Wat maakt een organisatie succesvol vandaag en morgen? Niet alleen een topproduct, een uitgekiende marktstrategie of ervaren medewerkers? Neen, meer en meer groeit het besef dat het welzijn van medewerkers hier voor een groot stuk toe bijdraagt. En dat is nét het domein waar een impactvolle interne communicatie op inspeelt.

Interne communicatie: succesfactor voor organisaties

Zo is een goed doordachte interne communicatie een waardemeter voor de betrokkenheid van medewerkers in het bedrijf: mensen worden immers gemotiveerd door wat ze horen of lezen, ze raken geïnspireerd door hun managers of collega’s, het schept een vertrouwensband.

Communicatie is bovendien de belangrijkste voedingsbodem voor elke bedrijfscultuur. Wie veranderingen wil doorvoeren, kan best van tevoren een doordachte communicatiestrategie uitdokteren.

Speerpunten van interne communicatie

  1. Welke factoren en communicatiemiddelen zijn vandaag de dag bepalend voor een succesvol intern communicatiebeleid en hoe beïnvloedt u ze?

  2. Welke organisatiestructuren zijn van belang: van inventarisatie van de diverse activiteiten en competenties tot een sterk strategisch plan.

  3. Hoe ondersteunt en begeleidt interne communicatie veranderingsprocessen (reorganisaties, overnames, internationalisering, ...)?

  4. U leert de situatie in uw bedrijf inschatten en krijgt concrete tips om het beleid en uw intern communicatieplan bij te sturen.

Bestemd voor

Deze advanced opleiding richt zich naar professionals met minstens 1 jaar effectieve ervaring in een intern communicatiedepartement:

  • verantwoordelijken communicatie
  • verantwoordelijken human resources
  • medewerkers communicatie en human resources, verantwoordelijk voor het implementeren van de interne communicatieplannen
"

Deze opleiding gaf mij inzicht in de breedte en de diepte van het vak interne communicatie. Martine combineert op boeiende wijze de theorie met eigen praktijkinzichten en speelt in op de noden van de deelnemers zonder de eigen lijn te verliezen. Daarnaast heb ik uit de opleiding ook een aantal inzichten gehaald waarom het in het verleden soms fout liep en hoe ik dit in de toekomst beter kan aanpakken.

"
Annemarie De Vreese, communicatieverantwoordelijke, CREG
"

Een zeer bruikbare praktische opleiding, gegeven door een docent die de materie van A tot Z beheerst, ingaat op vragen uit de groep en spontaan een pak aan ervaring deelt. Super!

"
Dirk Van den Bossche, hr communicatie, KBC Groep
"

Een boeiende opleiding voor iedereen die op een professionele manier met interne communicatie in aanraking komt. Ik neem alvast veel praktische inzichten mee naar huis waarmee ik mijn collega's kan overtuigen van het belang en de kracht van interne communicatie. Pluspunten: de gedrevenheid en expertise van de lesgevers, en hun bereidheid om de inhoud af te stemmen op specifieke noden van het publiek.

"
Bart Pyl, expert Communicatie, OZ
"

Via de mogelijkheid tot kennisuitwisseling werden mijn verwachtingen ingelost. Ik vind de inhoud van de opleiding boeiend, zeker wanneer dit vanuit een praktische insteek benaderd werd (meer dan algemene theorieën).

"
Ariane Van Houdt, consulent communicatie, Stadsbestuur Antwerpen
"

Met kennis en kunde zijn de docenten erin geslaagd om mij te inspireren om een gerichter en effectiever IC-beleid uit te bouwen. De leerrijke interacties van de kleine groep deelnemers zorgde voor de noodzakelijke toetssteen tussen theorie en de praktijk van een belangrijk managementinstrument als IC.

"
Wendy Opbrouck, stafmedewerker Interne Communicatie, Bond Moyson Oost-Vlaanderen

Programma

Dag 1

A. Toegevoegde waarde van interne communicatie: waar maakt u het verschil?

  • Een wereld in verandering
  • Nieuwe communicatietrends
  • De veranderende rol van de communicatieverantwoordelijke
  • Keuzes mbt de mediamix: mogelijkheden van offline en online tools

B. Communicatieactiviteiten en -competenties: vermijd te veel aandacht voor de 'dagelijkse routine'.

  • Van operationeel naar adviserend
  • Verschillende organisatievormen en communicatieactiviteiten
  • Communicatiecompetenties
  • Casestudy: interne communicatiestructuur bij Allnex

C. Strategisch communicatieplan: het waarom en hoe.

  • Strategisch plan
  • Do’s en don’ts
  • Casestudy: interne communicatiestrategie

D. Zijn alle managers goede communicatoren? Het belang van training en alignering.

  • Oplijnen met de organisatiestrategie en impact van foutieve alignering
  • De kracht van het menselijk contact: communicatietraining & -opleiding
  • Praktijkoefening: case rond communicatiestrategie, -structuur en lijnmanagement communicatie

Dag 2

A. Hoe overwinnen we weerstand tegen verandering? Aandacht voor curves en hoekstenen.

  • Over verandering en gedrag van medewerkers
  • Verschillende stadia van de communicatiecurve
  • Handige tools & middelen
  • Goed nieuws/slecht nieuws – herstructureringscommunicatie

B. Hoe laat u visie en waarden leven? De impact van IC op bedrijfscultuur.

  • Uitdragen van visie/missie/waarden
  • Verschillende bedrijfsculturen (Hofstede)
  • De impact van een drastische cultuurwijziging
  • Casestudy – cultuurwijziging bij Cytec

C. Waarom is meten zo belangrijk? Meten is weten.

  • Hoe meten we de toegevoegde waarde van communicatie?
  • Belang van communicatie-KPI‘s

D. Praktijkoefening

  • Onder begeleiding brengt u alle informatie van de afgelopen dagen in de praktijk.
  • Stapsgewijs maakt en bespreekt u uw eigen strategie, structuur, communicatieplan, cascadering, KPI’s, etc.

Docent(en)

Martine Van Driessche

Tine Van Driessche is zelfstandig adviseur Interne Communicatie en directeur van vonk (voorheen BVIC - Belgische Vereniging voor Interne Communicatie) . In deze laatste rol professionaliseert zij de vereniging van vrijwillige organisatie naar echte vakvereniging. De afgelopen 20 jaar combineerde ze interne en externe communicatie bij diverse internationale bedrijven. Zo was zij onder andere hoofd Strategische Communicatie bij het Amerikaanse chemiebedrijf Cytec, later omgedoopt tot Allnex. Zij stond aan het roer bij projecten zoals de opbouw van een totaal nieuwe identiteit (visie, missie, waarden, naam, logo, huisstijl), diverse interne communicatiereorganisaties, bedrijfsherstructureringen en grote veranderprojecten. Tine is eveneens gastdocente aan een aantal verschillende hogescholen en universiteiten.

Praktische informatie

Prijs: 1 430 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Deze opleiding scoort:

8,5/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van 'Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)' krijgen 10 % korting.

Partner(s)

vonk

Inschrijven