • Delen van best practises, do's & dont's

Docent(en)

Martine Van Driessche

Tine Van Driessche is zelfstandig adviseur Interne Communicatie en directeur van de Belgische Vereniging voor Interne Communicatie (BViC). In deze laatste rol professionaliseert zij de vereniging van vrijwillige organisatie naar echte vakvereniging. De afgelopen 20 jaar combineerde ze interne en externe communicatie bij diverse internationale bedrijven. Zo was zij onder andere hoofd Strategische Communicatie bij het Amerikaanse chemiebedrijf Cytec, later omgedoopt tot Allnex. Zij stond aan het roer bij projecten zoals de opbouw van een totaal nieuwe identiteit (visie, missie, waarden, naam, logo, huisstijl), diverse interne communicatiereorganisaties, bedrijfsherstructureringen en grote veranderprojecten. Tine is eveneens gastdocente aan een aantal verschillende hogescholen en universiteiten.

Praktische informatie

Prijs: 749 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Extra:

Deze opleiding focust op het meten van interne communicatie. Voor de opvolging van het aantal bezoekers op uw website raden wij de opleiding Google Analytics aan.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven