Coachen? Niet brullen maar juichen

Het stereotiepe beeld van coachen? Brullen vanaf de zijlijn. Gelukkig is dat op de werkvloer anders. Een coach luistert, adviseert, en maakt van een groep een team. En bij succes staat hij aan de zijlijn te ... juichen. Maar opgelet: coachen is niet hetzelfde als leiding geven. Ook als collega hebt u impact met een basisopleiding tot coach.

Coachen werkt als domino

Leert u coachen? Dan beïnvloedt u als een dominosteen heel uw omgeving. Het begint bij uw open houding. Daardoor tobben uw collega’s, klanten of leveranciers niet, maar leggen ze hun problemen op tafel. Zo wordt de sfeer constructiever en gaat samenwerken vlotter. Het resultaat? De productiviteit gaat de hoogte in, en uw bedrijf weet wie daaraan bijdraagt.

Basis-skills coachen in 3 dagen

Coachende gesprekken: wat, wanneer, waarom en hoe? De trainers leren het u in drie dagen. Na de coaching-opleiding:

  • voert u gesprekken op een coachende manier.
  • neemt u de juiste houding aan tegenover mensen die hulp nodig hebben.
  • helpt u anderen om bij te leren.

In praktijkoefeningen speelt u de rollen van zowel de coach als de gecoachte. De trainer coacht u intensief en geeft u persoonlijke feedback. En terug op de werkvloer bent u een onschatbare meerwaarde voor uw bedrijf.

Bestemd voor

  • stafmedewerkers, managers en verkopers
  • adviseurs, consultants en medewerkers commerciële binnendienst
  • hr-medewerkers, projectleiders en vrije beroepen
  • loopbaanbegeleiders, projectmedewerkers en hulpverleners
  • ...

Kortom, deze coaching-opleiding is geknipt voor iedereen die coachende gesprekken wil voeren. Om een of meerdere redenen: om anderen beter te begrijpen, hen te ondersteunen of hen te helpen om bij te leren. Om samenwerking aan te wakkeren, een constructieve sfeer te creëren, of met coachen meer impact te hebben op zijn bedrijf.

"

Het was een intense, verrijkende ervaring. Ik heb de kracht van coaching ondervonden zowel in de rol van coach als in de rol van gecoachte. Deze ervaring is mijn drijfveer om het coachen ook effectief toe te passen in het dagelijks leven, zowel op de werkvloer als voor mezelf.

"
Liesbet Daelemans, trainer, Grand Opticiens
"

Veel ruimte voor interactie tijdens de opleiding: niet enkel luisteren & antwoorden & vragen stellen maar de antwoorden zelf zoeken en zelf aan de slag met de materie.

"
Sylvie Scherrens, salesmanager, CxO Europe
"

Iedereen kan deze opleiding gebruiken zowel als leidinggevende als niet-leidinggevende. Er schuilt een coach in ieder van ons.

"
Cindy Lemaen, Executive Officer & Finan. Analyst, Bayer Cropscience
"

Weer een enorme sprong vooruit in mijn eigen ontwikkeling van intermenselijke relaties. Ook duidelijk inzicht in wat coaching eigenlijk is. Een openbaring!

"
Kristof Teughels, Coax Support, Telenet
"

Super! Deze opleiding coachen voldeed compleet aan mijn verwachtingen en is heel erg bruikbaar in mijn dagelijkse praktijk. Een supergoede docente met veel passie. Goede mix tussen theorie en oefeningen en er wordt een veilig kader geschept om de oefeningen te doen. Zonder overdrijven was dit een van de beste opleidingen die ik de laatste jaren gevolgd heb. Ik heb er voor mezelf, professioneel en privé, heel veel inzichten uitgehaald. De coachende aanpak kan in heel veel situaties in mijn dagelijkse praktijk toegepast worden. Na deze opleiding tot coach heb ik echt goesting om met de aangereikte toolbox aan de slag te gaan.

"
Ann De Schoenmaeker, planner HR Training & Talent Dev., Telenet

Programma

A. Introductie

  • Wat is coachen en wat is het niet?
  • Wanneer coachen inzetten en wanneer niet?
  • Wat kan coachen opleveren voor uzelf en voor de ander?

B. Randvoorwaarden voor een coachend gesprek

  • Ontwikkelen van objectiviteit. Observatie versus interpretatie
  • Rapport maken
  • Helder kader scheppen

C. Het coachend gesprek

  • Structuur om het gesprek vorm te geven
  • Doelen scherp stellen
  • Diepere lagen ontdekken en verkennen
  • Spiegelen en respectvol confronteren

D. Toolbox voor coaching

  • Aantal technieken en handvaten die ingezet kunnen worden in coachende gesprekken

Docent(en)

Katelijne Rotsaert

Katelijne Rotsaert werkt als consultant, trainer en coach. Zij heeft 14 jaar ervaring in de dienstensector, waarvan meer dan 10 jaar in managementfuncties met verantwoordelijkheid voor people, sales en businessdevelopment. Zij coacht teams van managers en directeuren. Zij faciliteert regelmatig (strategische) workshops. Leadership, change, attitude, peoplemanagement en hr zijn onderwerpen van haar trainingen en adviesverlening. Zij is gecertificeerd gebruiker van verschillende assessmenttools: MBTI, MRTi, DISC-Thomas International, OPQ, …

Vera Vanderlocht

Vera Vanderlocht is zelfstandig trainer en senior consultant bij Linkpower. Ze deed ervaring op in begeleiding van zowel individuen als teams bij hun persoonlijke ontwikkeling in leiderschap, (zelf)coaching, communicatie en emotionele intelligentie. Vera heeft al een groot aantal trainingsopdrachten vervuld bij grote en middelgrote organisaties, waaronder BNP Paribas Fortis, Siemens, Barco, .... Door haar constructieve en positieve aanpak motiveert ze mensen om hun ware potentieel te ontdekken, in hun zoektocht naar meer voldoening en een beter resultaat.

Praktische informatie

Prijs: 1 820 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven