Hebt u al eens de onderhandelingstafel verlaten met een slecht gevoel? Loopt een bemiddelingsgesprek soms spaak? Merkt u het als men u probeert te manipuleren?

De kunst van bemiddelen en onderhandelen is geen kinderspel, wel een conceptuele benadering van een (complex) probleem. Bemiddeling vergt vorming, kennis en vaardigheden.

  • Kennis van de complexiteit van bemiddeling
  • Kritieke vaardigheden voor het realiseren van overleg
  • Bekijken en begrijpen van verschillende standpunten
  • Beheersen van de basishouding voor een bemiddelaar

Verschillende partijen met elk hun agenda willen hun voordeel halen. U mikt op een gunstig eindresultaat voor alle partijen. U moet overeenkomen zonder zelf in te boeten én zonder dat uw ‘tegenstander’ zich benadeeld voelt.

Na afloop:

  • kunt u stressloos waardecreërende deals sluiten
  • gaat u voor de win-winresultaten
  • begrijpt u de psychologie van beïnvloeding en manipulatie
  • (her)kent én countert u de ‘dirty tricks’.

Pluspunten

Door het aanleren van bemiddelingsvaardigheden kan men de oorzaken van een conflict achterhalen en daarna ontmijnen. Op de juiste manier wordt een oplossing daardoor niet als partijdig of sturend aanzien.

Uw resultaten

Via een zeer interactieve sessie krijgen deelnemers inzicht in het eigen functioneren en leren ze om op een efficiënte manier te communiceren.

  1. De deelnemer krijgt op een quasi wiskundige manier inzicht in de verschillende fasen van conflict en onderhandeling.

  2. Na de cursus kan de deelnemer aan de hand van zeven criteria de drivers aanduiden die een patstelling oplossen.

  3. Out of the box: de deelnemer leert om buiten de geijkte paden te bemiddelen en behaalt zo een voorsprong.

  4. De deelnemers kunnen dagdagelijks de vaardigheden gebruiken die ze tijdens de opleiding aanleren.

Bestemd voor

De opleiding richt zich op ondernemers en werknemers die hun organisatie vertegenwoordigen bij onderhandelingen en bemiddelingen.

  • geen specifieke voorkennis vereist
  • iedereen die zijn bemiddelings- en onderhandelingsvaardigheden wil bijschaven
  • erg nuttig voor werknemers uit de non-profitsector

Programma

Beginspel: win as much as you can

  • De impact van verschillende beslissingen
  • Uitvergroting voor- en nadelen van competitieve versus coöperatieve modellen
  • Tot succesvolle onderhandelingssituaties komen (individu versus groep)
  • Modellen die de basis vormen voor waardecreatie

Win-win principes

  • Uitwisseling als sleutelelement: geven om te kunnen ontvangen
  • Faling is geen optie
  • De rol van een neutrale persoon in de verstandige onderhandeling

Actief luisteren en leiden als bemiddelaar

  • Leid de discussie, omkader het conflict, identificeer en maak de keuzes duidelijk
  • Maak het mogelijk voor de partijen om hun standpunten uit te wisselen in een constructieve communicatie
  • Creëer een sfeer van wederzijds luisteren, van respect en vertrouwen, die creativiteit ten goede komt

De stoelendans

Docent(en)

Paul Cools

Paul Cools, advocaat, Laon Lawyers

Praktische informatie

Prijs: 780 EUR (excl btw)

De opleidingen van Kluwer Opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 40% subsidie met KMO portefeuille. Meer info vindt u hier.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven