Leer omgaan met stress op het werk

Weet u soms niet waar te beginnen? Blijven uw to-dolijsten ook ná 18 uur door uw hoofd malen? Voelt u uw hart kloppen van de stress op het werk? Dan is het méér dan tijd om gas terug te nemen en uw dagelijkse portie stress te verminderen. Leer in één dag uw stresspatronen herkennen en er beter mee omgaan dankzij het ‘stressreductieprogramma’. U kunt onmiddellijk het effect meten met uw eigen stressmeter.

Omgaan met stress? Met uw stressmeter!

Oorspronkelijk had stress een nut: zo stond de oermens klaar om te vechten of te vluchten. Maar waar moet u nu vooral omgaan met stress? Op het werk. Jammer, want dat belemmert uw creativiteit en communicatie, en leidt tot nog meer stress. Verminderen is dus noodzakelijk. Maar hoe? Met de stressmeter. Wat de kanarie was voor de mijnwerkers, is dit toestel voor uw lichaam. Want het meet uw ‘hartritmevariatie’ (HRV) en zo kunt u de fysiologische factoren van stress meten en volgen. U krijgt hier tevens de wetenschappelijke achtergrond over mee in deze training.

Omgaan met stress: effect in één dag

Drastisch stress verminderen leert u niet in één dag. Maar de meest doeltreffende technieken wel. En ook het effect ziet u meteen. De methodes voor omgaan met stress neemt u gemakkelijk op in uw dagelijkse gewoonten. En na enkele maanden merkt u een hemelsbreed verschil: uw concentratie en creativiteit stijgen, u voelt zich beter in uw vel en u presteert beter. Ondraaglijke stress op het werk? Verleden tijd!

Doelstellingen

STRESS

  • ‘Setting the scene’
  • Gebruiken van een gemeenschappelijke taal
  • Stilstaan bij het belang van het werken aan de eigen stress

STRESS VOORKOMEN

  • Verantwoordelijkheid nemen voor het aanpakken van de eigen (weerkerende) stress bronnen

STRESS HERKENNEN

  • Oorzaken van stress in kaart brengen bij jezelf
  • De wetenschappelijke achtergrond van hartcoherentie begrijpen
  • Constructief praten over stress

STRESS HANTEREN

  • De wetenschappelijke achtergrond van hartcoherentie begrijpen
  • Leren omgaan met stressvolle situaties
  • Een eenvoudige en krachtige manier ervaren om -mits oefening- op lange termijn mentale, fysieke en emotionele balans te ervaren
  • Stressvolle situaties uit het verleden neutraliseren en zich voorbereiden op toekomstige moeilijke situaties

Pluspunten

De kracht van deze training ligt in de combinatie van eenvoud en effect. Een eenvoudige methode voor meer veerkracht en optimale prestaties op het werk.

Uw resultaten

  • Hogere concentratie en betere prestaties
  • Betere communicatie en samenwerking
  • Meer openheid naar klanten en collega’s
  • Hoger gevoel van waardering en grotere verbondenheid met de organisatie
  • Verbetering van de gezondheid
  • Minder arbeidsverzuim

Bestemd voor

Iedere professional die op een efficiënte en meetbare manier wil leren omgaan met stress.

Programma

Stress

  • Wat is stress?
  • Gevolgen van stress
  • Wat is stressmanagement

Stresspreventie

  • Mijn stressbronnen: invloed of betrokkenheid?
  • Cirkel van invloed vergroten: oefeningen

Stress herkennen

  • Stressbronnen
  • Stressreacties
  • De rol van onze emoties
  • Het fysiologische aspect van stress

Stress hanteren

  • Stressoplossingen
  • De rol van het hart (wetenschap)
  • Stresspatronen doorbreken door middel van coherentie-oefeningen

Dit alles wordt ondersteund door bio-feedbackapparatuur om het resultaat meetbaar en zichtbaar te maken.

10 tips voor een stressvrij leven

Conclusies en actieplan

Docent(en)

Vera Vanderlocht

Vera Vanderlocht is zelfstandig trainer en senior consultant bij Linkpower. Ze deed ervaring op in begeleiding van zowel individuen als teams bij hun persoonlijke ontwikkeling in leiderschap, (zelf)coaching, communicatie en emotionele intelligentie. Vera heeft al een groot aantal trainingsopdrachten vervuld bij grote en middelgrote organisaties, waaronder BNP Paribas Fortis, Siemens, Barco, .... Door haar constructieve en positieve aanpak motiveert ze mensen om hun ware potentieel te ontdekken, in hun zoektocht naar meer voldoening en een beter resultaat.

Praktische informatie

Prijs: 853 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Documentatie:

Na de training krijgt u documentatie én uw stressmeter mee. Zo volgt u de reactie van uw lichaam op stress. Op het scherm van uw pc of met een eenvoudig handheld apparaatje ziet u hoe uw gedachten en gevoelens uw hartritme beïnvloeden. Omgaan met stress is iets wat u moet blijven oefenen. En de stressmeter helpt u daarbij.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven